Wat gebruiken jullie tegen dazen tijdens het rijden ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

barrelracer

Wat gebruiken jullie tegen dazen tijdens het rijden ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-16 18:40

Gekocht ? Merk ? Zelfgemaakt ? Recept ? Werkt goed en hoelang ?

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 18:42

Anti-dazen spray werkte hier goed zolang ze nog niet veel zweette. Tja ... Ik had een vliegendeken, ding weegt niks ventileerde goed, ik ging daar gewoon mee rijden, ook door de bossen, beetje onverantwoord maar werkte wel het beste. Ook gewoon op stal vliegendeken op.

paardje1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 18:43

atex daas spray

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 18:44

Ik gebruik zelfgemaakte spray die super helpt. Half azijn, half water en wat citroensap door elkaar gemengd.

Bij veel zweten rijd ik ook wel eens met deken, echter kwamen daar laatst 2 steekbeesten onder en dan heb je helemaal een probleem. Ik twijfel dus nog of ik daarmee stop.

mika11

Re: Wat gebruiken jullie tegen dazen tijdens het rijden ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 18:45

Spray hebben nog nooit geholpen hier, zodra de paarden gaan zweten komen de dazen toch wel.
Enige wat echt helpt is een vliegendeken voor onder het zadel.

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 18:46

Nooit gehad dat er eentje onder zat ... wel dat er af en toe een paar proberen door de stof te prikken. Heb je wel de singels en gespjes goed vastgemaakt, niet te los?

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 18:47

Altijd met een vliegendeken. Ook tijdens het mennen. En door de bossen ;)

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 18:49

Vliegendeken van busse speciaal voor het rijden. Voor het zadel en je benen zijn er uitsparingen. Dan anti dazen spul met een doekje op zijn hoofd.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 18:51

Vliegendeken en een zelf geknutselde spray met o.a. water, citroensap, knoflook en hertshoornolie. Geen idee of het daadwerkelijk heel veel helpt, maar we stinken iig een uur in de wind, dus wie weet.

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 18:53

Ohja! Voor het hoofd had ik zo'n slingermasker tegen vliegen en dazen. Werkte ook best goed, zwaar handig ding. Paardje irriteerde er zich niet aan. Weet alleen niet of rijden met zo'n ding kan, dat ie dan niet in de weg zit, maar voor op stal oid echt perfect.
Laatst bijgewerkt door 420BlazeIt op 04-06-16 18:54, in het totaal 1 keer bewerkt

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 18:54

xEmily schreef:
Nooit gehad dat er eentje onder zat ... wel dat er af en toe een paar proberen door de stof te prikken. Heb je wel de singels en gespjes goed vastgemaakt, niet te los?

Ik had het ook nooit eerder gehad, gelukkig. Ik heb een erg simpele deken die ik tussen het dekje en het zadel in doe, zit vast bij haar borst en staart. Zonder buikflap kan er denk ik altijd iets onder komen.. Dit waren wel veel kleinere prikdingen dan normaal (het stikt hier van de kleine, groene beestjes) dus die zullen er wat makkelijker komen.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 18:56

xEmily schreef:
Ohja! Voor het hoofd had ik zo'n slingermasker tegen vliegen en dazen. Werkte ook best goed, zwaar handig ding. Paardje irriteerde er zich niet aan. Weet alleen niet of rijden met zo'n ding kan, dat ie dan niet in de weg zit, maar voor op stal oid echt perfect.

Zo'n gordijntje bedoel je? Die gebruik ik ook tijdens het rijden, gaat prima.

barrelracer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-16 19:26

Ik ga zomers vaak zwemmen met de paarden dus vliegendeken geen optie tijdens rijden

faunty

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 19:35

Hertshoornolie ! Dat werkt echt goed .
gebruik nu een oplossing van 1/2 deel lang getrokken citroenthee , azijn , citroen sap en wat hertshoornolie .

SennaNr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 19:38

Ik vind het toch wel gek dat veel producenten van die werende sprays beweren dat het zo goed werkt tegen dazen. Terwijl op onderstaande site gezegd wordt dat het niet eens bekend is of dazen wel kunnen ruiken en dat ze hun slachtoffers uitzoeken op zicht. Best misleidend..

https://www.paardenarts.nl/kennisbank/dazen/

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 19:40

Als ze hun slachtoffers uitzoeken op zicht kan je ze camoufleren toch? Of is dat dat gedoe me je paard omverven naar zebra?

ytjesprietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 19:52

Afbeelding

Afbeelding
ideale combi bij ons

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 10:28

Ik heb allerhande sprays geprobeerd en zebra strepen, maar het enige dat bij mijn pony helpt is een vliegendeken.

Als je wil gaan zwemmen met je paard kan je toch de deken gewoon even af doen en daarna weer op. Sprays en zo zullen na het zwemmen ook niet meer werken.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 10:32

Voor onder de buik spuit ik bij beiden paarden Tri-Tec 14 Fly Repellent van Farnam en dat één keer per week.
Het werkt een week en je moet het spuiten zo dat paarden zelf niet er aan kunnen likken want het is giftig. Het is erg fijn tegen allerlei vliegjes die vervelen onder de buik en het helpt onze paarden enorm. Ze hebben geen kale plekken meer van het tegen de onderbuik aan schoppen. Wij hebben buitenpaarden.
Het is duur € 47,50 per fles, maar wij hebben twee paarden en zijn nu al voor het tweede jaar er mee bezig. Dit is me getipt door een vrouw in de Camarque waar ook zoveel muggen en vliegen zijn. De dazen houden er niet van.
Voor de ogen hebben we zo'n vliegen oor netje wat de paarden overdag op hebben. Desnoods als het heel slecht is doen we ook nog de vliegen rij dekens op met rijden. Of de weidevliegendekens. Maar sinds dit spul hebben we dit eigenlijk amper of niet meer nodig.

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 10:32

Heel harnas aan plus anti daas extra van de welkoop plus een heel flesje hertshoornolie er door. Uitroeien die hap :D

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 10:35

Tot nu toe werkt geen ene spray... Zodra een paard zweet is het effect weg helaas.

Sophs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 10:36

Heb ervaring met dazen die gewoon door een vliegendeken kwamen steken, vreselijk gemene beestjes waren dat !! -:(- -:(-
Zelf heb ik een keer hertshoornolie gaan kopen, mini flesje met een geur waar je zelf nog van je stokje zou gaan. Heb zo'n volledig flesje bij een grote bus standaard vliegenspray (met citrusgeur) gedaan, zodat de geur iets of wat draaglijk werd. :D
Tot nu toe de beste oplossing tegen gemene dazen.
Nadelen : stinkt verschrikkelijk, heeft een bruine kleur en laat dus ook bruine vlekken achter en ja kan het ook niet overal vinden denk ik (?), het heeft ook een vervaldatum dus je kan het niet eeuwig bijhouden. :/

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 11:04

Nadeel van hertshoornolie is ook dat sommige paarden (zoals die van ons) de huid erop los laten. Vandaar we daarmee gestopt zijn.

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 22:43

He, je bedoelt dat ze er wonden van krijgen? Nooit gehoord of zelf gezien. Was de oplossing niet te sterk dan? Hier is het wel het enige dat even helpt. Ik vind het wel lekker ruiken, eigenlijk.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 08:42

pien_2010 schreef:
Voor onder de buik spuit ik bij beiden paarden Tri-Tec 14 Fly Repellent van Farnam en dat één keer per week.
Het werkt een week en je moet het spuiten zo dat paarden zelf niet er aan kunnen likken want het is giftig. Het is erg fijn tegen allerlei vliegjes die vervelen onder de buik en het helpt onze paarden enorm. Ze hebben geen kale plekken meer van het tegen de onderbuik aan schoppen. Wij hebben buitenpaarden.
Het is duur € 47,50 per fles, maar wij hebben twee paarden en zijn nu al voor het tweede jaar er mee bezig. Dit is me getipt door een vrouw in de Camarque waar ook zoveel muggen en vliegen zijn. De dazen houden er niet van.
Voor de ogen hebben we zo'n vliegen oor netje wat de paarden overdag op hebben. Desnoods als het heel slecht is doen we ook nog de vliegen rij dekens op met rijden. Of de weidevliegendekens. Maar sinds dit spul hebben we dit eigenlijk amper of niet meer nodig.

Dit is in Nederland niet verkrijgbaar toch? Bestellen via Internet?