Getwijnd staaldraad of aluminiumdraad voor omheiningen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

randalinpony

Getwijnd staaldraad of aluminiumdraad voor omheiningen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-16 10:46

Omdat we hoognodig de binnenomheining moeten vervangen en wei anders indelen, zijn we eens rond aan het kijken wat we willen.

We hebben nu koord, dat bevalt matig, er zitten breuken in inmiddels waardoor de stroom soms ineens ophoudt.

Aandachtspunten:

-4 draden boven elkaar
-onderste draad zit erg laag (we hebben minis, ook veulens, dus die moeten daar tegenaan lopen)
-onderste draad vaak in gras daardoor
-vaste groep ponys en vaste weides, dus zichtbaarheid is minder van belang
- dikke vachten dus goede klap stroom, goed geleiden

Nu dachten we aan getwijnd staaldraad.

Dat heb je met een breekkracht vanaf ongeveer 65kg, van galagher geloof ik. Zou dat veilig genoeg zijn?

Alternatief zou aluminium draad kunnen zijn, dat geleid nog veel beter, maar is het veilig? Is toch een gladde staaldraad..... Breekkracht kan ik niet zo vlug vinden.

We zoeken dus een duurzame, sterke, veilige omheining die héél goed geleid.

Iemand ervaring met de genoemde omheiningen, zowel negatieve als positieve, of betere ideeen?

P.S: het gaat alleen om de binnenomheiningen op het terrein. Rondom is alles afgeheind met dikke, zware koorden en dat blijft ook zo.

hoogendroog

Re: Getwijnd staaldraad of aluminiumdraad voor omheiningen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 10:49

Beide werken als een mes als het paard er in komt te zitten. Neem gewoon lint of hout, of beoband o.i.d. Dat smerige draad snijdt pezen door alsof het niets is, om nog maar te zwijgen van de nare vleeswonden.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 11:00

Staaldraad, etc. geleid inderdaad goed. Lage breekkracht betekent ook minder goed kunnen opspannen, want dan knapt de boel tijdens het opzetten al.

Gras tegen de onderste draad kan je oplossen door die of iets hoger te zetten (lastig met zulk klein spul, maar dan eten ze het er onder ook netjes kort), heel regelmatig er onder door maaien met bosmaaier of de boel zo indelen dat ze die stroken ook kort kunnen eten, omdat de omheining er even weg is. Onderste draad is vaak ook eerste slachtoffer van ongelukjes (rollen en misstapjes tijdens het spelen of de bosmaaier), het is te overwegen om daar inderdaad een dunne makkelijk te vervangen schapendraad met lage breekkracht te gebruiken en enkel de 3 er boven van staaldraad te maken.

Annienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 11:07

Ik heb beide (gehad). Begonnen met staaldraad maar dit verroest vrij snel waardoor er alsnog stroomverlies optrad. Nu heb ik aluminiumdraad en wil niks anders meer. Roest niet, amper verlies en de ene keer dat mijn Haf er doorheen vloog, brak het mooi af. Niks geen vleeswonden, snijwonden of andere horrorverhalen. Het breekt snel (breekkracht van 40 kilo, niks dus) en netjes en draait niet om benen heen. Aan elkaar geknoopt en geen last met verlies.

Voor mijn Haf met uitbreekvirus is aluminiumdraad een uitkomst, sinds die tijd durft hij niet meer.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-16 13:32

Tamary, bosmaaien doen we al, echter je moet nogal eens een rondje als de onderste draad zo laag zit en zodra het weer in de draad groeit lekt er weer weg....

Hoger gaat echt niet ivm veulens. De onderste draad moet zo laag zitten, dat die er met hun lijfje tegen lopen. En aangezien ze zon 50 cm zijn, is 30-40cm dus de hoogte van de onderste draad.

Annienke, had je geen last met opspannen van de draden dat deze afbraken bij te veel spankracht?
Dat is idd een aandachtspunt voor ons. :)

Fijn dat het afbreekt bij doorbreken. Voor ons is dat niet zon probleem, omdat t binnenheiningen zijn en ze dan toch een weitje verderop komen.

Annienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 14:08

Ik heb geen problemen gehad met afbreken bij opspannen maar ik heb ze dan ook niet tot de laatste snik opgespannen.

Bij doorbreken vind ik vooral fijn dat je de draad aan elkaar vast maakt en dan geen verlies van stroom hebt. Dat was hier met lint, draad of koord altijd een groot probleem. Zoiezo vind ik die dunne geleidedraadjes snel breken waardoor je weer ergens verlies hebt. Werd er ook gek van.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 14:14

hier ook lang gezocht achter 'de' omheining,ook hier klein en groot,en ook uitbrekers.

wij hebben nu al jaren deze draad:

https://www.ruitershop-online.be/ruiter ... 500-m.html

in combi met volgend schrikdraadapparaat:

https://www.ruitershop-online.be/ruiter ... 15000.html

en na 4j nog steeds enorm tevreden van!

het sterke apparaat zorgt er ook voor dat gras e.d; tegen de draad er niet voor zorgen dat er amper tot geen stroom meer op zit.
en de draad heeft 9(?) stroomdraadjes die ook telkens weer tegen elkaar komen na een cm ofzo,waardoor je geen stroomverlies hebt als er eentje knakt.

het breekt ook gewoon als ze erin raken,dus hier niets dan lof over die dingen

JoelSas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 21:51

Als je een zwaar schrikdraadapparaat aan de omheining hangt kan aangroei worden weggeschroeid, door de stroom.