uitbreek koning.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

denyse2

uitbreek koning.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-16 18:17

Hallo.

Ik zoek gewoon wat tips.
Ik heb een echte uitbreek koning.

Hij gaat door stroomdraad.
Soms lukt t hem om eerst t stroom apparaat stuk te maken zodat de stroom eraf is.
Geen idee hoe hij eraan komt maar het lukt hem.
Hij staat echt achter andere omheining.

Soms kruipt hij gewoon tussen de stroom draden door als de stroom er nog op staat.
Soms zie je hem gewoon tellen en tussen de tikken door ramt hij door alles heen.

Dit gebeurt bij de binnen omheining.

De buitenomheining is harmonicadraad met erboven stroom draad.

Dan maakt hij eerst de stroomdraad stuk dan duwt hij zo hard dat er één of meerdere palen doorkrakken en dan duwt hij de draad om om zo eroverheen te lopen.

Er staat veel eigenlijk te veel gras in de wei.
Hij heeft heel veel speelgoed.
Van grote ballen tot flessen slinger.
Hij heeft 3 andere paarden en 2 hectare ruimte.
Hij word 3x per week gereden. ( is pas 4 ) dus genoeg voor zo'n jong dier.
Verder elke dag gepoetst en doe ik spelletjes met m.

Hij komt braaf terug als ik hem roep.
Dan komt hij ergens uit t bos gerend en loopt braaf weer na binnen.
Als hij de draad zo heeft gedaan dat t andere pony ook mee kan.
Dan gaan ze samen in t dorp streupen.

Hij is door die fratsen al onder een auto terecht gekomen.

Maar heeft nog nooit ook maar 1 schram gehad.
Heb hem al eens nat gemaakt en hem aan de stroom draad laten komen.
Dan vind hij mij eng en loopt erna gewoon weer door de draad.
Heb er 3 stroom apparaten staan. Alle 3 hun eigen gedeelte zodat er goed stroom op staat. Alles is vrij.

Hij breekt soms 3x per dag uit en zijn record is 2 weken niet uitbreken.

Heeft nog iemand tips?

Als ik soms paardjes zie die blijven achter een dun draadje met stroom staan.
Maar hij heeft de beste omheining al door.

Help.

prugelpiet

Re: uitbreek koning.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 18:22

And the award goes to... :')

Ik heb werkelijk geen idee hoe je dit gaat oplossen, maar je zou eens een teletubbie kunnen proberen. Dit is een een creatie van koperdraad (geleid goed) in een driehoek boven op het halster maken. Wel hoog. Even eromheen wikkelen en evt door de manen vlechten.
Conclusie; hij krijgt een klap stroom. En zonder dat ie jou eng gaat vinden. Actie reactie idee Is dit; actie is uitbreken, reactie is een klap stroom die veel harder aan gaat komen dan normaal. Moet ie wel de draad aanraken met z'n teletubbie :+

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 18:25

Is het een Shetlander? Zo ja... dan sterkte (ik heb een Houdini-Shet, ongelooflijk...... nergens binnen te houden, behalve achter hoog ezelgaas nu).

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 18:27

Heb je met een metertje al eens opgemeten hoeveel stroom erop staat?
En heb je dat ook op meerdere plaatsen gedaan?

Meestal gaan ze er toch door omdat er te weinig op zit.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 18:30

Dat soort paarden zou je toch aan de ketting leggen...

Ik zou er ook een teletubbie van maken. Wellicht even zielig, maar soms moeten dit soort maatregelen.

Verder echt zorgen dat er een fikse klap stroom op staat.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 18:35

Eerst controleren of er écht genoeg stroom op de draad staat; koop zo'n metertje ( bijvoorbeeld deze).

Staat er genoeg stroom op, maar molt je paard steeds de stroomklokken, zorg dan dat deze ver genoeg weg staan en ook dat de verbindingsdraad van stroomklok naar omheining niet binnen bereik is.

En dan de teletubbie.

edit: behalve de hoeveelheid stroom op de draad is het aantal en de hoogte van de draden ook belangrijk, uiteraard.

Ianrowan2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 18:41

Kan je niet eens gaan zoeken naar een omheining die ze voor koeien gebruiken?
Volgens mij hebben ze ook van die stroomdraden voor koeien alleen zit daar net wat meer stroom op ;)

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 18:47

Mij Shet liep naast koeien (en een stier !), dus op de stroomdraden (een héél rijtje, we hebben ze zelfs kruislings gespannen , op een gegeven moment stond een legendarische "koeienklap" aan stroom (wil je echt zélf niet mee in aanraking komen, dat voelde je tot in je hart), maar niks hoor, niks hield hem tegen. Sommige Shetlanders zijn gebóren uitbrekers, maar ik weet natuurlijk niet of het in dit geval om een Shet gaat, ik lees dat er op gereden wordt, dus waarschijnlijk niet.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 19:21

Ik heb laatst een topic gemaakt over mijn pony. Die brak ook uit. Ik kreeg ook reacties over de teletubbie, uiteindelijk niet gedaan maar heb eens goed naar de draden gekeken. Bleek bij de winterweides een draad doorgebrand was. Er stond dus geen stroom op de zomerwei.

Hoeveel draden heb je? Anders een draad erbij en de stroom eens meten?

Succes!!

denyse2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-16 20:07

terpentijn schreef:
Is het een Shetlander? Zo ja... dan sterkte (ik heb een Houdini-Shet, ongelooflijk...... nergens binnen te houden, behalve achter hoog ezelgaas nu).

Nee het is een D pony

denyse2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-16 20:09

Hilary schreef:
Eerst controleren of er écht genoeg stroom op de draad staat; koop zo'n metertje ( bijvoorbeeld deze).

Staat er genoeg stroom op, maar molt je paard steeds de stroomklokken, zorg dan dat deze ver genoeg weg staan en ook dat de verbindingsdraad van stroomklok naar omheining niet binnen bereik is.

En dan de teletubbie.

edit: behalve de hoeveelheid stroom op de draad is het aantal en de hoogte van de draden ook belangrijk, uiteraard.

Overal staat stroom op

Ik meet wekelijks alles door.

Zon teletubbie moet ik maar eens proberen die kon ik nog niet

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 20:10

aarde pen in de sloot hangen, gegarandeerd succes :+

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 20:18

denyse2 schreef:
Hilary schreef:

En dan de teletubbie.

Overal staat stroom op

Ik meet wekelijks alles door.

Zon teletubbie moet ik maar eens proberen die kon ik nog niet

Maar hoeveel geeft je apparaatje dan aan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 20:20

Idd eens een flinke tik dat hij zich rotschrikt.
Kan hij met die andere paarden spelen? Of verveelt hij zich misschien? Dat zou ook een reden kunnen zijn. Dat jij 1/2 uur per dag iets met hem doet betekent nog 23/22 uur op te vullen. Sommige paarden zijn in voor wat meer actie.
En het hek eng maken? Ballonnen eraan die knappen als hij er onderdoor gaat? Een tuinslang die opeens aangaat als hij een paal omduwt? (Wss te moeilijke ideeën maar dacht er even aan... :D )

denyse2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-16 20:34

Belle2000 schreef:
Kan hij met die andere paarden spelen? Of verveelt hij zich misschien? Dat zou ook een reden kunnen zijn. Dat jij 1/2 uur per dag iets met hem doet betekent nog 23/22 uur op te vullen. Sommige paarden zijn in voor wat meer actie.
En het hek eng maken? Ballonnen eraan die knappen als hij er onderdoor gaat? Een tuinslang die opeens aangaat als hij een paal omduwt? (Wss te moeilijke ideeën maar dacht er even aan... :D )

Het is een D-pony.

Ik heb 3 draden op 30cm op 70 cm en op 110 cm.

Overal staat goede stroom.
Ik meet alles door iedere week

Na de 3 stroomdraden komt nog een harmonicadraad van de grond tot 100cm en erboven op 115 cm nog een stroomdraad.

Zo'n teletubbie ga ik eens proberen.

denyse2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-16 20:37

Belle2000 schreef:

Hij heeft 3 vriendjes die spelen en een hele speeltuin met 3 ballen een boei een slinger een zeil een hoepel een speelbeesthuppel ding.

Hij schrikt Nergens voor ben als veulen af aan bezig geweest dat niks eng is. Dus is veel gewend

Rambogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 12:00

Ik heb een houdini-Shet helaas.

De enige oplossing voor ons was om heel de wei te onheinen met Heras gaas.
Enorm dure grap, maar de kosten etc. van een eventueel ongeluk zou ik al helemaal niet willen hebben.

denyse2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-16 17:29

Rambogirl schreef:
Ik heb een houdini-Shet helaas.

De enige oplossing voor ons was om heel de wei te onheinen met Heras gaas.
Enorm dure grap, maar de kosten etc. van een eventueel ongeluk zou ik al helemaal niet willen hebben.

Heb je dat met houten palen of ijzeren? Heb je t laten zetten?

Ik heb zon draad met houten palen die duwt hij om.
Ik heb 2 hectare als ik een bedrijf moet laten komen Ben ik ook paar duizend euro kwijt.
Dus liever niet natuurlijk haha.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 17:35

betere draad(met meer geleiders) en een sterker apparaat.

heel simpel,er staat niet genoeg stroom op je draad om hem binnen te houden.
hoe je het ook draait of keert,daar komt het altijd op neer.

mensen die zo'n uitbreker hebben(ik had er ook eentje),zien dit uitbreekgedrag telkens ophouden als je gewoon zorgt dat er meer stroom op staat.

(en nog een kleintje,een pony die telt om tussen de tikken door de draad te glippen,das een geintje toch???paarden zijn niet dom,maar tellen,no-way hoor,dat denken mensen er vooral bij)

Rambogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 17:47

Ik heb het niet door een bedrijf laten zetten. Dat was inderdaad niet te betalen.
Ik heb via marktplaats steeds stukken hekwerk verkregen totdat ik genoeg had. En toen keek ik mn vader heel lief aan :o :D

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 13:35

tengeltje11 schreef:
betere draad(met meer geleiders) en een sterker apparaat.

heel simpel,er staat niet genoeg stroom op je draad om hem binnen te houden.
hoe je het ook draait of keert,daar komt het altijd op neer.

mensen die zo'n uitbreker hebben(ik had er ook eentje),zien dit uitbreekgedrag telkens ophouden als je gewoon zorgt dat er meer stroom op staat.

(en nog een kleintje,een pony die telt om tussen de tikken door de draad te glippen,das een geintje toch???paarden zijn niet dom,maar tellen,no-way hoor,dat denken mensen er vooral bij)

Ik denk dat t vooral ruiken is, hier ook zo'n shet die af en toe uitbreekt omdat hij tussen de tikken door kan ruiken dat de stroom eraf is. Die krijgt dus ook nooit een klets als hij uitbreekt, maar gelukkig deed hij dit maar op 1 specifiek punt. Dat punt is nu een houten poort van 1 meter 20, dus no way dat hij nu nog uitbreekt.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 15:12

elektriciteit heeft geen geur af,dus ook ruiken kan gewoon niet.
daarnaast gaan de schokken zodanig vlug na elkaar dat ze onmogelijk helemaal door de omheining kunnen drammen(en zich dus ook ontdoen van alle draden/linten die ze tegenkomen),in zo'n ettele tel.

Lon83

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 15:16

Ik heb ook zo'n draak... Op het moment dat hij buiten werd gezet, liep hij naar achter, kop onder draad en ramde er gewoon doorheen. Ik heb inmiddels besloten in (veel te dure) hekken te investeren. Ik mag geen vast omheining, dus dit is nu mijn paard zijn land:

Afbeelding

Vervelende is dat hij ook met deze hekken aan de wandel gaat, en al twee keer er op een of andere manier uit gekomen is. We blijven dus zoeken, nu staan de hekken met een soort haring vast in de grond.

Veel succes, ik ken de stress die het geeft...

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 15:17

tengeltje11 schreef:
elektriciteit heeft geen geur af,dus ook ruiken kan gewoon niet.
daarnaast gaan de schokken zodanig vlug na elkaar dat ze onmogelijk helemaal door de omheining kunnen drammen(en zich dus ook ontdoen van alle draden/linten die ze tegenkomen),in zo'n ettele tel.

Er zijn niet voor niets apparaten die een continue tik kunnen afgeven. En als paard halverwege is en druk van tik dus van achter komt zal paard voorwaarts gaan en verder met uitbreken.

Stuk echt solide afzetten kan altijd en dat hoeft niet groter te zijn dan een nette maat paddock. Dan maar geen gras en wel op het terrein blijven.

Jillsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 15:29

Wat je ook kunt proberen is de lijnen op verschillende stroomklokken te zetten. Zodat je altijd rondom stroom hebt. Hopelijk kun je iets vinden wat werkt.