Paard is niet happy als die naar de wei mag.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DeniesRos

Paard is niet happy als die naar de wei mag.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-16 10:35

Goedemorgen bokkers,

(Sorry als ik het niet in de goede groep geplaatst heb)

Sinds vorige week staat mijn paard weer heerlijk op de weide.
De eerste paar dagen leek het echt super te gaan, paarden hebben geen 1 moment ruzie gezocht met elkaar en leken allemaal goed op hun plek.

2 dagen geleden is mijn paard per ongeluk uit de wei ontsnapt toen iemand haar paard eruit wou halen, hier kon de mevrouw niks aan doen want het paard dat er uit gehaald werd is het weide maatje van mijn paard.
Mijn paard wou voor mij gevoel niet alleen achter gelaten worden en dacht zo dus mee te kunnen met ze vriendje.
Gelukkig kwam ik op dit moment net aan en ik heb mijn paard kunnen pakken en hem terug naar de wei gebracht net zo lang die normaal mee liep.
Dit ging overigens uiteindelijk goed.

Gister was het weer dit geval, de eigenaar van het andere paard was er al op voorbereid dus had nog een ander iemand mee genomen.
Helaas kreeg mijn paard het dus weer voor elkaar om mee te rennen....
Heel vervelend, maar hij voelt zich zo opgelaten als dat paard uit de wei gehaald wordt en hij vind het echt niet leuk om als enige in de groep over te blijven.

Nu wou ik gister dus gaan rijden, ik moet alleen het pad aflopen waar ik dus ook op loop als mijn paard naar de wei gebracht wordt.
Mijn paard had het gevoel denk ik dat die weer de wei op moest en hij ging in zijn ankers.
Niet meer naar voren willen lopen, hij wou alleen nog maar in ze achteruit.
Alleen naast het pad ligt een sloot, en het scheelde echt elke x weer een haartje of hij zou in de sloot gelopen zijn.

Hij bleef maar naar achter lopen, gelukkig kwam iemand mij helpen en zo leek het goed te gaan.
Echter op de helft ging die weer in ze ankers en toen lukte het me echt niet meer.
Ik heb hem in ze achter uit gezet en ik ben zo het pad af gelopen tot we bij de sloot weg waren, daarna heb ik hem omgedraaid en toen werkte die nog 1 x tegen maar uiteindelijk liep die braaf mee.

Er is totaal geen ruzie op de wei, mijn paard en zijn weide maatje zonderen zich van de groep af en staan de hele dag samen.
Maar zodra ze maatje van de wei gehaald wordt raakt die van mij in paniek....
Ik heb het gevoel dat mijn paard erg onzeker is, hij is ook de jongste van de groep.
zou dit er mee te maken kunnen hebben dat hij zich zo onzeker voelt?

Ik vind dit echt niet leuk voor mijn paard en heb hem liever in een andere groep, maar misschien krijgt die het in een andere groep ook wel weer en ik kan niet van weide blijven veranderen.

Help???

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 10:38

De simpelste oplossing lijkt me om af te spreken met de eigenares van het maatje, dat jullie altijd beide paarden meenemen?
Dan staat je paard nooit zonder zijn maatje en zal hij ook niet meer zo lastig doen, hopelijk.

DeniesRos

Re: Paard is niet happy als die naar de wei mag.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-16 10:45

Ja dat is de makkelijkste oplossing inderdaad, maar ik kan toch niet er van op uit gaan dat mijn paard alleen normaal doet als ze vriendje er bij staat.

En ik moet ook gewoon normaal zonder fratsen naar de bak kunnen lopen zonder een hele trucen doos uit de kast te halen ???

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 10:59

Je zou kunnen proberen of je paard liever in zijn stal staat als zijn maatje bereden wordt.
Spreek met de eigenares van het maatje af, neem beide paarden tegelijk uit de weide en zet jouw paard met een lekker maaltje als afleiding in zijn stal. (houd je paard vanaf een afstandje in de gaten voor het geval hij zichzelf dreigt te gaan verwonden).

DeniesRos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-16 11:07

GMekkes schreef:
Je zou kunnen proberen of je paard liever in zijn stal staat als zijn maatje bereden wordt.
Spreek met de eigenares van het maatje af, neem beide paarden tegelijk uit de weide en zet jouw paard met een lekker maaltje als afleiding in zijn stal. (houd je paard vanaf een afstandje in de gaten voor het geval hij zichzelf dreigt te gaan verwonden).

Ik werk fulltime dus ik kan niet elk moment van de dag op stal zijn...
Dit gaat dus niet werken helaas...

Scheelt wel dat mijn paard zijn maatje altijd smorgens eerst gereden wordt en dan pas op de wei gaat.
Dus hij moet hem alleen sochtends even een uurtje missen en als ze savonds weer naar binnen gaan in stal.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 11:07

DNIEZE schreef:
Ja dat is de makkelijkste oplossing inderdaad, maar ik kan toch niet er van op uit gaan dat mijn paard alleen normaal doet als ze vriendje er bij staat.

En ik moet ook gewoon normaal zonder fratsen naar de bak kunnen lopen zonder een hele trucen doos uit de kast te halen ???

Dat is dus wel zo, blijkbaar is hij erg gehecht aan zijn maatje. Waarom dan het paard pesten door hem alleen op de wei te laten?

Zonder fratsen naar de bak lopen zal ook beter worden als je paard doorkrijgt dat hij niet meer alleen op de wei hoeft. En verder is dat een kwestie van opvoeden en niet over je heen laten lopen ~~}> .

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 11:14

ik zou hem van zijn maatje scheiden. dus als de mogelijkheid er is, andere weide. kijk eens hoe hij het daar oppaktmet de rest van de groep. pakt hij daar weer een maatje, of gaat het dan normaal wel goed?

je kunt ook een sluis maken. gewoon een vierkant in de weide bij de uitgang. als hij dan met het andere paard mee de weide uit sneakt, is ie nog niet weg. wet er een paal in, kan het maatje daar even vast gezet worden. dan kan jouw paard weer teug de weide in geduwt worden.

DeniesRos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-16 11:30

Eef_Bam schreef:
DNIEZE schreef:

Dat is dus wel zo, blijkbaar is hij erg gehecht aan zijn maatje. Waarom dan het paard pesten door hem alleen op de wei te laten?

Zonder fratsen naar de bak lopen zal ook beter worden als je paard doorkrijgt dat hij niet meer alleen op de wei hoeft. En verder is dat een kwestie van opvoeden en niet over je heen laten lopen ~~}> .

Ik wil mijn paard ook absoluut niet kwetsen, om hem alleen op de wei achter te laten.
Het gaat echt om een halfuurtje dat die alleen zou staan,(wel met andere paarden in zijn wei, maar daar is die geen maatjes mee) want ik kom uit mijn werk altijd gelijk door.

Naar mijn mening heeft dit niet alles te maken met opvoeding, wel het gedeelte naar de binnenbak maar hier ben ik dus ook direct gister mee aan de slag gegaan en heb goed gehandeld naar mijn weten.
ik heb het niet opgegeven en ik ben uiteindelijk bij de binnenbak gekomen!
Rechtdoor, scheef, achter uit of hoe dan ook zo lang ik maar win!

Kwestie van angstig zijn om alleen achter te blijven in een groep is niet echt opvoeding, dat is meer het karakter van mijn paard.

PS. het is trouwens zou dat als zijn weide maatje de wei uit gaat niet dat die helemaal alleen achter blijft hoor.
Hij blijft nog achter met 8 andere paarden.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 11:38

paarden vormen te allen tijde koppels. ook in een kudde zijn er altijd koppeltjes paarden. je ziet dan ook dat de koppelgenoot gestresst raakt als de ander weg gaat. ik zou voor stellen ze samen van de wei af te halen. helemaal als hij er zo gestresst van raakt. alleen als hij zich veilig voelt en zelfzeker zal hij contact gaan zoeken met anderen. dus geduld.

DeniesRos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-16 11:43

DarkoFoitzik schreef:
paarden vormen te allen tijde koppels. ook in een kudde zijn er altijd koppeltjes paarden. je ziet dan ook dat de koppelgenoot gestresst raakt als de ander weg gaat. ik zou voor stellen ze samen van de wei af te halen. helemaal als hij er zo gestresst van raakt. alleen als hij zich veilig voelt en zelfzeker zal hij contact gaan zoeken met anderen. dus geduld.

Dankjewel,
Geduld heb ik zeker maar ik vind het zo sneu om te zien dat die zo gestrest er van wordt.

Vandaag haal ik samen met mijn stalgenoot mijn paard + zijn maatje samen eraf.
Dan ga ik naar mijn stal toe en zij naar haar stal.

En kijken hoe het gaat op het pad naar de bak toe lopend.

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 11:43

Ik zou ook gewoon beide paarden meenemen. Hier wordt dat ook gedaan (sinds kort staan ze met zn 3en dus hoeft het niet meer) maar ik nam altijd het weidemaatje van mijn paard mee. Die ging dan op stal en ik ging rijden. Daarna samen weer de wei op. Ook de eigenaresse van het weidemaatje deed dit zo met die van mij

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 11:51

Ik ben eigenlijk een beetje verbaasd dat hier het antwoord lijkt te zijn om hem dan maar 'zijn zin' te geven. In mijn ogen is het een belangrijk en nuttig iets om ook met je paard alleen te kunnen werken. Voor je paard lijkt het me ook prettiger als hij zich zeker genoeg voelt, ook wanneer zijn maatje er niet bij is. Helaas geen goede tips over hoe je dat voor elkaar zou kunnen krijgen, behalve oefenen: laat iemand het andere paard meenemen, en ga jij dan tegelijk in de wei met hem aan de slag, bijvoorbeeld met volgen, voetjes geven oid. En andersom ook natuurlijk: hij de wei uit, en meteen ermee aan het werk. Een plak-paard lijkt me erg vervelend.

DeniesRos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-16 11:53

Sofy schreef:
Ik ben eigenlijk een beetje verbaasd dat hier het antwoord lijkt te zijn om hem dan maar 'zijn zin' te geven. In mijn ogen is het een belangrijk en nuttig iets om ook met je paard alleen te kunnen werken. Voor je paard lijkt het me ook prettiger als hij zich zeker genoeg voelt, ook wanneer zijn maatje er niet bij is. Helaas geen goede tips over hoe je dat voor elkaar zou kunnen krijgen, behalve oefenen: laat iemand het andere paard meenemen, en ga jij dan tegelijk in de wei met hem aan de slag, bijvoorbeeld met volgen, voetjes geven oid. En andersom ook natuurlijk: hij de wei uit, en meteen ermee aan het werk. Een plak-paard lijkt me erg vervelend.

Hier heb jij een goed punt, ik wil ook absoluut geen paard die de focus op een paard heeft.
Hij moet ook normaal kunnen functioneren zonder ze maatje.

Vanavond komt de eigenaar van ze maatje ook, ik haal eerst mijn paard naar binnen.
Daarna doet zij pas haar paard als die van mij op stal is.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 11:55

ik zeg niet dat je nooit alleen mag werken met het paard of dat je niet alleen met hem weg kunt. het is namelijk zaak als eigenaar,ruiter,menner,verzorger om de koppelgenoot van je paard te worden. dan heb je da tprobleem ook niet meer. maar om een paard gestresst te laten worden van weide gang is niet de bedoeling. ik zou dan ook intensiever met hem gaan werken op de vertrouwensband naar de ruiter toe. in de tussentijd zou ik hem gewoon samen met zijn vriendje van de weide halen.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 12:16

DNIEZE schreef:
Eef_Bam schreef:
quote="DNIEZE"]

[/quote

Ik wil mijn paard ook absoluut niet kwetsen, om hem alleen op de wei achter te laten.
Het gaat echt om een halfuurtje dat die alleen zou staan,(wel met andere paarden in zijn wei, maar daar is die geen maatjes mee) want ik kom uit mijn werk altijd gelijk door.

Naar mijn mening heeft dit niet alles te maken met opvoeding, wel het gedeelte naar de binnenbak maar hier ben ik dus ook direct gister mee aan de slag gegaan en heb goed gehandeld naar mijn weten.
ik heb het niet opgegeven en ik ben uiteindelijk bij de binnenbak gekomen!
Rechtdoor, scheef, achter uit of hoe dan ook zo lang ik maar win!

Kwestie van angstig zijn om alleen achter te blijven in een groep is niet echt opvoeding, dat is meer het karakter van mijn paard.

PS. het is trouwens zou dat als zijn weide maatje de wei uit gaat niet dat die helemaal alleen achter blijft hoor.
Hij blijft nog achter met 8 andere paarden.

Mijn tweede alinea ging ook alleen over het gedrag naar de bak toe, dat is een kwestie van opvoeden.
Het probleem op de wei is gewoon natuurlijk gedrag. Jouw paard is gehecht aan zijn maatje en daar wil hij bij blijven en dat ga je niet zomaar afleren, moet je ook niet willen. Die andere paarden heeft jouw paard blijkbaar veel minder mee. Zorg dat ze altijd samen de wei afgaan, en het probleem van rustig blijven op de wei is opgelost.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 12:29

Eef_Bam schreef:
DNIEZE schreef:
Mijn tweede alinea ging ook alleen over het gedrag naar de bak toe, dat is een kwestie van opvoeden.
Het probleem op de wei is gewoon natuurlijk gedrag. Jouw paard is gehecht aan zijn maatje en daar wil hij bij blijven en dat ga je niet zomaar afleren, moet je ook niet willen. Die andere paarden heeft jouw paard blijkbaar veel minder mee. Zorg dat ze altijd samen de wei afgaan, en het probleem van rustig blijven op de wei is opgelost.

dus als iemand anders wilt rijden, zadel je die ook op met een extra paard. ik zou er niet blij van worden. Als ik wil rijden, wil ik alleen mijn paard meenemen, en geen ander.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 12:34

EmptyWords schreef:
Eef_Bam schreef:

dus als iemand anders wilt rijden, zadel je die ook op met een extra paard. ik zou er niet blij van worden. Als ik wil rijden, wil ik alleen mijn paard meenemen, en geen ander.

Klinkt een beetje egocentrisch..
Zoveel moeite is het niet, mits de paarden goed opgevoed zijn. Of je nou twee touwtjes of een touwtje beet hebt?
Verder kan je het afwisselen, de ene keer haalt ts beide paarden binnen en de andere keer de andere eigenaar. Scheelt toch weer een keer extra lopen.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 12:59

egocentrisch? misschien.
maar ik wil kunnen teuten zo lang ik wil, wanneer ik wil en ik wil dan geen rekening houden met andere paarden.
daarbij zou ik niet eens willen dat andere met mijn paard gaan slepen. wat nou als hij dingen uitspookt, wie is er dan aansprakelijk? of er overkomt hem iets, wat dan?

en als ik 4 uur een buitenrit ga maken? staat dat paard 4 uur lang op stal?

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 13:02

het gaat er niet om dat je nooit zonder een ander paard iets met je paard kunt. het gaat erom dat het nu niet kan. je zult dus langzaam er aan moeten werken dat hij alleen op de weide kan staan. zoals ik het lees is er geen problem met andere zaken zoals rijden of buitenritten. TS zal nu moeten werken aan de band met haar paard zodat deze zelfverzekerder wordt.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 13:08

DarkoFoitzik schreef:
het gaat er niet om dat je nooit zonder een ander paard iets met je paard kunt. het gaat erom dat het nu niet kan. je zult dus langzaam er aan moeten werken dat hij alleen op de weide kan staan. zoals ik het lees is er geen probleem met andere zaken zoals rijden of buitenritten. TS zal nu moeten werken aan de band met haar paard zodat deze zelfverzekerder wordt.

Precies dit. Het paard is onzeker, die moet je zelfvertrouwen gaan geven. Dat doe je in kleine stapjes en dat bouw je steeds verder uit.

Het gaat er niet alleen om wat wij willen met het paard, het gaat er vooral om wat het paard aan kan. En dat stukje wat het paard aankan ga je steeds verder uitbreiden.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 14:03

tja, maar als ik het maatje heb, moet ik dus het paard van ts meenemen als ik wil rijden, maar wat nou als ik aan eht trainen ben voor endurance, of wat dan ook, of ik wil een paar dagen op vakantie met mijn paard. dan moet ik dus alles afzeggen omdat paard van ts heeft besloten dat hij dat niet aankan?
dit is pas sinds deze week, als ik het goed lees, dus die plannen zijn dan al gemaakt.

hoewel ik snap dat het paard zich ergens aan gehecht heeft, zou ik niet willen dat stalgenoten last hebben van mijn paard, omdt hij maar 1 maatje heeft uitgezocht.
als hij niet door de draden gaat (als hij niet ontsnapt is) dan zou ik toch iets van een sluis maken. of het duo uit elkaar, hem in een andere groep zetten.

DeniesRos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-16 14:06

EmptyWords schreef:
tja, maar als ik het maatje heb, moet ik dus het paard van ts meenemen als ik wil rijden, maar wat nou als ik aan eht trainen ben voor endurance, of wat dan ook, of ik wil een paar dagen op vakantie met mijn paard. dan moet ik dus alles afzeggen omdat paard van ts heeft besloten dat hij dat niet aankan?
dit is pas sinds deze week, als ik het goed lees, dus die plannen zijn dan al gemaakt.

hoewel ik snap dat het paard zich ergens aan gehecht heeft, zou ik niet willen dat stalgenoten last hebben van mijn paard, omdt hij maar 1 maatje heeft uitgezocht.
als hij niet door de draden gaat (als hij niet ontsnapt is) dan zou ik toch iets van een sluis maken. of het duo uit elkaar, hem in een andere groep zetten.

Een maatje hebben in de wei vind ik alleen maar super, maar het moet niet negatieve reacties uiten als ik mijn paard weg haal van het andere paard.

Ik wil ook zeker niet dat mijn paard beslist dat wij geen plannen meer kunnen maken.
Dat is ook helemaal niet mijn bedoeling.

Ik geef mijn paard nog deze week de tijd om te kijken of die dit gedrag blijft vertonen en anders ga ik aan de manege eigenaar vragen of ik naar een ander wei kan.

Wil voor mijn stalgenoten totaal geen last zijn, maar ook zeker niet voor mijn paard dit probleem elke x opzoeken dat die in de stress komt omdat ze mattie hem verlaat..

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 14:11

niet zozeer dat jij geen plannen kunt maken, maar dat je stalgenoot (eigenaar van t maatje) niet meer een paar uur weg zou kunnen.
ik had al het idee dat jij daar ook zo over zou denken.

hierdoor vind ik het paard laten meenemen als maatje gaat rijden geen oplossing

DeniesRos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-16 14:15

Vindt ik ook geen oplossing en zal ik ook zeker niet gaan verlangen van de eigenaar van het paard....

Hopelijk is het even een fase waar die puber van mij door heen moet gaan.

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 14:16

Zo was mijn merrie ook. Ze had 1 maatje in de wei en zodra die weg was ging ze langs het draadje lopen rennen, hinniken en ijsberen.
Andersom was dit ook.
Zodra ze de kans kreeg glipte ze mee als dat paard eruit werd gehaald.
Heb je je paard er wel een uit zonder dat zijn maatje in de buurt is? Dus dat dat paard nog op de wei staat?
Bij mij bleef mijn pony maar hinniken, ook in de stal. Is dit bij jou ook het geval?

Hier hebben we gewoon doorgezet.
Ieder zijn eigen ding doen, zonder dat je het andere paard steeds meeneemt.
Naar mijn idee is dat ook een soort van het paard zijn zin geven en dat wilde ik voorkomen.
Nu kunnen ze prima zonder elkaar.