Creatieve puzzelbokkers, hoe weide opnieuw indelen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

KimD

Creatieve puzzelbokkers, hoe weide opnieuw indelen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-16 21:43

Oké, ik heb hulp nodig. Sinds dit jaar dragen mijn paarden graasmaskers en doe ik actief aan strookbegrazing, afhankelijk van het stuk krijgen ze er iedere week of twee weken een nieuw stuk bij.

Nu had ik vorig jaar de wei vrij makkelijk ingedeeld, maar dat wordt dit jaar iets meer puzzelen omdat ze natuurlijk niet zo'n lappen grond krijgen als dat ze gewend zijn.

Ik heb in paint een indeling gemaakt, niet op schaal overigens, maar het gaat om het idee. :Y)
Wie puzzelt er mee? *\o/*

Grijs zijn tegels, paars is de stal, bruin is het looppad, rood de draad en geel de doorgangen.
Dit was vorig jaar!
Afbeelding

Uiteraard blijft de stal staan en de tegels liggen, maar ik wil ook graag het looppad behouden zodat ze van iedere weide terug naar de stal kunnen. Daar staat ook de waterbak en tank, in principe zou ik ook het water kunnen verplaatsen, maar dat doe ik liever niet. Ook valt er rechtsonder een stuk weg, hier komen dit voorjaar vier varkens.

Dus bokkers, help! Leef jullie uit, red mij! :+
Afbeelding

Blue_flower

Re: Creatieve puzzelbokkers, hoe weide opnieuw indelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 22:01

Gewoon zoals je het had en dan met je strook begrazing beginnen bij looppad naar achteren toe? Makkelijk te realiseren met paar prik paaltjes

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 22:17

Weinig van te zeggen zonder te weten hoeveel paarden je er wilt laten grazen, en wat de oppervlakte is waar het omgaat.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-16 22:43

Blue_flower schreef:
Gewoon zoals je het had en dan met je strook begrazing beginnen bij looppad naar achteren toe? Makkelijk te realiseren met paar prik paaltjes

Maar dan moet ik heel veel doorgangen maken en dus onderbrekingen in de stroom en dat wilde ik het liefst voorkomen.

Blue_flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 05:46

Hoezo doorgangen?
Thuis hebben we gewoon 1 a 2 stroomdraden aan prikpaaltjes en die zetten we steeds een paar meter verder.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-16 06:51

Blue_flower schreef:
Hoezo doorgangen?
Thuis hebben we gewoon 1 a 2 stroomdraden aan prikpaaltjes en die zetten we steeds een paar meter verder.

Het moeten afgeschoten stukken zijn, dus de ruimte die ze hebben wordt niet steeds groter.
Laatst bijgewerkt door KimD op 18-05-16 06:57, in het totaal 1 keer bewerkt

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 06:55

Is schrikdraad op de rol dan niet iets voor jou? Dan rol je steeds een stukje verder uit. Geen onderbrekingen enz. Je hebt alleen even paaltjes nodig waaraan je het draad vast maakt.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-16 06:59

chamion schreef:
Is schrikdraad op de rol dan niet iets voor jou? Dan rol je steeds een stukje verder uit. Geen onderbrekingen enz. Je hebt alleen even paaltjes nodig waaraan je het draad vast maakt.

Hebben we al, maar het is niet simpelweg één draad die ik moet opschuiven maar drie.

Ik zet nu altijd al alle stroken uit (in de andere wei), dus ik hoef maar steeds een nieuwe strook open te maken.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 10:48

Ik heb geen idee hoe groot de stukken land zijn, dus het aantal stukke is afhankelijk van de grootte.

Ik heb in mijn tekening wat paden (bruin) er bij gemaakt zodat je een Paddock Paradijs krijgt, voor de tijden dat ze niet op het land mogen.
Het land zelf heb ik onder verdeeld in smalle stroken zodat je dagelijks maar één rij plastik paaltjes hoeft te verzetten. De lijnen zet je met poortgrepen vast aan vaste palen (zwarte stipjes) die aan de pp grenzen (rode en roze lijn).
Je hebt dus wel wat meer poortgrepen nodig :D

Afbeelding

Toen ik nog weiland had heb ik het op deze manier ingedeeld en dat werkte erg goed.