Baksproeier

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Horsesandme

Baksproeier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-16 17:42

Hallo,

Ik ben op zoek naar een betaalbare baksproeier. De hoeken in onze buitenbak lijkt op dit moment echt op een duingebied.
De staleigenaar hadden eerst sproeiers op de bakrand geplaatst. Deze stonden helaas nooit goed afgesteld waardoor het midden van de bak zeiknat was en de hoeken nog steeds hartstikke zwaar en droog.
Vorig jaar heeft een stalgenoot toen zo'n standaard gekocht met sproeier. Helaas valt deze regelmatig om. Ook als we hem verzwaren met stenen. En daarbij is het een heel karwei om hem neer te zetten en sproeit hij ook maar 1 helft van de bak.

Nu dacht ik er aan zelf een zwenksproeier te kopen. Zo'n fontein zeg maar. Is dit iets voor een bak? Kan ze alleen niet vinden met zo'n ijzeren Gk koppeling. En dan kan ik hem niet aansluiten op de slangen en waterpomp die we op stal hebben.
Zo'n soort sproeier bedoel ik:
https://www.green-lab.nl/gardena-zwenksproeier-polo-280

Misschien iemand een handig en betaalbaar idee. Moet hem zelf aanschaffen. Ook Is het fijn als hij makkelijk neer te zetten en weg te halen Is. Zeker omdat er meerdere rijden en longeren enz in de bak.

Groetjes

BigOne

Re: Baksproeier

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 17:44

Zwenksproeier zoals jij laat zien is waardeloos, zit veel te snel verstopt. Kijk eens bij de welkoop voor de sectorsproeiers.

Horsesandme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-16 17:45

bigone schreef:
Zwenksproeier zoals jij laat zien is waardeloos, zit veel te snel verstopt. Kijk eens bij de welkoop voor de sectorsproeiers.

Dat is jammer. Ik dacht dat is handig zet ik midden in de bak en hij sproeit in een keer de hele bak.
Ga die sectorsproeiers eens opzoeken dankjewel

Edit: even die sproeier opgezocht. Zoiets heeft mijn stalgenootje vorig jaar gekocht. Deze valt alleen dus regelmatig om. Waardoor hij of een gat in de bak spuiten of recht omhoog spuit waardoor 1 kant zeiknat is. Ook sproeit die maar 1 helft van de bak. Ik wil de bak in een keer helemaal kunnen sproeien verplaatsen is niet handig. Onze andere stalgenootjes zijn laks en verplaatsen hem niet voor ons haha

Horsesandme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-16 20:01

Verder niemand ervaring met een zwenksproeier. Of andere sproeier?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 20:08

Sla op de kopse kanten van de bak een paal in de grond, sectorsproeiers er aan vast maken, slang er aan verbinden. En dan op half sproeien zetten(180 graden) , met de druk van een grondwaterpomp er achter pakken ze als het goed is , de hele bak.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 20:14

Ze gebruien bij ons die zwenksproeier in de binnenbak. Het is even werk, want je moet hem af en toe verzetten, maar hier werkt hij ideaal. Buitenbak wordt niet gesproeid. Gelukkig ook niet echt nodig. En qua verstoppen valt het best mee. Gewoon met 'respect' behandelen en in een gesleepte bak bij voorkeur. Haal handig ding.

Horsesandme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-16 20:41

bigone schreef:
Sla op de kopse kanten van de bak een paal in de grond, sectorsproeiers er aan vast maken, slang er aan verbinden. En dan op half sproeien zetten(180 graden) , met de druk van een grondwaterpomp er achter pakken ze als het goed is , de hele bak.

Op de lange zijdes bedoel je dan? Dat zou dan inderdaad wel een top oplossing zijn!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 21:49

Nee, op de korte kanten , een goede sproeier met voldoende druk er achter pakt minimaal 20 meter, bak is meestal 40 meter dus dat moet lukken.

Loonwerker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 07:24

Heb je een foto van de constructie die steeds omvalt? Wij hebben precies zo'n sproeier op een statief met wieltjes om het asfalt nat te houden in de zomer, en die is nog nooit omgevallen.

Verder kun je met een aantal sectorsproeiers inderdaad een mooie permanente installatie maken.
Als je absoluut niet buiten de bak wilt sproeien heb je er wat meer nodig dan wanneer dat niet uitmaakt.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 07:52

Als hij omvalt, staat hij dan wel op een driepoot? Ik gebruik hem hier ook, hij valt hier echt niet om. Ik zet hem aan, ga wat stal klussen doen, verplaats hem en ga weer verder.

Anders wordt het toch echt met de slang spuiten, maar een tikker werkt veel fijner.

Horsesandme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-16 12:36

Jaja een 3 poot.
Leg soms al stenen tegen alle 3 de pootjes maar vaak valt ie uiteindelijk toch nog om. Heel vervelend. Staleigenaar had het er ook al over.
Of het nou door de druk van het spuiten komt geen idee. Maar het is wel vervelend..

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 13:10

En je zet hem goed in de grond? Zitten er pennen aan? Anders iets van haringen eraan ducktapen en flink in de grond zetten.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 13:15

Ik denk dat jij wel eens een hindernis hebt gezien die mensen zelf gemaakt hebben met een auto wielvelg?

Op die manier alleen dan paal een stuk korter, hebben wij jaren de sproeier aan vast gemaakt.
De driepoot viel hier ook om.
Met de velg nooit.

Horsesandme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-16 14:23

bruintje123 schreef:
Ik denk dat jij wel eens een hindernis hebt gezien die mensen zelf gemaakt hebben met een auto wielvelg?

Op die manier alleen dan paal een stuk korter, hebben wij jaren de sproeier aan vast gemaakt.
De driepoot viel hier ook om.
Met de velg nooit.

Dat is ook een idee! Heb je misschien een foto ervan?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 14:55

Afbeelding
De pootjes roeste ook door en braken af. Je ziet nog waar ze zaten.
Vlug met ijzerdraad goed gezet want dat zouden we nog wel veranderen.
Nooit meer gedaan :)
Ondertussen niet meer in gebruik.
De sproei kop is net uit beeld maar ik denk dat je het zo wel begrijpt.

Afbeelding
Zo hebben we het nu.
Leiding in de grond en 6 vaste sproeiers.
Deze horen eigenlijk in/ onder een gazon.
Maar werken zo fijn voor ons.
Maar dat is veel werk en investeren.

Optie 1 heeft het jaren goed gedaan.

Horsesandme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-16 21:11

Ohja het idee snap ik. De staleigenaar heeft hier vast nog een oude velg liggen! Ga het eens overleggen met hem *D

Deze sproeier hebben wij nu.
En dan hebben we er nog 4 aan de bakrand. Maar die zijn eigenlijk niet meer in gebruik.

Afbeelding

Afbeelding

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 21:29

Kun je die aan de bak rand niet aansluiten? Dat lijkt wel handig.

Horsesandme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-16 21:32

bruintje123 schreef:
Kun je die aan de bak rand niet aansluiten? Dat lijkt wel handig.

Ja dat kan wel. Maar deze spuiten dus niet in de hoeken. Terwijl de hoeken juist het zwaarste zijn.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 21:36

Oh ja. Schreef je eerder ook.

Kun je ze niet vervangen. Dichter naar de hoek?
Of halen ze dan de lange zijde niet meer helemaal?

Horsesandme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-16 22:16

bruintje123 schreef:
Oh ja. Schreef je eerder ook.

Kun je ze niet vervangen. Dichter naar de hoek?
Of halen ze dan de lange zijde niet meer helemaal?

Nou dat hebben we wel eens aan de staleigenaar gevraagd. Maar die is vrij makkelijk en stelt het steeds uit. Daarom had mijn stalgenootje die 3poot sproeier aangeschaft.
Maar dat werkt dus niet.
Als we iets willen zullen we dat zelf moeten regelen. Maar ik ben zelf niet zo heel handig :+ haha

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 07:37

Hm, bij ons zit de slang niet aan de onderkant van de pijp bevestigd, maar zit hij er haaks tegenaan (er zit eigenlijk een splitter op, we hadden meerdere tikkers tegelijkertijd aanstaan). De andere kant van de splitter zit nu gewoon een stop op. Wellicht maakt dat verschil?