Bedankt weer voor jullie berichten. Graasmasker is besteld en hopelijk morgen binnen. Ik ben errug benieuwd hoe ponylief erop gaat reageren (
) en hoop ontzettend dat ze minimaal een paar uur per dag met de rest de wei op zal kunnen.
SinneJ schreef:belle_boef schreef:Waarom niet overdag scheiden en savonds de groep weer samen. Heeft se pony sociaal contact en de paarden een schuilstal?
Dit was wat ik ook dacht. Als je ze op regendagen en 's nachts samenzet zou dat al een mooie (tijdelijke) oplossing kunnen bieden!
Dat zou dan eerder andersom zijn (overdag samen) aangezien de paarden de schuilstal juist overdag nodig hebben ivm insecten. Met regen gaan ze maar héél zelden de schuilstal in. Hopelijk biedt het graasmasker genoeg soelaas dat de pony óók geregeld een paar uur op het gras kan.
Ann1ck schreef:Als je de pony idd appart houd (op de track) als de paarden op het gras staan. En ze daarna weer samen op de track zet komt dit toch op hetzelfde neer als met het hit poortjes systeem: de pony kan niet bij het gras?
Als je hem/haar dan ook nog een graasmasker aandoet (op de track) kan hij niet zoveel gras binnenkrijgen toch? Tenmiste niet meer dan met dan als je poortjes neerzet.

Nee, het is niet hetzelfde als een poortje aangezien ze op jouw manier echt gescheiden staan. Op moment dat de paarden de wei op mogen en de pony op de afgesloten track staat kunnen de paarden én niet bij de schuilstal én niet in de schaduw staan én ik moet in elke deelwei iets verzinnen voor watervoorziening. Dus nee helaas verre van hetzeflde, maar bedankt voor het meedenken.
Mijn paarden zoeken de pony (gelukkig) heel vaak op, maar dan zit er dus een lijntje tussen. Als ze erbij zouden kunnen dan zouden ze dat geregeld doen (en dan kunnen ze gelijk ook bij de schuilstal).
Moniquex schreef:Lastig....
Dit dilemma had ik vorig jaar met mijn kudde shets. Uiteindelijk werkte het beste, smorgens de track open en kon ze ff gezellig mee doen met gek doen over het pad en in het weiland. Met een half uur riepen we haar en kwam ze voor haar eten (lucerne met magnesium en MSM) naar de paddox en bleef ze daar. Paddox is in twee delen en in beide een schuilstal. Het water is alleen in de paddox dus de kudde kwam de hele dag gezellig buurten in de aangrenzende paddox. Eind vd dag mocht ze weer ff gezellig mee doen voor korte tijd op de track/weiland en daarna 's nachts met z'n allen in de paddox.
Dat klinkt wel echt als een fijn alternatief. Ik zou het zelf - in ieder geval het komende seizoen - qua tijdstip dan andersom doen (dus overdag juist bij elkaar). Hopelijk werkt het graasmasker afdoende zodat de wei of track open kan als ze bij elkaar staan.
Maar jij voert dan dus altijd de hele kudde bij ('s nachts)?
Elfie schreef:Ik vind de graasmasker optie zeker het proberen waard!
De Tough One heb ik vorig jaar gehad en dat eetgat is inderdaad behoorlijk groot, eens ze handig worden met het masker krijgen ze dan toch weer meer gras binnen. Maar je kan wel daarmee starten en eens je merkt dat de pony erg handig wordt met het masker, overschakelen naar de Best Friend.
Volgens mij is een graasmasker de makkelijkste en betaalbaarste te realiseren optie. Paarden kunnen weer lekker bij elkaar staan en kunnen allemaal gebruik maken van de schuilstal. Die van mij kan trouwens wel kroelen met een ander paard met zijn masker op...
Ah, bedankt voor je ervaring, dan had ik het toch goed ingeschat. Het is een vrij handige pony dus ik start maar gewoon met de best friend
. Als het goed is komt die morgen binnen, dus ik ben errug benieuwd. Hopelijk is het de goede maat
.
Oh wat gaaf dat die van jou kan kroelen met het masker!!! Dat leek me namelijk best een flink nadeel, maar dat hoeft dus helemaal niet. Super zeg.
Storm2009 schreef:Wij hebben een soortgelijke situatie, paddock paradijs (dus pad om alle weiden heen met waterbak, boomstronken e.d.) een verhard stuk een grote paddock, weides en een schuilstal. 5 grote paarden en 1 shet met hoef- en spierbevangenheids verleden. Wij hebben voor hem een 'strafkamp' gemaakt (haha die naam heeft hij zelf verzonnen omdat hij in het begin het echt als straf ervaarde...inmiddels vind hij het 'gewoon'). Hier staat hij met hooi en water op zand
Hij gaat hier overdag in en mag snachts met de rest in de wei. Als er veel gras staat met graasmasker snachts. Nu hebben we zijn problemen goed onder controle. Hij staat dus max 8-10 uur per dag 'alleen' met hooi. De rest van de tijd met vriendjes in een *dus al afgegraasd* stuk land.
Dit is hopelijk een optie met het graasmasker (zonder masker gaat het soms met een paar uurtjes gras al fout helaas).
prinero schreef:Graasmasker klinkt als een mooie optie. Ik heb goede ervaringen met Green Guard masker i.c.m. GreenGuard halster voor mijn pony, zonder ontploft hij ook op het land.
Mijn paard en pony staan niet aan huis, maar wel op dezelfde stal en staan in de zomer 24-7 buiten. Om er voor te zorgen dat mijn pony samen met mijn paard kan opbouwen en daarna ook 24-7 op het land kan staan heb ik GreenGuard aangeschaft en tot nu toe ben ik er heel erg tevreden mee!
Ik vrees dat de mijne te gevoelig is om 24/7 op het gras te kunnen met graasmasker, maar dat zou wel héél geweldig zijn (zeker nu ik weet dat ze er ook mee kunnen kroelen).
De greenguard lijkt mij voor mijn pony niet zo geschikt aangezien daar zoveel eetgaten inzitten. Hoe minder ze binnenkrijgt hoe beter, want des te minder hoef ik haar van de track te houden/ te scheiden.
ilonamandjes schreef:Het gras weg halen en er een heeeele grote paddock van maken