Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
GMekkes schreef:Je zou kunnen proberen of je paard liever in zijn stal staat als zijn maatje bereden wordt.
Spreek met de eigenares van het maatje af, neem beide paarden tegelijk uit de weide en zet jouw paard met een lekker maaltje als afleiding in zijn stal. (houd je paard vanaf een afstandje in de gaten voor het geval hij zichzelf dreigt te gaan verwonden).
DNIEZE schreef:Ja dat is de makkelijkste oplossing inderdaad, maar ik kan toch niet er van op uit gaan dat mijn paard alleen normaal doet als ze vriendje er bij staat.
En ik moet ook gewoon normaal zonder fratsen naar de bak kunnen lopen zonder een hele trucen doos uit de kast te halen ???
Eef_Bam schreef:DNIEZE schreef:Ja dat is de makkelijkste oplossing inderdaad, maar ik kan toch niet er van op uit gaan dat mijn paard alleen normaal doet als ze vriendje er bij staat.
En ik moet ook gewoon normaal zonder fratsen naar de bak kunnen lopen zonder een hele trucen doos uit de kast te halen ???
Dat is dus wel zo, blijkbaar is hij erg gehecht aan zijn maatje. Waarom dan het paard pesten door hem alleen op de wei te laten?
Zonder fratsen naar de bak lopen zal ook beter worden als je paard doorkrijgt dat hij niet meer alleen op de wei hoeft. En verder is dat een kwestie van opvoeden en niet over je heen laten lopen.
DarkoFoitzik schreef:paarden vormen te allen tijde koppels. ook in een kudde zijn er altijd koppeltjes paarden. je ziet dan ook dat de koppelgenoot gestresst raakt als de ander weg gaat. ik zou voor stellen ze samen van de wei af te halen. helemaal als hij er zo gestresst van raakt. alleen als hij zich veilig voelt en zelfzeker zal hij contact gaan zoeken met anderen. dus geduld.
Sofy schreef:Ik ben eigenlijk een beetje verbaasd dat hier het antwoord lijkt te zijn om hem dan maar 'zijn zin' te geven. In mijn ogen is het een belangrijk en nuttig iets om ook met je paard alleen te kunnen werken. Voor je paard lijkt het me ook prettiger als hij zich zeker genoeg voelt, ook wanneer zijn maatje er niet bij is. Helaas geen goede tips over hoe je dat voor elkaar zou kunnen krijgen, behalve oefenen: laat iemand het andere paard meenemen, en ga jij dan tegelijk in de wei met hem aan de slag, bijvoorbeeld met volgen, voetjes geven oid. En andersom ook natuurlijk: hij de wei uit, en meteen ermee aan het werk. Een plak-paard lijkt me erg vervelend.
DNIEZE schreef:Eef_Bam schreef:quote="DNIEZE"]
Ja dat is de makkelijkste oplossing inderdaad, maar ik kan toch niet er van op uit gaan dat mijn paard alleen normaal doet als ze vriendje er bij staat.
[/quote
Dat is dus wel zo, blijkbaar is hij erg gehecht aan zijn maatje. Waarom dan het paard pesten door hem alleen op de wei te laten?
Zonder fratsen naar de bak lopen zal ook beter worden als je paard doorkrijgt dat hij niet meer alleen op de wei hoeft. En verder is dat een kwestie van opvoeden en niet over je heen laten lopen.
Ik wil mijn paard ook absoluut niet kwetsen, om hem alleen op de wei achter te laten.
Het gaat echt om een halfuurtje dat die alleen zou staan,(wel met andere paarden in zijn wei, maar daar is die geen maatjes mee) want ik kom uit mijn werk altijd gelijk door.
Naar mijn mening heeft dit niet alles te maken met opvoeding, wel het gedeelte naar de binnenbak maar hier ben ik dus ook direct gister mee aan de slag gegaan en heb goed gehandeld naar mijn weten.
ik heb het niet opgegeven en ik ben uiteindelijk bij de binnenbak gekomen!
Rechtdoor, scheef, achter uit of hoe dan ook zo lang ik maar win!
Kwestie van angstig zijn om alleen achter te blijven in een groep is niet echt opvoeding, dat is meer het karakter van mijn paard.
PS. het is trouwens zou dat als zijn weide maatje de wei uit gaat niet dat die helemaal alleen achter blijft hoor.
Hij blijft nog achter met 8 andere paarden.
Eef_Bam schreef:DNIEZE schreef:Mijn tweede alinea ging ook alleen over het gedrag naar de bak toe, dat is een kwestie van opvoeden.
Het probleem op de wei is gewoon natuurlijk gedrag. Jouw paard is gehecht aan zijn maatje en daar wil hij bij blijven en dat ga je niet zomaar afleren, moet je ook niet willen. Die andere paarden heeft jouw paard blijkbaar veel minder mee. Zorg dat ze altijd samen de wei afgaan, en het probleem van rustig blijven op de wei is opgelost.
EmptyWords schreef:Eef_Bam schreef:Mijn tweede alinea ging ook alleen over het gedrag naar de bak toe, dat is een kwestie van opvoeden.
Het probleem op de wei is gewoon natuurlijk gedrag. Jouw paard is gehecht aan zijn maatje en daar wil hij bij blijven en dat ga je niet zomaar afleren, moet je ook niet willen. Die andere paarden heeft jouw paard blijkbaar veel minder mee. Zorg dat ze altijd samen de wei afgaan, en het probleem van rustig blijven op de wei is opgelost.
dus als iemand anders wilt rijden, zadel je die ook op met een extra paard. ik zou er niet blij van worden. Als ik wil rijden, wil ik alleen mijn paard meenemen, en geen ander.
DarkoFoitzik schreef:het gaat er niet om dat je nooit zonder een ander paard iets met je paard kunt. het gaat erom dat het nu niet kan. je zult dus langzaam er aan moeten werken dat hij alleen op de weide kan staan. zoals ik het lees is er geen probleem met andere zaken zoals rijden of buitenritten. TS zal nu moeten werken aan de band met haar paard zodat deze zelfverzekerder wordt.
EmptyWords schreef:tja, maar als ik het maatje heb, moet ik dus het paard van ts meenemen als ik wil rijden, maar wat nou als ik aan eht trainen ben voor endurance, of wat dan ook, of ik wil een paar dagen op vakantie met mijn paard. dan moet ik dus alles afzeggen omdat paard van ts heeft besloten dat hij dat niet aankan?
dit is pas sinds deze week, als ik het goed lees, dus die plannen zijn dan al gemaakt.
hoewel ik snap dat het paard zich ergens aan gehecht heeft, zou ik niet willen dat stalgenoten last hebben van mijn paard, omdt hij maar 1 maatje heeft uitgezocht.
als hij niet door de draden gaat (als hij niet ontsnapt is) dan zou ik toch iets van een sluis maken. of het duo uit elkaar, hem in een andere groep zetten.