Wij hebben ongeveer 8000 m2 aan weiland voor 3 paarden en ik twijfel of ik nu wel/niet het mest uit het land moet halen. Als ik het wel doe dan betekent dat meer werk en meer mest voor de mestbult. In het verleden heb ik op stallen gestaan waar ze vaak het mest lieten liggen in de zomer. Wat is wijsheid en wat doen jullie?
Wij doen het ook, om wormbesmetting te voorkomen. Wij zijn met 4 eigenaren en mesten om de beurt / samen uit dus dan valt het wel mee. Daarnaast krijg je dan een mooie 'kale' wei en niet van die lange grasplekken waar ze niet meer eten
henshem
Geplaatst: 10-05-16 19:26
Hier 5000 m2 voor 2 paarden. Maak het weiland bijna dagelijks schoon ook omdat anders de plekken waar ze mesten steeds groter worden en de graasplekken steeds kleiner.
Wij laten het liggen, als het kaal gegeten is de boel spreiden en het weiland dicht om bij te groeien. Nogal onzinnig om de mest er eerst af te halen en vervolgens met de trekker weer naar het weiland te rijden als bemesting.
Wij doen het hier wel. Maar een vriendin van mij, die doen het weer anders. Die verwijden elke 3 weken de paarden en dan slepen ze het stuk waar ze gestaan hebben. En dat gaat ook prima.
Ik doe het ook niet, af en toe slepen. 2 paarden 24/7 buiten op 1 hectare (opgedeeld in 2 weides)
Ine23
Geplaatst: 10-05-16 19:46
Ik heb het vroeger nooit gedaan, had een weiland van een hectare en haalde niets weg. Ontwormde regelmatig en wisselend en nooit problemen gehad. Scheelt wel denk ik dat ik nooit andere paarden op m'n weiland had, ik denk dat dat de druk al wat vermindert.
Nu we verhuisd zijn mest ik de paddock waar ze bijna de hele dag op staan wel uit, net als de track straks als die klaar is. Het heel weiland ben ik nog niet over uit, het is waarschijnlijk wel het beste maar ja, tijd he . Ga hopelijk dit jaar nog zelf mestonderzoek beginnen doen, ben benieuwd.
Elpharo
Geplaatst: 10-05-16 19:48
Wij doen het wel, elke dag...vooral vanwege wormen, maar bij ons blijft het weiland eindeloos veel mooier doordat ze alles opeten. En als het elke dag gedaan wordt is het ook niet zo zwaar. Soort van de stal uitmesten (meteen ook het nadeel, je hebt nooit echt vrij, wat stiekem wel lekker is in de zomer). Mest van een mesthoop uitrijden is toch wel anders dan het gewoon laten liggen. Kijk als je een weiland van een km lang hebt dan snap ik dat het niet meer haalbaar is, maar met een relatief klein stuk zou ik het zeker doen...
FlyAway
Geplaatst: 10-05-16 19:50
Het is voor het bestrijden van worminfecties wel een hele goede preventieve maatregel, maar ook een tijdrovende. Mocht je besluiten om het niet te doen, probeer dan in ieder geval zo vaak mogelijk de weide te slepen en te bloten/maaien (zeker de toiletten).
fannetje
Geplaatst: 10-05-16 19:51
Ik zou het zeker doen, verlaagt toch de wormbesmettingsdruk, bovendien eten ze de grasmat dan egaler kaal. Neem aan dat het weiland niet in 1 stuk aangeboden wordt? Ander is het wel zoeken naar een spreekworrdelijke speld in een hooiberg
palousa_boy
Geplaatst: 10-05-16 19:58
Hier 4 paarden op 3ha en ruim de mest niet op. Als het droog genoeg is ga ik er met een sleep overheen en is alles weer zo goed als weg na een paar goede regenbuien.
Ze mesten trouwens over de hele wei dus heb geen last dat alles in 1 hoek ligt en ze daar niet meer eten. Ze eten gewoon om de mest heen.
Met 80 are voor 3 paarden krijg je wel heel veel mest in de wei, zeker als je ook nog in percelen weidt. Ik zou dat dus wel weghalen. Anders risico op te veel paardenplekken, je houdt geen gras wei over..
Wij hebben een iets lagere bezetting en wij ruimen af en toe de mest op. In de winter lopen ze op een klein stuk en dat ligt dan wel snel vol, dus dat ruimen we zo eens in de 2 maand op. Grote actie dan, dag werk...Maar iedere dag de mest van 6 paarden uit de wei halen red ik echt niet.
Wij halen de mest weg en verzamelen dat (met alles uit de paddock) op de mesthoop. In het voorjaar maken we daar de maisboer naast ons erg blij mee; hij haalt onze mesthoop weg en verspreid het over zijn land. Na erg slechte ervaringen met wormbesmettingen op twee verschillende pensionstallen, neem ik het risico niet. Ik zou ook niet snel mest van (mijn) paarden weer over het weiland uitrijden. Dan liever vaste mest van koeien.
Ik haal het elke dag weg. Het gaat de mestverspreider op en dan naar een mestverwerkingsbedrijf, of bij een boer het land op. Ik doe het vanwege de wormen. Maar ook 1x per week bloteren, daar krijg je echt een heel mooi weiland van.
Ons voordeel is dat mijn oude dame nog meusli krijgt en de kauwtjes pluizen haar drollen helemaal uit elkaar voor de resten van de meusli.Het is dan al uit elkaar.
PTB
Geplaatst: 12-05-16 12:41
Ik sla heel soms een dagje over, maar haal normaal altijd de wei leeg. Ze hebben een keer goed wormen gehad dus neem het zekere voor het onzekere
Ik haal het wel weg, en tegen wormbesmetting en ze hebben minder last van vliegen als je de mest meteen weghaald, het geeft ook lelijke plekken als je het laat liggen.
liefst twee keer par dag ivm worm besmetting. daarnaast is het bij paarden zo dat als je het laat liggen er meer dan 50% van de weide gebruikt wordt als toilet. altijd zoned. ook een stukje verzuring van het alnd treedt op. kalken helpt maar als je preventief de mesthoop bekalkt kan het dienen als bemesting in het voorjaar.
Op pension heb ik niet vaak gezien dat het (consequent) gebeurt. Ik heb zelf nu niet veel weide dus ik haar het op de "paddock" de hele dag door weg en op de weide minstens 1x in de week maar liever vaker als ik de energie er voor heb.
Gentlegiant
Geplaatst: 13-05-16 15:52
Wij halen het om de dag weg 5 paarden op 1,3hectare opgesplitst in 4 weides en 2paddocks en n bak (waar ze niet vrij in staan)
Uit de paddocks elke dag maar daar staan ze enkel in de winter
Tegen worm besmetting maar ook omdat de weides egaler kaal gegeten worden dus het is ook nog eens mooier