Ook andere olieën om paard te laten glanzen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

730875

Ook andere olieën om paard te laten glanzen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-16 20:42

Hoi! Ik heb morgen een f-proefje en ik vroeg me af of je ook andere olieën dan babyolie kon gebruiken om je paard te laten glanzen. Ik wou bijvoorbeeld arganolie gebruiken. Kan dit? Groetjes

Azmay

Re: Ook andere olieën om paard te laten glanzen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 20:44

Een gezond paard glanst al van zichzelf.

Verder vind ik olie vaak te vlekkerig en doordat het stof er aan plakt juist averechts werken.
Ongewassen schapenwol schijnt wel heel goed te helpen.

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 20:45

Je kan baby doekjes gebruiken, is ook makkelijk aan te brengen.

iza_things

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 13:28

plantaardige olie zoals zonnebloemolie of lijnzaadolie. Op een borstel doen en dan met je vingers de olie goed verdelen over de borstel. Glans gegarandeerd. Je kunt het trouwens ook door het voer doen,(anderhalve eetlepel) is goed voor de vacht en je paard krijgt er extra energie van. Maar dat kan natuurlijk alleen bij je eigen paard.

LuffB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 13:32

baby doekjes zijn vaak precies genoeg. Wil je meer (bijv voor de neus) dan raad ik de babyolie van jonhson (?) aan. Voor de staart is het arganolie product van de action echt geweldig! Verder idd zonnebloemolie (goedkoper dan lijzaadolie) door het voer

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 13:34

LuffB schreef:
baby doekjes zijn vaak precies genoeg. Wil je meer (bijv voor de neus) dan raad ik de babyolie van jonhson (?) aan. Voor de staart is het arganolie product van de action echt geweldig! Verder idd zonnebloemolie (goedkoper dan lijzaadolie) door het voer

Zonnebloemolie is dan alleen weer eigenlijk niet gezond voor paarden...

LuffB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 14:01

Azmay schreef:
LuffB schreef:

Ha, vertel dat aan mijn pony die 26 is geworden....

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 14:03

LuffB schreef:

Tja, dat ik niet ziek word van een kopje zout en een halve kilo snoep per dag betekend niet dat het ineens gezond is natuurlijk.. :Y)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 14:42

Azmay schreef:
LuffB schreef:

Tja, dat ik niet ziek word van een kopje zout en een halve kilo snoep per dag betekend niet dat het ineens gezond is natuurlijk.. :Y)

Kleine terzijde, als je een kopje keukenzout in één keer succesvol consumeert (wat niet meevalt gelukkig, het wekt braken op), dan sterf je.

LuffB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 15:07

Naast het feit dat mijn pony er heel oud mee geworden is heeft ook mijn docent voedingsleer paarden vertelt dat het geen kwaad kan ik de juiste verhoudingen. Lijnzaadolie heeft dezelfde werking alleen een bekendere naam - waar de markt heel slim op inspeelt..

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 15:10

nochtans heeft zonnebloemolie een heel andere vetzuursamenstelling dan lijnzaadolie...

Een gezond paard glanst van zichzelf, zelfs ongeborsteld. Ik heb nog nooit mijn paard volledig met olie ingessmeerd, hooguit neus en rond de ogen. Hoe vetter je de vacht maakt, hoe meer stof erin blijft plakken. Gewoon goed borstelen en daarna met een schapenvacht handschoen erover om het fijne stof mee te nemen.

iza_things

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 14:01

Azmay schreef:
LuffB schreef:

Zolang je plantaardige olie geeft die van goede kwaliteit is, niet te veel en niet te oud of verzuurt is, kan het geen kwaad. Plantaardige olie, zoals zonnebloemolie, word zelf wel eens aangeraden door de dierenarts voor bijvoorbeeld verstoppingskoliek omdat het helpt de darmen schoon te houden.

De gedachten dat zonnebloemolie slecht is komt doordat er blauwzuur in lijnzaden zit en dat is erg giftig. Maar daarom word het eerst gekookt in de fabriek.

Maaikietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 14:12

Net geschoren wol doet ook wonderen :D
Zakje halen bij de schapenboer, goed dichthouden en een pluk pakken en gebruiken tot deze dof is.
Dan beginnen aan een volgende pluk!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 18:52

LuffB schreef:
Naast het feit dat mijn pony er heel oud mee geworden is heeft ook mijn docent voedingsleer paarden vertelt dat het geen kwaad kan ik de juiste verhoudingen. Lijnzaadolie heeft dezelfde werking alleen een bekendere naam - waar de markt heel slim op inspeelt..

Van zo iemand zou ik ook de rest die hij raaskalt dan maar niet aannemen. Het is algemeen bekend dat in zonnebloemolie de omega 6 veel hoger is.

De enige reden om zonnebloemolie te gebruiken ipv lijnzaadolie is krenterigheid.