Mijn haflinger heeft sinds kort een graasmasker op. Vandaag deed ik haar normale halster om en zag dat waar normaal de wintersnor zit de haren afgeschuurd zijn. Terwijl het masker niet tegen haar lippen aan zit.. Weet niet zo goed wat ik hier mee aan moet.
Ze duwt toch het masker tegen haar lippen als ze graast. Overigens verdwijnt een snor bij de meeste paarden sowieso als ze 's zomers op de wei staan,ook zonder masker, alleen door het grazen op zich.
Dat is helaas het nadeel vaneen graasmasker. De slijtage van de voortanden. De snorharen slijten sowieso ook bij het grazen zonder. Maar er zijn ook heel veel voordelen, die wegen zwaarder. Het voorkomt te dik worden, koliek, hoefbevangenheid etc. Soms moet je kiezen.
Ieder graasmasker gaat dat hebben. Je paard kan immers alleen eten door de lippen tegen het graasmasker aan te duwen. Je kunt de huid extra beschermen door deze als het masker af gaat (bijvoorbeeld in de avond op stal) even in te smeren met een herstellende creme (bijvoorbeeld op basis van aloe vera). Maar dat schuren zal blijven.