Buitenbak onderhouden?!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jennabritt

Buitenbak onderhouden?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-16 20:57

Beste bokkers

Pas ben ik verhuist en heb het geluk dat er een paardestal wei en buitenbaan meegeleverd werden _/-\o_ eindelijk mn jonge meisjes droom uitgekomen en nu ook na jaren zeuren kreunen enz... eindelijk serieus aan het zoeken voor een eigen paardje.

Maar gillend gek word ik van onkruid in de buitenbak. Haal ik het de ene dag weg staat het een paar dagen later weer vol... al gooi ik heel het zand om met mn hark het maakt niks uit... ;( uren ben ik ermee bezig. En dan bedenk ik me 'dit moet toch sneller of makkelijker kunnen' ook de vallende blaadjes hoe haal ik deze weg? Met hark neem ik ontzettend veel zand mee...

Hoe houden jullie alles netjes? Tips zijn meer dan welkom!!

Voor de grote beurt vandaag
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door C_arola op 26-05-16 23:23, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Overmatig leestekens uit titel verwijderd, dit is niet toegestaan.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 23:23

Ik verplaats dit topic van ED naar VSW.

elenaMM77

Re: Buitenbak ondenhouden???!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 23:26

wat voor onkruid is het? als je trekt zul je het wel met wortel en al moeten verwijderen..
goed round up spuiten en daarna de bak een paar dagen goed laten rusten is op zich een optie..

en natuurlijk, ook de bakrand zoveel mogelijk onkruid vrij maken..

goed slepen houd daarna het onkruid er wel uit denk ik.
lol, of intensiever rijden ;)

blaadjes zou ik niet zo om malen.. die verdwijnen toch vanzelf wel weer? met slepen of vergaan gewoon?

jennabritt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-16 19:15

Het verschild van kleine brandnetels tot paardebloemen echt van alles wel ben ik er achter gekomen dat van die 'helikoptertjes' die zaadjes goed groeien in de bak wat vreselijk om die weg te krijgen...

Ik zal in deze dagen gaan kijken of ik het kan gam besproeien

Bedankt voor de tip!

Duhelo

Re: Buitenbak onderhouden?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 22:28

zijn dat zon grote kiezels in je bak?

ik denk dat het simpeler is om round up te sproeien, en dan een laag neteldoek en een nieuwe toplaag zand erover, op dergelijke ondergrond zou ik niet willen/durven rijden

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 22:36

Duhelo schreef:

ik denk dat het simpeler is om round up te sproeien, en dan een laag neteldoek en een nieuwe toplaag zand erover, op dergelijke ondergrond zou ik niet willen/durven rijden

:(:) :(:) kiezels?!?!? dat is gewoon kunststofvezel..... Mijn hemel dat je dat niet ziet :')

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 22:38

Doek erover heen en dan laag zand. Had hier ook vaak onkruid in de bak, maar dat kwam vooral als de paarden er niet in liepen. Nu lopen ze er elke dag in en heb geen last meer van onkruid en twee jaar geleden nieuwe laag zand erin gedaan.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 22:43

manie schreef:
Duhelo schreef:

:(:) :(:) kiezels?!?!? dat is gewoon kunststofvezel..... Mijn hemel dat je dat niet ziet :')

op je voorlaatste foto lijkt het net of het vol ligt met dergelijke stenen :D
https://www.gamma.be/nl/assortiment/kei ... 0wodcmsOpQ

Ik heb dan uiteraard niets gezegd over het niet rijden erin en nieuw zand erop. Maakt het wel moeilijker, anders kon je de boel ook nog gewoon weg (laten) branden. Ik denk dat roundup het simpelste is

jennabritt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-16 15:59

Nee gelukkig zijn het geen kiezels, maar van dat vilt inderdaad. Ik heb zelf ook zitten denken aan een nieuwe laag zand maar de bak opzich is in goede staat goed gedreineerd er staat nooit water in de vorige bewoners reden intensief dressuur op hoog niveau dus de bak moest wel in topconditie zijn. Alleen met sneeuw kan hij niet gebruikt worden.

Ik heb dan zelf twijfels of een nieuwe laag zand dan wel goed is voor de dreinage. Ik weet niet of dit klopt. :?

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 16:04

Slepen en regelmatig gebruiken, dan groeit er geen onkruid in (wel aan de randen, dat blijft een werkje).

Francii

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 16:31

Ik zou idd ook slepen, dan heb je in een keer alle plantjes weg. Als je dat regelmatig doet geef je ze ook niet de kans om te groeien. Verder zou ik me er niet druk om maken, als het niet kan groeien vergaan de plantjes vanzelf.

liberia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 16:40

Roundup (laten) spuiten en daarna gewoon intensiever rijden. Met de viltsnippers kun je niet eggen oid.

Yacintha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 16:46

Nieuw laag zand heeft geen nut, wijn hebben net nieuwe bodem en daar groeit het ook gewoon. Met onkruid en al eruit halen, slepen/ploeg en en vooral veel gebruiken. Als het heel erg is, laat ik er ook gewoon een paard in staan, die eet het wel op :)

jennabritt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-16 19:55

Ik zal van de week round up gaan halen :) moet ik dan nog letten op wat voor soort?

We zijn momenteel nog opzoek naar een geschikt paard dus de bak word nog niet gebruikt :D

En hoe kan ik de bak het beste slepen?

Bedankt!

liberia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 20:04

Met textielsnippers kun je niet slepen, dan gaan ze namelijk allemaal op bergjes liggen.
Merk Roundup maakt niet uit. Misschien nog wat 2.4D Dicamba erbij doen.