Hoe zijn jullie aan je weiland gekomen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Olikea

Hoe zijn jullie aan je weiland gekomen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-16 18:05

Hoi Bokkers. .

Voorlopig staat mijn knappe dame nog prima, en daar blijft ze ook nog zeker een jaar. Maar langzaam aan zijn we wel op zoek naar een eigen stuk land.

Als het dicht genoeg bij ons huis is staan we open voor kopen, maar huren of pachten is reëler, zeker als het iets verder weg is. Wel wil ik in ons dorp of net daarbuiten blijven.
Het is de bedoeling dat we alles zelf gaan doen, dus geen pension constructie.

Hoe zijn jullie aan je land gekomen. En hoe regel je dat je er voor langere tijd beschikking over hebt.. niet dat je eerst investeert in het klaarmaken van je weide en dat je er dan na een jaar af moet.
(Ik wil er namelijk een paddock paradise achtig iets van maken)

Brainless

Re: Hoe zijn jullie aan je weiland gekomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 18:09

Als je drastische veranderingen van plan bent op een weiland; kun je beter kopen.
Of iets (bijna) kant en klaar huren.

Officieel mag je nl geen weiland verharden/zand storten/(schuil)stal en voeropslag bouwen enz, en de meeste boeren zitten niet te wachten op "verpest" weiland.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 18:11

Wij hebben via onze buren een extra stuk wij kunnen huren. :)
Het is hier in de buurt vooral via via, mensen die wel weer iemand kennen zeg maar.

Yaralisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 18:12

Bij ons kwam het land naast ons te koop te staan en wij hebben het dus erbij gekocht.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-16 18:13

Brainless schreef:
Als je drastische veranderingen van plan bent op een weiland; kun je beter kopen.
Of iets (bijna) kant en klaar huren.

Officieel mag je nl geen weiland verharden/zand storten/(schuil)stal en voeropslag bouwen enz, en de meeste boeren zitten niet te wachten op "verpest" weiland.

Kant en klaar huren zit er hier niet in.. Helaas. . Dat zou geweldig zijn..

Kopen heeft in principe ook onze voorkeur.. maar dat maakt de circel waarin we zoeken wel veel kleiner.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 18:14

Soms kun je bij gemeentes zelf land huren. Het gaat dan vaak om stukken waar "voorkeurs recht gemeente" opvalt en waar ze misschien in de toekomst huizen op willen bouwen. Meestal is de eis wel dat alles na de huurperiode weer kaal opgeleverd wordt

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 18:18

Wij hebben een weiland/stal met huis gekocht.
Niet meer afhankelijk van anderen (ik heb altijd bij anderen met plezier gestaan hoor), maar zelf bepalen wat je voert en wanneer.
Ik zie ze vanuit de keuken lopen en hoef in de winter maar 15 meter met het water te sjouwen.

Laj1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 19:07

Wij hadden een stuk grond gekocht aan het eind van de straat en hebben geruild met de boer die een stuk grond had welke aan ons huis grensde.De boer heeft nu een groot perceel en wij grond aan huis.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 19:15

Wij huren via een advertentie op bokt. We hebben er een PP op aangelegd; paddock, schuilstal en weiland waren er. We hebben zelf paden aangelegd, hooibakken en hooinetten gekocht en de boel aangelegd. Dat we huren weerhoudt ons wel van het doen van duurdere investeringen (ik zou graag boomstammen en een heuvel op de track leggen en meer paden aanleggen, een trekkertje incl. werktuigen kopen etc, maar dat doen we nu dus niet).

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 19:16

mijn paarden stonden in pension bij mensen met een eigen weiland en stallen en toen zij het gingen verkopen, heb ik het gekocht.

Bij makelaars staan wel eens weilanden te koop, maar let wel goed op de bestemming, want bij ons is er verschil tussen agrarische bestemming (koeien, schapen, gras voor hooi) en recreatieve (paarden). Het bestemmingsplan is in de loop der jaren veranderd en ik moet nu eigenlijk ook weg met mijn paarden. Ik zit nu op bestemming hoveniers. Ik hoop dat het wordt gedoogd tot mijn paard er niet meer is.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 19:16

Via de gemeente gehuurd

Syberdepiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 09:20

Ben een leuke vrijgezelle boer tegen gekomen ;-)

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 09:30

Hier zat er ook een stukje grond bij het huis, de rest pachten we.

Als het kan zou ik idd kopen, anders pachten en als het niet anders kan huren.
Pachten onder contract is meteen voor meerdere jaren dus is het makkelijker om wat meer te investeren.
Huren is vaak per jaar en geeft minder rechten kwa gebruik.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 09:37

BopjeBo schreef:
Ben een leuke vrijgezelle boer tegen gekomen ;-)

Idem hier!
Over een maand staan de paarden aan huis. :D

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 09:38

"Mijn" wei is een gehuurde wei. Mijn vorige wei huurde ik ook, en die heb ik stomtoevallig via marktplaats gevonden. Ik wilde die wei al jaaaaren hebben en ineens lag hij daar voor het grijpen. Ik was de tweede gegadigde maar de eigenaar is toch met mij in zee gegaan. Eind vorig jaar is de woning waar de wei bij hoorde verkocht en heb ik moeten verhuizen. Ik had er ook in geïnvesteerd, looppaden aangelegd enz. De inventaris mocht ik meenemen, dus de palen, stroomdraadapparaat, kast die er al stond tot en met de kruiwagen en mestboy aan toe zijn nu van mij.

De wei waar mijn paardjes nu staan is ook van een particulier. Ik heb daar een paar maanden geleden aangebeld omdat ik zag dat de wei leeg stond. Vorig jaar stonden er wel paarden, en ik wist dat degene die er woont veel van paarden houdt maar er geen meer heeft. Hij is nu blij dat het gebruikt wordt en dat er wat aan het onkruid wordt gedaan enzo.

Yellowbird

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 14:21

Via de scheepsvaart huur ik een klein weitje, via een inkrimpende manege huur ik een weide en recentelijk een gratis grote weide erbij gekregen van een boer. Moesten we wel zelf omheining op plaatsen.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 14:23

Op Marktplaats, maar ook op Facebook staat veel.

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 14:38

marleen_usar schreef:
Op Marktplaats, maar ook op Facebook staat veel.

Welke groep? Wij zoeken ook nog steeds, maar moet wel in de regio zijn ;-)