[vsw] Paard springt uit weide HELP

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cheminee

[vsw] Paard springt uit weide HELP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-16 13:04

Hoi medebokkers!

De titel zegt het al,
Mijn paard springt uit de weide, voordat ik mijn verhaal ga typen laat ik jullie alvast weten dat ik de zoekfunctie al gebruikt heb. Daar zat nog geen oplossing tussen.

Sinds 30 april sta ik met mijn lieftallige Che, een 9 jarige kwpner van 176m, bij een privé stalletje aan huis bij vrienden van mijn vriend.

In mijn ogen een perfecte plek! 5 buiten stalletjes, 2 grote paddocks en 3 landjes ( 1 grote en 2 kleintjes)
Che stond gelijk netjes in de groep, geen gezeur geen gemep. Helemaal top zou je dus denken!

Wel staan er nog 2 net gecastreerde mannen op stal waarvan er 1tje best luidruchtig is en echt nog wel een flinke hengst is.. Die kwamen een paar dagen voordat Che op stal kwam aan op deze stal dus moeten nog net zo wennen als Che.

Toch moet dat ik mijn ogen niet uit maken..
Che heeft immers op alle stallen waar we gestaan hebben altijd buiten gestaan.. En met zelfs lagere omheining dan hier!

De omheining hier is ongeveer 1.15 misschien iets lager misschien iets hoger.. Ongeveer borst hoogte van Che.. Ophogen is denk ik geen optie ( nog niet voorgesteld aan de eigenaar maar er is wel ongeveer zoiets subtiel gezegd )

De paarden krijgen hooi in de paddock

Che springt niet alleen vanuit de paddock naar land maar ook van land naar land en ook van land naar paddock

Che staat volop in training en springen 1x in de week

Er staat altijd stroom op de paddock

Che springt gemiddeld 3 keer per dag over het hek
Wie heeft de gouden tip!!

Afbeelding

Freya6

Re: [vsw] Paard springt uit weide HELP

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 13:08

Staat hij wel samen met andere paarden in de wei? Dat zou wel eens voor een oplossing kunnen zorgen.

Cheminee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-16 13:08

Ja met zijn 2e, en ernaast ook 2 andere

vayake

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 13:20

Wordt jouw paard geaccepteerd door de andere?
Mss als deze je paard aanvalt of opjaagd?
Heb het zelf al gezien of iemand anders wanneer en waarom hij dit doet?

Cheminee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-16 13:23

Hij wordt niet op gejaagd... De reden waarom hij springt is mij geheel onduidelijk. Ik heb hem zelf 2 keer zien springen en 1 keer kon ik nog heel hard HEY schreeuwen en toen stopte hij

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 13:26

Enige oplossing toch ophogen ben ik bang, of draad ervoor spannen. Ik heb dat bij mij laatste gedaan dmw prikpaaltjes naast de vaste palen te bevestigen met een extra ti-wrap.
( Via Ebay erg goedkooper gevonden tov NL sites)

Ik heb het niet eens bij elke paal gedaan maar om en om, scheelde weer een deel paaltjes, heb er uiteindelijk nog 200 gebruikt en dan alleen rondom de wei, niet tussen de stukje sin, werd anders toch te kostbaar
Afbeelding

Afbeelding

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 13:30

Volgens mij is het prikpaaltjes hoogte?
Voor een paard van die maat is dat niets.
Vraag of het draad hoger kan, anders voorstellen zelf hoge prikpaaltjes te halen, extra koord en dat plaatsen.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 13:32

mijn paard van 1.60 wat geen springpaard is sprong over die hoogte heen. Nooit problemen gehad met die 'lage omheining"van 1.10. Nu staat het op 1.55.

xJolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 13:33

Je zou inderdaad hoge prikpaaltjes en een rol draad kunnen kopen, zoals hierboven :j
Dat heb ik ook gedaan. Palen van 1.60 (totale lengte), de hoogste draad zit dan rond de 1.40 als ze in de grond staan. :j Ze zijn makkelijk te verplaatsen, dus je zou ook alleen de weide waar jouw paard staat + paddock af kunnen zetten :) Ik heb ze in onze grote wei aan de weidepalen vastgezet en dan kunnen ze best een heel stuk uit elkaar, zeker als je maar een dun/licht draad gebruikt en (eventueel) houten palen op de hoeken.

Cheminee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-16 13:36

Oo de vorige stal kon hij bijna over het draad heen stappen en bleef er altijd netjes achter.. Waarom nu niet.. Afbeelding
Op de foto de omheining van vorige stal..

Cheminee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-16 13:37

Lynn_Nikita schreef:
Enige oplossing toch ophogen ben ik bang, of draad ervoor spannen. Ik heb dat bij mij laatste gedaan dmw prikpaaltjes naast de vaste palen te bevestigen met een extra ti-wrap.
( Via Ebay erg goedkooper gevonden tov NL sites)

Ik heb het niet eens bij elke paal gedaan maar om en om, scheelde weer een deel paaltjes, heb er uiteindelijk nog 200 gebruikt en dan alleen rondom de wei, niet tussen de stukje sin, werd anders toch te kostbaar
[ [url=m/E3yLyr.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/Wexpjy.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dit is echt een goede om voor te leggen! Super bedankt!!! <3

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 13:44

Is het stuk waar hij nu staat kleiner dan op de oude weide? Het is iig fijn dat hij alleen binnen het terrein van stuk naar stuk springt :+

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 13:45

Tja.. Je paard staat op een nieuwe stalling en heeft in eens door dat het prima over de draden kan huppelen. Het staat er ook net en heeft dus nog geen echt maatje om bij te blijven.
Er zullen vast nog wel een paar redenen kunnen zijn. Feit is dat je paard er overheen gaat en dat is niet handig. Dat moet dis voorkomen worden.

Cheminee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-16 13:46

Djilna schreef:
Is het stuk waar hij nu staat kleiner dan op de oude weide? Het is iig fijn dat hij alleen binnen het terrein van stuk naar stuk springt :+

Nee juist een groter stuk..!

De reden waarom ik verhuisd ben staat trouwens ook wel mooi op de foto, maar dat doet er niet toe..

Nu blijft hij nog binnen ja.. Maar hoe lang duurt het nog voordat hij op de weg loopt
Of verwond..
Laatst bijgewerkt door Cheminee op 30-05-16 13:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Cheminee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-16 13:46

No_No schreef:
Tja.. Je paard staat op een nieuwe stalling en heeft in eens door dat het prima over de draden kan huppelen. Het staat er ook net en heeft dus nog geen echt maatje om bij te blijven.
Er zullen vast nog wel een paar redenen kunnen zijn. Feit is dat je paard er overheen gaat en dat is niet handig. Dat moet dis voorkomen worden.

Op vorige stal had hij ook geen maatje, dat veranderde ook bijna maandelijks

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 17:36

Lekt er nergens stroom de grond in?

Cheminee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-16 22:14

Freya6 schreef:
Lekt er nergens stroom de grond in?

Er staat aardig stroom op dus ik denk dat het voldoende is

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 22:25

Hier staat er ook gewoon stroom op. Mijn paard vind het gewoon te laag blijkbaar.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 08:28

Ik bedoel, soms zit er stroom in de grond op bepaalde plekken. Dan krijgen ze dus stroom in de wei via de grond.(hoe leg ik dit uit? haha) Wij hadden dit wel eens bij de wei, gingen de paarden helemaal dansen, bleek er stroom te lekken.
Of springt hij willekeurig van elke wei naar elke andere wei?

Cheminee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-16 08:42

Freya6 schreef:
Ik bedoel, soms zit er stroom in de grond op bepaalde plekken. Dan krijgen ze dus stroom in de wei via de grond.(hoe leg ik dit uit? haha) Wij hadden dit wel eens bij de wei, gingen de paarden helemaal dansen, bleek er stroom te lekken.
Of springt hij willekeurig van elke wei naar elke andere wei?

Hartstikke willekeurig.. :(
De reden waarom en het patroon erin is mij geheel onduidelijk

mariekie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 09:10

Staat er misschien een paard in het andere weitje waar hij graag bij wil staan? Misschien eens ruilen met de paarden die bijelkaar in staan. Of is er geen standaart verdeling van paarden die bijelkaar staan? Lijkt me wel erg vervelend als je paard dat doet. Hopelijk vind je gauw een oplossing.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 10:40

Tja, als je zulke lange benen hebt en erover kunt, dan zou ik het ook doen :)
Maar ook gevaarlijk helaas.
Ik heb geen tips als het niet aan stroomlek oid ligt.
Heel zweverig zou het nog iets met aardstralen kunnen zijn. Een paard bij ons kon echt niet op een bepaald stuk zijn, heeft iemand het gemeten, bleek een magnetisch veld te liggen wat voor heel veel spanning en lading zorgt. Maarja, daar moet je iets mee willen of niet.
Tip van even een tijd met dezelfde paarden in dezelfde wei laten vind ik een goeie, kudde zou zich meer vormen.

Cheminee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-16 12:47

Hij staat met 1 vast maatje, een schimmeltje waar hij helemaal de baas over is.. Afgelopen maand geen wisselingen gehad

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 12:55

Misschien probeert hij iets in de gaten te houden of wil hij graag bij een bepaald ander paard in buurt zijn, dat hij dan die richting op gaat?

1, a 1,5 meter meter van de huidige om heining af hoge prikpaaltjes steken en een tweede omheining maken.

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 07:22

En als je niet de hoogte inmag met schrikdraad. Kan je ook voorstellen om een extra schrikdraad met paaltjes 1 meter van het huidige hek te zetten. Zodat het stuk om te springen breder wordt.
Dat wil ook nog een paard afschrikken.