Bodem vragen!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

PH_Jump

Bodem vragen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-16 16:03

Goededag!

Wij zijn afgelopen week wezen kijken bij een huis wat op een ideale plek ligt voor ons! Alleen is er te weinig wei.

Het terrein is nu nog volledig verhard met betonplaten. Ons plan is om een bak te maken met daarachter een paddock van 20x30 voor 2 paarden (2 kwpners) en de bak te gebruiken voor een shetlander en haflinger. Er is geen weide, maar kunnen evt een wei van 20x50 huren achter het huis, die we dan willen opdelen in 2 stukken om ze elke dag een uurtje te laten grazen..

Nu vroegen wij ons af:
*wat voor bodem hebben jullie in de paddock en bak?
*hebben jullie je paarden los in de bak? of betekend dat het einde van de bak?
*Kan je gewoon zand storten op het beton,of moeten de betonplaten eruit?
*Kan je hooi voeren in de hoek van de bak? in een speciekuip oid?

P.s de paarden worden elke dag fanatiek getraind, krijgen goed hooi (ook buiten dan) en krachtvoer en staan 's nachts op stal.. en evt kan er ook nog een paddock bij komen van 20x20

Little_Gift

Re: Bodem vragen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 23:31

Ik vrees dat als je in de winter je paarden lost in de bak, die wel om zeep is in behoorlijk korte tijdspanne hoor... idem met longeren en paard dat frequent gek doet aan de longe in de winter... maakt de bodem echt kapot helaas...

xrobbiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 23:51

Dit geldt ook voor het voeren van hooi in de bak helaas, het hooi dat blijft liggen zal naar onder gaan en onderin de bodem blijven. Hierdoor gaat de bodem vast zitten onderin de bak, zeker met dreinage om water er in/uit te laten lopen, en verstopt je bak. En dan blijf je zitten met een bak waar water veel te lang in blijft staan.
Bij ons in de bak hebben wij onderin een dreinage systeem met buizen en een EB/vloed systeem, daar bovenop twee verschillende lagen zand. In de paddock hebben wij grind onderin met daar bovenop een hele dikke laag zand.
Ik denk ook dat als je zand op beton ga leggen dat er wel een hele dikke laag zand op het beton zal moeten om te zorgen dat je paarden niet op het beton staan.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 23:56

Plus, waar gaat het water dan heen met al dat zand en daaronder beton? Bij hevige langdurige regen zie ik dat niet echt goedkomen...
Wat xrobbiee zegt ivm hooi voeren is ook echt wel waar, had ik nog niet bij stilgestaan dus ook een heel goed punt!

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 00:00

Het betekent het einde van je bak, in ieder geval om behoorlijk te kunnen rijden.
Wij hebben 2 bakken van 20 x 40, allebei met dezelfde bodem.
De ene is alleen om te rijden, de ander is om de paarden er buiten het weideseizoen in te zetten. (5 paarden).
Maar die zou dan ook echt niet te gebruiken zijn als rijbak.

Maar ik vind de ruimtes die jij bij het huis hebt, wel erg weinig is voor 4 paarden.

friesiszwartJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 11:25

Kun je niet een verhard gedeelte als paddock inrichten, kun je voeren en geen blubberzooi.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 16:27

Hooi voeren in je bak is funest.
Met een wit/geel zand bak + sproeiers + sleep kom je een heel eind maar ben je wel vaak aan het slepen voor je kunt gaan rijden. Maar zo'n bak kan prima tegen gravende en rondrennende paarden.

paarden in een paddock houden is wel super saai. Ik zou eerder kijken naar een meer creatieve oplossing zoals een paddock Paradise rondom je rijbaan.