Iemand tip tegen paard die vliegenkap aftrekt van mijn paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

janouk
Blogger

Iemand tip tegen paard die vliegenkap aftrekt van mijn paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-16 07:06

Janouk heeft last van headshaken en moet een UV vliegenkap op buiten.

Nu staat er een ruin op de wei, die er een sport van maakt de vliegenkap af te trekken en te begraven.
Niet alleen zonde van mijn spullen, maar voor Janouk betekent dat ze last krijgt van zonlicht en vliegjes en een shake aanval krijgt.

De kap vastgezet aan een band, maar dat helpt niet, want hij trekt de kap kapot.
Dettol aan de randen helpt ook niet.
Het lastige van smeren van vieze spullen op de kap, is dat het dicht bij Janouk haar ogen zit, en dat sluit den hoop uit, want het mag niet in haar ogen komen en de kap moet doorzichtig blijven.

Wie heeft er een briljant idee?
Anders ga ik een stroomdraad tussen dader en slchtoffer zetten, wantzonder kap kan Janouk niet naar buiten.

Eline_S_S

Re: Iemand tip tegen paard die vliegenkap aftrekt van mijn paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 07:16

Misschien een graaskorf/muilkorf voor de ruin? Zou het verder ook niet weten.. Vervelend !

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 07:46

Ik kan je helaas niet helpen maar ga wel meelezen in de hoop een goede tip te krijgen. Een van de buurpaarden doet dit ook bij Connor. Vastzetten aan een halster helpt niks want dan wordt de kap aan rafels getrokken. Ding houdt het al jaren uit zonder een plekje en afgelopen maanden is ie bijna aan stukken. Of hij ligt weer bij de buren in de wei waar lastig bij te komen is.

Ook hier draadje als laatste redmiddel, alleen daarmee neem ik Dinky een speelmaatje af,

Esther_r20

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 07:54

Anti bijt kap voor de ruin?
weet alleen niet hoe dat met grazen werkt

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 07:56

Kan je de kap niet inspuiten met antibijt spul. Cribbox oid.
Moet je je wel heel goed laten adviseren dat het reukvrij is en niet branderig voor de ogen van je paard.

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-16 08:25

Bijkomend probleem is dat Janouk overgevoelig is op haar hoofd voor alles. Licht, luchtjes, etc

Ik ben blij dat jullie meedenken, want ik ben uitgepuzzeld

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 08:56

Ik moest ook gelijk denken aan anti bijt spul, van Leovet heb je dat ook. Denk dat je vooral moet oppassen bij het inspuiten, dat je het even goed in laat drogen maar daarna is het reukloos en smaakt het alleen heel bitter. Ik spuit het hier op de eczeemdekens omdat die anders aan gort gaan.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 09:12

anti-bijt kap voor de ruin denk ik. maar dan kunnen ze ook niet meer kroelen natuurlijk, en de eigenaar moet het ook zien zitten..

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 10:51

Ik zou als eigenaar van het andere paard geen bijt-kap of graasmasker op willen.

Ik denk echt dat je enige optie is om de kap "vies" te maken.
Dus inspuiten met anti bijt.

En zoals allegra ook zei, goed laten drogen voordat je de kap weer om doet.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 10:57

Zijn er specifieke plekken waar die de kap beet pakt? Je zou daarop nog een stukje stof kunnen maken die je inspuit/smeert zodat er een buffer tussen die stof en het hoofd zelf zit.

Desnoods met klitteband zodat je het los van de kap kan inspuiten en erop kan plakken?

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-16 10:58

Met leverancier gesproken en die raadt het af om op materialen aan te brengen in de buurt van de ogen omdat de ant bijt middelen op basis van spaanse peper zijn. De middelen zijn ontwikkeld om in eerste instantie op de irriterende lucht te werken zodat paarden wegblijven en daarna op de vieze smaak als ze toch door zetten.

Ik denk dat als ik het goed laat drogen, de lucht nog te irriterend is voor de ogen en als het gaat regenen zal de spaande peper weer uitlopen.

Ik moet een vies spulletje vinden dat niet bijtend is in ogen, maar vies genoeg om de fjord te leren er af te blijven

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 17:59

Ik ben benieuwd of je iets toereikends gaat vinden. Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat er iets anders is dan een graaskorf voor de ruin danwel het scheiden van deze twee paarden.

Kun je Janouk niet met een ander paard samenzetten?

Artimes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 22:04

vaseline al geprobeerd?

Wel flinke klodders smeren, ze vinden het enorm vies, vooral omdat het lekker blijft plakken en ze er niet zomaar vanaf zijn.

Werkt hier prima, 1 keer is doorgaans voldoende :=

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 22:06

Ik lees mee... Hepsie trekt namelijk de maskers van de anderen ook af en gaat er dan met voet op staan en eraan trekken (en dus worden ze hier regelmatig in 20 stukken uit de wei gevist)... hoogst irritant.. (voorzichtig uitgedrukt)

Chinas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 11:57

Heb je toevallig al een oplossing gevonden? Hier namelijk helaas hetzelfde probleem..

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-16 05:41

De oplossing is hier om de fjord achter een stroomdraadje te zetten. Het is niet anders. Janouk kan niet zonder kap op haar hoofd.

amber28

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 07:04

Ik lees ook even mee mijn paard trekt eigenlijk alleen zijn kap af behalve als ik er bij ben dan word het een ' boze blik + streng woordje ' zodat hij iets heeft van laatmaar
Maar binnen kort gaat hij ook als ik er niet bij ben :')

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 07:10

De bruine cri-box pasta vind ik toch wel neutraal in geur.
Ik had eerst ook een trekker en die begon altijd aan de zijkant op de wang. Dus dat wat wel veilig om te smeren.

Silverheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 22:47

Ik had dit ook bij Silver. Misschien een rare oplossing maar wij hebben pluisjes op haar deken geplakt met superlijm :') Gewoon van onze cavia :') Toen Xander het de volgende dag probeerde, kregen we een wegrennende Xander als resultaat :')

Chinas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 14:06

Cribox heeft hier niet geholpen... Heb in overleg met de dierenarts toch zo'n kleur- en geurloze antibijt spuitbus gekocht. Heb het ook geproefd, en dat is flink vies kan ik vertellen :')

Syberdepiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 11:56

Harry's Horse heeft een lycra vliegenkap welke behoorlijk glad is aan de buitenzijde en mooi aansluit, deze moet een stuk lastiger eraf te krijgen zijn lijkt me. En doordat ie elastisch is hopelijk ook minder snel aan stukken te scheuren. Prijs valt ook nog mee, rond de € 15 misschien een idee om eens te proberen. https://www.harryshorse.com/nl/catalogu ... .31300003/
In ieder geval iets prettiger dan allerlei middelen te gebruiken die in de ogen etc kunnen komen en stinken.