Taxus op de mesthoop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mik_Frits

Taxus op de mesthoop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-16 15:34

Op de mesthoop van de boerderij waar mijn paarden in de wei staan worden ook weleens taxustakken en rododendron gegooid. De hoop wel omgegooid en blijft liggen tot het gecomposteerd is, dan gaat het over het land waar mijn paarden grazen. Weet iemand of dat schadelijk kan zijn.

BigOne

Re: Taxus op de mesthoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 15:36

Ja dat is heel schadelijk, juist zo. Vers zullen veel paarden het niet eten maar gedroogd is het de bittere smaak kwijt en word het gegeten waarbij vooral taxus voor een dodelijke afloop zorgt. Kan mij ook niet voorstellen dat een stalling dit doet.

Mik_Frits

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-16 16:12

Dus ook als er geen takje meer terug te vinden is van de taxus (na composteren) en het over een hectare land gegooid is?
De boer beweert dat het geen kwaad kan.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 16:27

Het duurt meerdere jaren voordat het helemaal gecomposteerd is. Ligt het echt zo lang? Zo niet, dan hoeven er maar een paar blaadjes nog niet verteerd te zijn en je hebt een dood paard als-ie het opeet.

hafrocky

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 16:28

Gecomposteerd is natuurlijk heel anders als gedroogd. Ik zou gewoon de Veearts opbellen met deze vraag.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 16:33

hafrocky schreef:
Gecomposteerd is natuurlijk heel anders als gedroogd. Ik zou gewoon de Veearts opbellen met deze vraag.

Idd, het lijkt me heel sterk dat paarden iets eten wat in de mest gedrenkt is. En als je paard dat wel doet zou ik me sws zorgen maken over het uitrijden van de composthoop.

roosje2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 16:35

cactus is hartstikke giftig voor een paard :n

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 16:36

roosje2003 schreef:
cactus is hartstikke giftig voor een paard :n

Waar lees jij iets over cactussen?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 16:50

Kahawa schreef:
Idd, het lijkt me heel sterk dat paarden iets eten wat in de mest gedrenkt is. En als je paard dat wel doet zou ik me sws zorgen maken over het uitrijden van de composthoop.

Het gaat er om dat de taxus onvoldoende gecomposteerd kan zijn. Gedeeltelijk gecomposteerde mest regent na verloop van tijd schoon (de compost lost met regen op en verdwijnt de grond in) - ook onverteerd stro komt dan gewoon weer als herkenbaar stro tevoorschijn. Niets mis met stro, maar in het geval van taxus zou ik het risico niet nemen.

Mik_Frits

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-16 17:06

hafrocky schreef:

Dat is een goeie tip, bedankt

Mik_Frits

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-16 10:59

Antwoord op mijn vraag gekregen van een deskundige. Het is als volgt, alle conifeerachtigen vercomposteren langzaam wat Ibbel al zei. De giftigheid verminderd wel maar is pas na twee jaar volledig verdwenen.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 13:45

Met andere woorden uitrijden na composteren (dat laten ze vast niet meer dan 2 jaar liggen) is hartstikke gevaarlijk!

Ik hoop voor je dat boer hiermee stopt!

Mik_Frits

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-16 12:22

troi schreef:
Met andere woorden uitrijden na composteren (dat laten ze vast niet meer dan 2 jaar liggen) is hartstikke gevaarlijk!

Ik hoop voor je dat boer hiermee stopt!

Dank je.

Wel gevraagd of ze het eraf wil halen voordat de hoop omgegooid wordt, het is nog niet gebeurd.