Wat te doen met véél te harde paardrijbak

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Loveskyra

Wat te doen met véél te harde paardrijbak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-16 13:49

Hallo mede paardenliefhebbers,

In onze paardrijbak is gereden met verschillen bouwvoertuigen. De bak is nu zo hard, dat je het kunt vergelijken met een bospad (zie bijgevoegde foto). Als je erover loopt beweegt het zand niet meer onder je voeten (heeeeeel hard dus).

Nu is mijn vraag:
Met wat kan ik het zand weer het best mul krijgen? Is een baksleep voldoende? Of is er iets anders wat beter werkt?

Zelf hebben wij helaas niks om de bak mee te onderhouden (wel een trekker), dus ik moet het gaan huren. Het liefst huur ik natuurlijk gelijk het juiste!

Ik hoor het graag en alvast bedankt!

Joanne1987

Re: Wat te doen met véél te harde paardrijbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 13:53

Ik zou iemand laten komen die verstand heeft van bak onderhoud, als de onderlaag nog steeds te hard gaat blijven wordt alles Door de tijd weer hard

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 13:55

Wij gebruiken dan een eg. En daarna slepen, dat werkt voor ons prima

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 14:13

Ik denk inderdaad ook dat de bak slepen goed kan helpen. :j

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 14:15

Ik denk dat slepen te weinig effect heeft als de bodem echt heel erg vast is gereden. Het fijnste is los trekken met een eg, of kijken of je de bovenlaag (5-10 cm) kunt losfrezen. Daarna evt. rollen en slepen.

Shelber

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 15:16

Als ik jou was zou ik er gewoon een uurtje iemand naar laten kijken die er veel van af weet, kleine moeite en je paard heeft er wel heel erg veel aan :o

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 06:59

Veel looneisen uit je eigen omgeving komen gratis langs voor advies. Geef aan dat je op uurbasis wilt werken en vraag hoe lang ze bezig zullen zijn en tegen welk tarief. Waarschijnlijk ben je niet meer geld kwijt dan materieel zelf huren en is het zo klaar met 1 of 2 uurtjes werk.

Ik denk dat ze lostrekken met cultivator of een eg en dan weer egaliseren/uitvlakken. Frezen of ploegen kan ook. Dan vermalen/keren ze de toplaag tot een bepaalde diepte. Nadeel is de kans op vermenging van verschillende lagen in je bodem. Dat laatste Niet doen met rijbanen met een speciale opbouw of dunne laag zand dus! Bekijk eerst Hoe je bodem is opgebouwd en bij drainage hoe diep die ligt! Anders heb je kans op onherstelbare schade.