Batterijen en accu's schrikdraad apparaat

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

BCR

Batterijen en accu's schrikdraad apparaat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-16 08:58

Hallo,
Aangezien er hier vast meer mensen ervaring hebben met een schrikdraadapparaat, dan mij.
Ik heb een klein apparaatje nodig tot 2 km omheining en kom uit op een b10 of b20 volgens de site van galagher is dit voldoende. Ik heb er geen lichtnet dus heb batterijen of accu's nodig. Zijn deze dan ook oplaadbaar allemaal? Ik kom er niet uit op de website. Hoe zien ik dit? En hoe lang gaat zo'n batterij of accu's mee?
Er staat geen begroeiing en is enkel voor de zomermaanden , dus Max 3 maanden per jaar word dit gebruikt. Iemand tips of suggesties?

Landje is niet van mij en huur ik, maar wil schrikdraad ivm veiligheid en hij niet achter een lijntje blijft. Ik haal de boel dus steeds weg na het seizoen

CarinaR

Re: Batterijen en accu's schrikdraad apparaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 09:08

Nee die batterijen moet je eens in de zoveel tijd vervangen. Afhankelijk hoeveel het aanstaat. Ik heb de b20 ook gehad, maar ben naar een type zwaarder gegaan omdat vond die andere toch net niet voldoende was

BCR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-16 09:39

Gaf hij onvoldoende stroom? Hoeveel meter gebruikte je ongeveer ? Is het niet zo dat hoe meer meter hoe minder de klap of maakt dat niet uit?
Bij mij zou de b10 al voldoende zijn is nog geen 500 meter, maar neig eerder naar de b20 tot 2 km.
Ik twijffel alleen omdat ik hem zo weinig ga gebruiken

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 10:09

Meer dan een kilometer hoeft ie niet. Heb alleen op de onderste 2 draden stroom. Nu gebruik ik m heel erg vaak. Wil dan ook over gaan op netstroom.
Maar als je m weinig gaat gebruiken is het een prima apparaat.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 10:13

Het nadeel van een batterij is dat hij zo leegslaat als hij contact maakt met bijvoorbeeld hoog gras of onkruid. Dan gaan die accu's echt snel erdoor, is dat niet doe ik een heel seizoen met een accu. Ik zorg er dus voor dat de stroomdraden niks raken.

Overigens geeft hij in de winter minder harde klappen dan in de zomer, in de winter hebben de paarden dus ook snel in de gaten wanneer die erop staat.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 23:04

Paard dat geen respect heeft voor draad blijft niet achter zo'n kietelklokje. Wil je respect voor de draad, dan moet er goed klap op staan. Uitgangsspanning 1 Joule of meer dus en dan kom je uit op een stuk meer capaciteit dan 1-2km zonder begroeiing. Ik heb 1/2 ha en daar staat een klok met 12ha/1.2J capaciteit op. Pony's hebben er heilig respect voor en dat voorkomt zo veel ellende en zorgen als je er niet bent.

Apparaat op accu werkt het beste met of regelmatig wisselen om te laden of beter een zonnepaneel (wel uit het zicht leggen ivm diefstal). De standaard autoaccu kan niet goed tegen ontladen nl, (semi)tractie accu kan daar beter tegen, maar die kosten meestal ook een beetje meer. Let verder op je aarde (minimaal 2 pennen 3m uit elkaar), want zonder goede aarde doet ook een zwaar apparaat niks.

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 23:16

Zonnepaneel is echt aan te raden, accu's lopen altijd sneller leeg dan je denkt. Maar waarom 2 aardpennen?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 23:21

Zwaarder apparaat heeft er al snel 2 nodig, hoeveel precies staat op de instructies die je bij het apparaat krijgt. Bij droogte is 2 kansen op goede aarde ook handig, al kan het dan makkelijker zijn om aarde ook te verbinden met metalen schapengaas als dat om de wei staat. Kan dan niet, dan zit je aan water er bij gooien en dat is lang niet altijd genoeg.

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 10:00

tamary schreef:
Zwaarder apparaat heeft er al snel 2 nodig, hoeveel precies staat op de instructies die je bij het apparaat krijgt. Bij droogte is 2 kansen op goede aarde ook handig, al kan het dan makkelijker zijn om aarde ook te verbinden met metalen schapengaas als dat om de wei staat. Kan dan niet, dan zit je aan water er bij gooien en dat is lang niet altijd genoeg.

Hmm, nooit gemerkt dat het hier niet werkte. Aardpen zit wel diep ingeslagen, en denk ook dat kleigrond beter zal geleiden dan bijv. zand?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 12:56

Ja, drainage is hier stukken beter en dat merk je. Ik heb wel gaten geboord voor palen en alles met de hand uit gat moeten scheppen, omdat het te droog was om aan elkaar te plakken en in de grondboor te blijven zitten. Dan is er ook geen vocht genoeg voor goede aarde via je aardpennen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 18:53

Accu's kun je opladen, batterijen niet.

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 19:00

Heb zelf een batterij van AKO via agradi kan hem wel even opzoeken als je dat wilt.
Batterij kost ongeveer 20 euro doe ik altijd een seizoen mee dus zomerperiode en dan evt weer nieuwe voor winter periode.
Begreep dat je ook oude accu van auto kan gebruiken zelf nog niet geprobeerd die kun je weer opladen hoef je geen nieuwe aan te schaffen elke keer.
Zo lang je let op onkruid en je draad goed geleid en nergens tegen aan zit werkt dit apparaat prima voor aantal meters wat jjj hebt.
Kastje was geloof ik 120 euro in de sale toen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 22:17

Nou ja de B20 is nu 125 dus zo heel veel scheelt dat niet. Enige probleem eraan (ik heb 'm ook) is dat hij zo opvallend is. Oranjeder kan niet. Dus ik heb 'm gecamoufleerd en overweeg zo'n kast waarin ik 'm achter slot kan doen te kopen.

Wat ik nog steeds niet voor me zie is hoe je 2 pennen er op kan zetten. Ik heb er 1, naast het apparaat, net zoals ik eerst 1 pen had vlak naast mijn netstroomapparaat. Hoe verbind je die tweede pen dan met het apparaat of met de andere pen?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 22:21

De pennen maak je aan elkaar met een stuk kabel en op 1 pen zet je ook nog de aardklem van je stroomklok. Er zijn speciale kabels voor (aanbevolen), maar een stuk aardedraad (geel/groen) van bv de praxis werkt ook.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 22:22

Aha. Bovengronds neem ik aan?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 22:33

Koper schreef:
Aha. Bovengronds neem ik aan?

Klopt, er zijn klemmen voor bovenop/aan aardpennen, daar kan zowel de kabel naar je apparaat als naar de andere pen in vast gemaakt worden.
Afbeelding
"Dopje" bovenop bv.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 22:35

Ahaaaaaaa :)* Daarom zijn die dopjes dus met twee!