In de weide rijden goed idee?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lougis

In de weide rijden goed idee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-16 22:50

Hoi bokkers,
Ik rij in een paddock met gras, hier heeft vroeger (zoals in 15jaar geleden) zand in gelegen. Maar hier is dus ook een stukje met klinkers aangelegd om makkelijk met de kruiwagen langs te kunnen, dus dit stukje valt ook weg en ik vind het wat smal. langs deze paddock zijn 3 weides waarvan 1 open staat en soms heb ik het idee van 'wauw zou toch heerlijk zijn daar een rondje in te galopperen!!'

maar is dat wel een goed idee? Ik heb mijn paardje nog niet lang, hij is wel betrouwbaar maar pittig. En ik heb schrik dat als hij in zijn gewone graasweide is hij het idee gaat hebben ; ja hier mag ik zot doen, dat doe ik altijd?
Ik ben al een paar keer op buitenrit geweest en hier is hij gewoon rustig en altijd goed terug te nemen maar als ik hem soms in de weide zie huppelen denk ik nee zo wil ik er niet op zitten :p

jensvl

Re: In de weide rijden goed idee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 22:59

Normaal linkt het paard de berijder met niet te gek doen.
Let een beetje op slip gevaar. Maar ik vind dit een goed idee.

Liannetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 23:05

Hele tijd toen ik stond bij een pensionstal die net begon, reden we altijd in de ene wei, want dat zou de bak worden (ook al stonden er toen paarden in om het gras op te eten :p)

Het kan dus wel, bij modder even opletten.

En als het niet je eigen weides zijn, even navragen of het mag!

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 23:07

Ja hoor, ik rijd heel vaak in de wei. Nog nooit gemerkt dat mijn paarden daar moeite mee hebben, volgens mij worden ze er alleen maar handig van.

Lougis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-16 23:10

haha oke! dus als ik nog eens een aanwakkering krijg van 'ja whiiii galopperen' gewoon doen dus :p Ik denk dat ik er wat schrik voor heb omdat ik hem eens gelongeerd heb in die weide en hij schoot er als een pijl vandoor. Terug naar de stallen waar zijn vriendinnetje stond :p moet wel toegeven dat ik toen veel dingen verkeerd deed bij het longeren. deed het te chaotisch, tever voor hem lopen enz en we kenden mekaar toen nog niet echt.

en laten jullie de andere paarden gewoon los erbij? Want mijn dame die heeft een beetje last van verlatingsangst, gaat al veel beter maar het is er nog. en wat als ze dan het idee krijgt van ik ren lekker mee gaat het paard waar je dan opzit ook niet remmen los gooien? :p
Laatst bijgewerkt door Neonlight op 09-05-16 09:31, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: 2 berichten samengevoegd

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 00:48

LynnT schreef:
en laten jullie de andere paarden gewoon los erbij? Want mijn dame die heeft een beetje last van verlatingsangst, gaat al veel beter maar het is er nog. en wat als ze dan het idee krijgt van ik ren lekker mee gaat het paard waar je dan opzit ook niet remmen los gooien? :p

Ehm ja dat kan, weet ik uit ervaring (meerennen/-bokken) :+ .

kelseyc

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 00:51

als ik soms in de bak aan het rijden ben (weidebak ) staat daar shetje en 7 geitjes springen echt wel opzij hoor _/-\o_ behalve shetje die blijft als een ezel staan :') :') maar nee kan makkelijk! Als die geen gekke bui heeft zoals in eens mee galopperen of iets

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 00:53

Wat wel handig kan zijn: ga er eerst een par keer rustig stappen en draven en ga daarna pas knallen. Als jij altijd op volle snelheid door dat weiland knalt, dan wordt het op een gegeven moment een spelletje, en je geeft al aan angst te hebben dat je hem niet kan houden? Bereid het dan wel goed voor.

Wij reden op de oude stal ook altijd in de wei, aantal keer van achter naar voor geraced in rengalop. Tot mijn paard ineens besefte dat ze alleen achter in de wei was en op de volte uitbrak richting het hek om daar keihard heen te scheuren. Dus toen was het even afgelopen met de pret, serieus aan het werk in de wei en niet als een idioot richting het hel galloperen;)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 09:32

OPG --> VSW

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 09:38

Kan prima hoor. Ik rij ook regelmatig in de wei. Zonder ander paarden want dat vindt ik persoonlijk niet prettig en niet veilig. Al ligt dat ook wel aan de grootte van de wei. Wij hebben ook een bak naast een weiland en er is altijd 1 pony die komt pesten als je met een ander paard bezig bent in de bak. Gelukkig staan ze niet vaak in de wei naast de bak.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 08:27

Wij hadden eerst geen rijbak. Dus moesten we wel in de wei dressuur en springen. Paarden gedroegen zich daar gewoon normaal hoor.

MerelvNamen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 18:25

Let op modder enzo, maar het kan prima ik deed het ook

Kelseypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 22:00

het kan wel maar als het mogelijk is zou ik met een draadje het een beetje afspannen als je met ander paarden los erbij wil. Hij is niet alleen en ze staan ook niet in de weg zegmaar.
Als het heeft geregend is het alleen niet zo handig xD