Hallo lezers,
Ik zit met een probleem, en ook mijn verzorgster. Wij weten allebei geen raad. Hopelijk weten jullie misschien een verklaring of een oplossing!
Ik heb nu mijn pony bijna 4 jaar en ze staat vanaf april/mei elke dag op de wei, dit is nog nooit fout gegaan, dit houd in, sochtends vroeg tot savonds laat erop staan zonder problemen. Ook als ze alleen stond was er niks aan de hand.
Alleen sinds dit jaar, is ze erg veranderd in de wei. Naar de wei toe is niks aan de hand maar zodra ze er gemiddeld 3uur op staat dan heeft ze het gehad en loopt ze rondjes voor het hek. Ook wilt ze bij niemand in de wei staan, ze wilt nu graag alleen in een hoekje staan en dan na een paar uur is ze het zat. Als ze eruit gaat is ze ook erg gestresd...
Er staan wel sinds dit jaar 5 nieuwe merries erop maar ook die van andere jaren staan er nog bij, maar daar wilt ze nu ook niks mee te maken hebben terwijl ze daar altijd mee stond te knuffelen of te spelen voorgaande jaren.
Dit hebben wij aangekeken en hebben we aan de staleigenaar gevraagd wat we kunnen doen, hij zei ons dat we het moeten afwachten en dat ze misschien moet wennen aan de nieuwe merries maar in tussen 4 weken verder is ze nog steeds zo. Ook hebben wij paar uur bij de wei gestaan om te kijken wat er gebeurd op de wei als ze erop staan, alleen is er niks gebeurd. Dit hebben we 2x gedaan.
Gisteren (1 juni) heb ik gereden in de buitenbak, dit is een paar meter van de wei hekken vandaan. Alles ging goed in het begin maar een merrie ging eraf, en werd ze erg 'heet'. Wilde ze gaan rennen, steigeren (dreigen ermee). Ik heb haar nog nooit zo gezien in die 4 jaar zoals gisteren met rijden. Het was erg extreem. Na minimaal 20min stressen, rennen en raar doen, maar naar de binnenbaan gegaan om haar rustig te krijgen, ze werd langzaam rustig maar zodra een paard in de wei ging hinneken (omdat hij eraf wilde, omdat de merrie die eraf ging niet zonder elkaar kunnen), ging ze weer erg heet worden. Ben afgestapt zodra ze weer rustig was en naar stal gegaan, naar stal was ze weer erg heet en heb ik der maar even met rust gelaten.
Wij weten nu echt geen raad ermee, de staleigenaar ook niet en door wat er gisteren is gebeurd vinden we het erg raar omdat ze eerst rustig was en daarna opeens super heet werd door de merrie van de wei.
Als jullie mij kunnen helpen, of raad weten, heel graag! Ik weet even niet meer hoe of wat.
Bedankt voor de hulp alvast!
Groetjes.