Hoe groot??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

TessaKiss

Hoe groot??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-16 17:29

Hoi,
Namens een vriendin van mij wil ik hier wat plaatsen:

Ze is zelf wat aan het bedenken voor later, en wil een kudde hebben met 6 paarden. Per se een plek waar ze binnen staan en liefst ook nog kraamstallen. Hoe groot zou dit dan worden?? En 2 grote stukken land voor 3/4 paarden elk. Hoe groot moet dit. En een paddock en bak. Zelfde vraag.

Groetjes

tamary

Re: Hoe groot??

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 20:31

Genoeg gras en hooi, zit je zo op 4 ha (incl. de gebouwen) anders zeker 2ha.
Veulenboxen zijn vaak 2 gewone boxen aan elkaar, dus maak je tussenwanden verwijderbaar.
Standaard maat box is 2x stokmaat. Simpelste is dan te rekenen op 4x4 meter. Grotere box blijft ook schoner.
Maten bak en paddock hangt van aantal paarden en gebruik af, daar is zonder wat je er in wil doen niet zoveel over te zeggen.

TessaKiss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-16 14:44

tamary schreef:
Genoeg gras en hooi, zit je zo op 4 ha (incl. de gebouwen) anders zeker 2ha.
Veulenboxen zijn vaak 2 gewone boxen aan elkaar, dus maak je tussenwanden verwijderbaar.
Standaard maat box is 2x stokmaat. Simpelste is dan te rekenen op 4x4 meter. Grotere box blijft ook schoner.
Maten bak en paddock hangt van aantal paarden en gebruik af, daar is zonder wat je er in wil doen niet zoveel over te zeggen.

Dankjewel, voor de paddock is het de bedoeling dat de paarden met zijn 2 of 3 en lekker kunnen uitleven. De bak voor vooral recreatie, soms een sprongetje en wat dressuur.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 14:57

Een stuk land van 4 hectare. Als je het in twee stukken hebt kun je op een het gras laten groeien terwijl ze op het andere grazen, of paarden in twee groepen houden zodat paarden die elkaar niet uit kunnen staan niet bij elkaar hoeven. Of gewoon twee aparte stukken van 2 hectare elk.

Veulenboxen tenminste 4 x 6m.

Bak is het handigst 2 x zo lang als breed als je figuren wilt kunnen rijden. Als je geen dressuur rijdt, zijn de verhoudingen niet belangrijk, maar een beedte van minstens 18 m , liefst 20m is in beide gevallen gewenst. Een sprongetje kun je in elke ruimte wel maken, maar als je een parcourtje wilt kunnen doen is hoe breder hoe beter, en 30 x 60m een mooie maat.

Bij een paddock zijn verhoudingen niet belangrijk, maar een breedte van minsten 20 meter is wel gewenst, liever breder. Een vierkant van 30m bij 30m is genoeg om zich een beetje uit te leven, aar hoe groter hoe beter.

Feitelijk zijn dat soort dingen gewoon onderheving aan hoeveel land er beschikbaar is en in welke vorm en waar het droog en nat is etc.

Als dit een nieuw bedrijf wordt, moet ze ook denken aan waar de mestbak komt. Die moet door vrachtwagens te bereiken zijn en ook niet heel ver van stal liggen zodat je na het uitmesten weet ik het waar heen moet om je mest te dumpen...

Een ander punt om je over te buigen is de watervoorziening in het weiland.
En droge opslag voor je hooi en krachtvoer en je stalgereedschap en eventueel tuig en verbandskist enzo.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 15:18

Kan ze niet met jou over je schouder meekijken?
Je hebt toch zelf 4 paarden en een mooie grote schuur en weides staat mij bij?

als ze wat met je mee kan lopen en mee kan helpen, dan kan ze leren hoeveel er nodig is en wat precies. Dat is eigenlijk veel waardevoller dan cijfertjes op papier

omdat je zelf ook bezig bent met een bak maken enzo, lijkt het mij goed dat ze daar dan bij betrokken is.. in de praktijk leert sneller dan vanaf papier

TessaKiss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-16 15:30

Ja, ze is ook alleen aan het ontwerpen....

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 15:37

juist dan..

immers het is nu vooral een droom.. ik heb vroeger ook paddocks en weitjes en stalletjes getekend bij het leven voor wanneer er ooit de mogelijkheid was om mijn dromen te laten uitkomen.. heb ze nog ergens rondslingeren.

maar tussen droom en werkelijkheid zit 'wijsheid'. meekijken, meedraaien, zodat het van 'ontwerpen' steeds meer naar kennis gaat waardoor je de ontwerpen kan bijwerken, verder ontwikkelen en wellicht zelfs kunt uitvoeren.

Neem aan dat ze net als jij ongeveer 17 is? misschien is het dan ook leuk voor haar om gewoon eens een kijkje gaan nemen op de diverse bedrijven/stallen.. hoe anderen het voor elkaar hebben.. Paar dagen meehelpen in ruil voor oren van het hoofd vragen vinden velen geen probleem als je serieus iets wilt.

TessaKiss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-16 16:57

Ja, heb het gevraagd maar dat wil ze niet. Ze is 3 jaar jonger als ik. Ik ben 1 keer blijven zitten en zij 1 klas overgeslagen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 16:56

Wij hebben 5 paarden, ongeveer anderhalf hectare aan weide, een grote rijbak (die we deze winter als paddock hebben gebruikt) en een paddock in aanbouw.
Daarbuiten hebben ze een schuilstal van 10,5 bij 5, dit waren eerder 3 grote stallen.
In totaal zitten we op anderhalve hectare aan grond, incl. gebouwen. :j

TessaKiss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-16 17:38

KoudbloedKim schreef:
Wij hebben 5 paarden, ongeveer anderhalf hectare aan weide, een grote rijbak (die we deze winter als paddock hebben gebruikt) en een paddock in aanbouw.
Daarbuiten hebben ze een schuilstal van 10,5 bij 5, dit waren eerder 3 grote stallen.
In totaal zitten we op anderhalve hectare aan grond, incl. gebouwen. :j

Jeetje, mijn vriendin dacht dat ze minstens 16 hectare grond nodig had!! Maar je hebt wel een mooie kudde en een mooie plaats dus je hebt wel wat aan dat land.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 17:45

Denk ik ook afhankelijk waar je zit. Of het op het zand is of de klei of veen. Zandgrond kan je jaarrond paarden laten lopen, maar heb je wel meer grond nodig. Zit je op natte klei of veengrond, is je grond vruchtbaar maar in de winter onbruikbaar. Misschien in de zomer zelfs drainage nodig.

TessaKiss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-16 17:51

Bedankt allemaal voor de handige tips.

Groetjes Noa

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 17:52

Het maakt nogal verschil hoe je de weide wilt gebruiken.
Wil je dat de paarden leven van het gras of ga je ook bijvoeren? Wil je zelf ook hooien? Mogen de paarden in de winter ook op de weide?
De kwaliteit van de grond maakt ook een groot verschil (soort grond, watervoorziening, vochtigheid van de grond, etc.)

Gribeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 17:59

Wij hebben 1.5 ha land. (met huis en gebouwen bij)
Piste van 20x40m enkel gebruik voor even los te gooien of echt te rijden.
+/- 1ha weiland.

Hier staan nu 4 paarden op. Plek zat hoor.
Wel geen ruimte om nog te hooien, dus voer voor de winter moet ik wel aankopen (bij mijn ouders).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 18:44

Oja, wij zitten inderdaad op kleigrond en de paarden staan er niet 24/7 op en in de winter enkel als het een lange periode droog is. :j

Gribeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 19:10

KoudbloedKim schreef:
Oja, wij zitten inderdaad op kleigrond en de paarden staan er niet 24/7 op en in de winter enkel als het een lange periode droog is. :j

Hier net hetzelfde. Enkel bij ons leem - klei - grond.