Weide: uitgeschoten of kort gras

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tancreda4

Weide: uitgeschoten of kort gras

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-16 10:39

Ik heb wat twijfels over mijn weide.

Ik heb best een volle weide momenteel voor mijn paarden. Het gras groeit als een malle en begint ook al uit te schieten. Aangezien ik momenteel met strook begrazing werk gaat het ook niet zo hard qua op krijgen en schiet het alleen maar verder uit. Het duurt bv nog wel een maand gok ik voor ik aan het 2e stuk toe kom.

Nu zit ik wat in twijfels. Moet ik een stuk gaan maaien (of laten afgrazen door anderen), of moet ik het zo laten?

Niet maaien & strookbegrazing ben ik nu mee bezig. Mooi uitgeschoten gras is lager is suikers zeggen ze, wat beter is voor ze omdat ze enorm snel aanzetten. Ook mijn grote doet dit jaar hierin mee en ook wat harde hals dus ik moet echt voorzichtig zijn. Nadeel van strookbegrazing is het enorm zitten wachten op dat ik de paaltjes verzet en als een malle gaan bunkeren zodra ze het stukje krijgen. Hierdoor durf ik ze ook geen grote stroken tegelijk te krijgen, aangezien mijn grote al meerdere malen koliekerig is geweest de afgelopen jaren door gewoon te lang teveel te blijven eten. Ze stopt niet, bunkert als een malle, met alle gevolgen van dien. Maar hoe meer je met strookjes werkt, hoe meer het bunker gedrag er is.

Daarnaast heeft ze een stofallergie. In hoeverre is doorgeschoten gras hier een negatieve prikkel in? Immers zit het dan vol aren, pluisjes en dergelijke, dat haar longen misschien weer overprikkeld? Dan hoeven ze daar misschien perse de allergie van te hebben, maar het overprikkelt mogelijk wel het al gevoelige slijmvies in de luchtwegen?
Ik durf om die laatste reden ook slecht een graasmasker aan te doen, omdat ze met haar luchtwegen zit. Zo'n korf om de neus is toch wat benauwder, ook als je een variant met neusgat vrijheid hebt.

Maaien (af laten grazen door andere paarden) = losse stofjes eruit zijn beter voor de luchtwegen ,ze wat grotere stukken tegelijk kunnen krijgen omdat er dan toch minder staat om je tot buikpijn vol te stouwen. Maar ja, dan zit je mogelijk wel weer met meer fructaan ophoping omdat het gras dan wat korter en meer gestrest raakt?

Iemand een advies?

Vesceron

Re: Weide: uitgeschoten of kort gras

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 11:50

Hoelang staan ze per dag op de weide?
gras wordt pas écht gestressed als het heel kort afgegraasd is, een stukje eraf laten grazen zorgt niet direct voor een piek in het fructaan. Als het nog een maand duurt voordat ze aan het 2e stuk komen, zou ik het maaien. Stel de maaier zo in dat het niet super kort wordt gemaaid en over een maand is dat al weer flink gegroeid.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 11:52

Doorgeschoten gras heeft in mijn ervaring geen effect op de luchtwegen. Heb er hier ook één die hoest op hooi, maar bloeiend gras doet 'm niets. Het stof waar paarden allergisch voor zijn (en vooral eigenlijk de schimmel) in hooi komt niet voor in levend gras.
Gewoon strookjes blijven geven, ook al bunkeren ze. Hoe langer het gras, hoe minder makkelijk ze gaan bunkeren trouwens.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-16 12:25

Ze staan nu hele dagen en gaan binnenkort 24/7 het land op.
Bij mijn merrie is stofallergie (rao) vast gesteld en ze had enorm veel slijm in de lluchtwegen. Op zo'nmmoment prikkelt niet alleen t stof meer wat ik begreep. Na 3 weken kliniek is ze beter maar nog niet schoon vandaar dat ik er wat huiverig voor benalle prikkels ... Maar is wel weer idd ander spul dan de schimmels in het hooi ja.

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 12:43

Ik zou het maaien en dan het stuk erbij geven. Hier gaan ze dan minder bunkeren.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 15:47

Ik heb dezelfde situatie. 2 stukken wei van respectievelijk 15-90 meter. Ook dor ik aan strook begrazing. Ik wilde het dit jaar niet met strook doen, maar ze op de hele wei gooien en het zo kort laten houden.

Helaas kunnen ze het niet kort krijgen. Stuk is te groot.

Dus weer op strook. Gras schiet dan Door. Dit eten ze slechter helaas. Maar het is waar ze het mee moeten doen..pech voor ze. Eind van de zomer maait de boer het een x en is al het oude gras weg gemaaid.

ChanZFries

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 16:04

Vorige zomer hadden ik een hele volle weide. Aangezien mijn fries erg gevoelig voor koliek is hebben we de wei in delen afgezet en niet de hele dag op de wei staan. Helaas had dit een nadelig effect. Paarden zijn slim (dat weten we allemaal ;) ), mijn fries ging ontzettend veel eten omdat hij wist dat hij na een paar uurtjes weer opgehaald zou worden. Hierdoor kreeg hij alsnog koliek. Dit jaar wilt het gras niet echt groeien in de wei en staat er veel onkruid ipv. gras. Ik vind het absoluut niet erg. Het gaat mij er meer op dat mijn fries lekker de ruimte heeft om gek te doen dan dat hij al zijn voeding uit het gras haalt. Dan maar een heel jaar hooi bijvoeren.. beter dan koliek! En zoals ik al zei; stukken afzetten of een bepaalde tijd op de wei, het werkt niet.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 16:34

Met een stuk wat ze gewoonweg niet gevreten krijgen zou ik voor gaan maaien. Dus op de paddock en smorgens en smiddags gemaait gras geven naast hooi.

Ik was zelf dit jaar ook wat voorzichtig. Ze waren de hele winter niet op de wei geweest, en ik heb er een HB-er tussen staan, dus begonnen met voorzichtig een half uurtje, over weken uitgewerkt naar 2 uur, en toen zijn ze het hoge stuk ingegaan. Die hier dus ook al doorgeschoten was. Was ook echt bang dat ze zich helemaal klem zouden vreten, maar ik heb met open mond staan kijken dat ze alle paar uur van zichzelf voor op de paddock stonden en lagen te slapen, en dan een paar uur later weer richting de wei gingen. En de HB-er heeft gelukkig helemaal geen last of aantekenen.
Ik hoop dat ze dit volhouden, en als het dan toch te gek gaat, gaan ze hier toch weer een beperkt aantal uur. Waarbij ik er dan voor zorg dat die tijd nooit gelijk is. Zodat ze niet gaan bunkeren omdat ze maar 1 of 2 uur hebben. Of ze krijgen voorgemaait. Dat krijgen ze sowieso altijd al net voordat we gaan hooien. De manier om de rand en omheining al vrij te hebben voordat de maaier erop gaat. Iets met echtgenoot die altijd mijn omheining weet te pakken :+ en als het niet met de maaier is, is het wel met schudden :\