Boterbloemen in weide

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ambertjeluna

Boterbloemen in weide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-16 20:38

Bij ons staan er op weide toch wel veel boterbloemen. Wat moeten we eraan doen, mijn papa wil ze afmaaien maar komen ze dan niet snel terug? Is er iets anders dat we kunnen doen?

Afbeelding
Hier zie je het op de foto, op sommige plaatsen is het nog erger in 'hoopjes'

Alaskan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 12:25

Boterbloemen wijzen op een zure grond, dit zou je kunnen verhelpen door kalk te strooien, maar ik weet niet of dat nog kan in deze tijd van het jaar (kan alleen in het voorjaar en najaar?). Maaien helpt meestal niet omdat de bloemen dan zo weer terug groeien. Jullie zouden het ook kunnen bestrijden met chemische middelen. Zelf ben ik hier geen voorstander van maar soms is dit nodig (bij ons heeft dit tijdelijk goed geholpen en bleef het gras in goede staat). Dit helpt natuurlijk ook niet voor hele lange tijd, dus ik zou uiteindelijk wel de oorzaak aanpakken.

Ambertjeluna

Re: Boterbloemen in weide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-16 21:17

Dus door een paar keer kalk te strooien zou het stoppen ?

Alaskan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 22:41

Het kan verschillende oorzaken hebben en meestal is dit een te zure bodem. Oplossing daarvan is kalk strooien (dan kan onkruid minder goed groeien), gras bemesten en enkele keren maaien (alleen maaien werkt niet). Het beste zou zijn om achter de oorzaak te komen, volgens mij kan je bij de Welkoop je bodem laten onderzoeken (zuurtegraad etc.) en dan krijg je ook gelijk advies.

Spat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 22:46

Ik denk dat kalk gooien nu niet veel meer zal helpen. Denk dat de enigste oplossing zoals Alaskan al zegt, chemische producten zijn.

Mayasfrenk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 22:56

Er zijn chemische bestrijdingsmiddelen die alleen onkruid doden en het gras niet. Daarna natuurlijk wel gelijk de kalle plekken in zaaien met gras zodat nieuw onkruid geen kans krijgt. Maar je schrijft dat het om de weide gaat. Laat je heel goed informeren hoe lang de paarden na het gebruik van bestrijdingsmiddelen niet op het land mogen en houd er rekening mee dat Door de wind etc het ook wat verspreid kan worden! ! Ik ben geen fan van gif maar bij ons was dat de enige oplossing op een gegeven moment. We hebben de pony's wel een poosje elders ondergebracht toen ivm het gif en doorzaaien.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 12:38

Let er ook op dat als je er nu niks aan doet, het de hele wei overneemt. Dat is ons overkomen en nu heb we alles dood gespoten en opnieuw ingezaaid.

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 20:36

Welkoop doet alleen bodemonderzoek voor tuinen en voor de wei wil je toch echt andere grondwaardes. In de regel houden boterbloemen van zure, arme en natte grond. Doodspuiten is een optie maar daar wordt de grond niet beter van. Afmaaien helpt wel degelijk wat omdat je zo uitzaaien voorkomt. Je lost het probleem er echter niet mee op omdat boterbloemen zich ook (ondergronds) kruipend verspreiden. Kalk strooien is dus echt je beste optie. Let erop dat je om de ph waarde van de grond structureel te verlagen de eerste 2 of 3 jaar gerust 2x per jaar 3x de onderhouds hoeveelheid mag strooien.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 20:43

Veel kalk en goed bemesten inderdaad, maar let op wat voor soort je gebruikt. Zandgrond bv (vaak arm en zuur) heeft niks aan standaard (kunst)mest en kalk. Beide spoelen weg het grondwater in voordat de planten het kunnen opnemen. Je hebt dus varianten nodig die langzaam oplossen. Bij kunstmest heet die variant entec (pavo heeft het bv) en als kalk is dat schelpenkalk. Langzaam oplossende bemesting is ook beter voor je paarden ivm geschikter gras.

Ambertjeluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-16 21:22

Mogen ze dan niet op de weide zitten ?

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 21:31

Als je ze afmaait lijkt me dan dat de wortels in grond blijven dus deze kan als sterk genoeg is weer terug komen?

En ja kalk strooien zorgt voor minder zure weide dan daalt de ph.
Je kan een bodem test doen je kan dit zelf oplossen met water in flesje en dan van die strips kopen.

Maar dat moet met speciaal demi water.
Dat is water damp waar niks in zit.

Je kan ook opsturen na een lab waar ze het voor je onderzoeken

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 21:50

je moet ze echt bestrijden anders krijg je er ieder jaar meer, de meeste paarden eten ze niet op.

Ambertjeluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-16 21:53

Als je kalk gestrooid hebt mogen dr paarden dan nog in de weide of voor een tijdje niet

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 21:54

Knakker schreef:
je moet ze echt bestrijden anders krijg je er ieder jaar meer, de meeste paarden eten ze niet op.

Nee klopt wij hebben ook veel onkruid maar niks word op gegeten.
Bestrijden is handigst maar ondergrondse wortels worden dan niet mee gepakt.

Ook moet je dan juiste dosering weten voor bestrijdings middel wil je dat evt doen.

Teveel middel kan averechts gaan werken.

Ik doe de tuinbouw opleinding :=

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 19:52

Knakker schreef:

En dat is maar goed ook! Boterbloemen zijn giftig voor paarden. :+

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 19:55

Ik heb staande boterbloem in mijn graswei, helaas mag ik er verder niets mee dus ik trek nu alleen de bloemen vanaf de grond uit en hoop dat het daarmee een klein beetje houdbaar blijft.

Ambertjeluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-16 19:56

Natalie36 schreef:
Knakker schreef:

ik weet niet of ze dit altijd doet maar ik had haar vastgebonden en ze kon net met haar hoofd aan paardenbloemen en ze at die op :=

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 19:58

Ambertjeluna schreef:
Natalie36 schreef:

ik weet niet of ze dit altijd doet maar ik had haar vastgebonden en ze kon net met haar hoofd aan paardenbloemen en ze at die op :=

Paardenbloemen zijn niet giftig maar kunnen juist gezond zijn voor paarden ;)

_Gerdien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 19:59

Janinevv schreef:

Zure grond kent een lage pH. Basisch kent een hoge pH. Dus hoe meer kalk je strooit, hoe hoger de pH.

Ambertjeluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-16 20:01

Azmay schreef:
Ambertjeluna schreef:
k weet niet of ze dit altijd doet maar ik had haar vastgebonden en ze kon net met haar hoofd aan paardenbloemen en ze at die op :=

echt? of is dit sarcastisch

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 20:03

Boterbloem (licht) giftig.
Paardenbloem eetbaar.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 20:10

Ambertjeluna schreef:
Azmay schreef:

echt? of is dit sarcastisch[/quote]

Dat was serieus :Y)

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 20:57

_Gerdien_ schreef:
Janinevv schreef:

Zure grond kent een lage pH. Basisch kent een hoge pH. Dus hoe meer kalk je strooit, hoe hoger de pH.

Jaa sorry het is omgedraaid laag is juist hoog en andersom.

Dom haha

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 21:01

Ambertjeluna schreef:
Als je kalk gestrooid hebt mogen dr paarden dan nog in de weide of voor een tijdje niet

Als je kalk hebt gestrooid, mogen de paarden een tijdje niet in de wei. Het belangrijkst is dat het na het bekalken regent, zodat de kalk in de bodem wordt opgenomen. Daarna moet je nog minstens twee weken (maar langer is beter) wachten.

Om te weten hoeveel kalk je moet strooien, kun je het beste bodemonderzoek laten doen. Of zelf de pH bepalen en daar advies mee vragen.