Onderste draad afrastering alternatief aardpen ivm droogte?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tamary

Onderste draad afrastering alternatief aardpen ivm droogte?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-16 22:47

Met de droogte werkt mijn schrikapparaat slecht. Ik weet van de instructies op de doos van het schrikapparaat dat het mogelijk is om de onderste draad van de omheining als aarde te gebruiken, maar precies hoe en wat stond er niet bij. Wie heeft de precieze instructies voor mij?

Hilary

Re: Onderste draad afrastering alternatief aardpen ivm droogte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 22:48

Helpt het niet om de grond rondom de aardpen nat te maken?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-16 22:50

Niet genoeg (en er staan er al 2 van 2 meter in de grond). Spul werkte keurig tot het droog begon te worden.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 22:52

Hè jammer! Meer opties heb ik eigenlijk ook niet :o

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 23:16

Van wat voor materiaal is je aardpen?? Koper geleid het beste en houdt het hier ook het langste vol bij droogte.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-16 23:25

Die zijn van koper, kuiltje er om en water er in ook al gedaan. Kan er nog een 3e bij slaan, maar ik vermoed dat ook dat niet veel gaat uitmaken. (staan nu al 3m uit elkaar en 1 ervan de hele dag in de schaduw).

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 01:20

Even gezocht op het net en kwam dit tegen. Is mss nog een oplossing voor je.

Citaat:
Bij een zandbodem of een zeer droge bodem is het verstandig om voor extra aarding te zorgen, dieper te aarden of om de speciale Bentonite aardingsmix te gebruiken.

Als je al 2 hebt staan van koper en de aansluiting goed is, gaat een 3e idd denk ik weinig verschil maken. Kwam nog wel een plaatje tegen van een aardepen ergens op de onderste omheining, maar geen idee hoe en wat precies.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 02:07

Waar woon jij dat je last van droogte hebt? 2 cm in de grond is het nog zeiknat. De onderste draad als aarding gebruiken heeft geen nut. Je moet een koperen aardpen slaan die tot het grondwater gaat, dat is vaak wel 3 meter.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 10:39

Ehmm Pillow hier is het ook al droog hoor. En ik zit net op de kruising van Groningen en Drenthe over de grens. Als Tamary op een uitloper van de Drentse Hondsrug zit zal het idd nog sneller droog zijn kwa grond. En daar helpt een pen op 3 meter diep slaan ook niet meer ;)

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 14:33

Het fijne weet ik er helaas niet van, maar hier zit de aardedraad op het ijzeren schapengaas. Lijkt een beetje hetzelfde principe als op de onderste draad? Behalve dan dat mijn schapengaas contact maakt met de grond en een omheiningsdraad niet. Ik ben wel heel erg benieuwd hoe het je het moet aanpakken als je het op de onderste draad zou aansluiten.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-16 21:01

pillow schreef:
Waar woon jij dat je last van droogte hebt? 2 cm in de grond is het nog zeiknat. De onderste draad als aarding gebruiken heeft geen nut. Je moet een koperen aardpen slaan die tot het grondwater gaat, dat is vaak wel 3 meter.

_O-

Sorry, maar tot het grondwater is echt geen 3 meter, 12 komt hier dichter in de buurt.

Voor veel natuurgebieden is trouwens al code oranje afgegeven ivm de droogte (ja was ik ook verbaasd over).

GDG schreef:
Het fijne weet ik er helaas niet van, maar hier zit de aardedraad op het ijzeren schapengaas. Lijkt een beetje hetzelfde principe als op de onderste draad? Behalve dan dat mijn schapengaas contact maakt met de grond en een omheiningsdraad niet. Ik ben wel heel erg benieuwd hoe het je het moet aanpakken als je het op de onderste draad zou aansluiten.

Dat kan ik proberen, gaas zit hier al grotendeels rondom.

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 21:07

Wij hebben een schrikdraad met krammen aan de paal vast gemaakt en daarboven gewoon schrikdraad met ogen enzovoort om en om.
Dan hebben we het aardedraad aan het schrikdraad gemaakt, wat met krammen vastzit, vastgemaakt .

Werkt goed! Wij hadden dit probleem nm ook en toen zo opgelost.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 21:27

tamary schreef:
GDG schreef:

Dat kan ik proberen, gaas zit hier al grotendeels rondom.

Ik ben benieuwd of het werkt en of het het gewenste effect heeft +:)+ .

Peachy schreef:
Wij hebben een schrikdraad met krammen aan de paal vast gemaakt en daarboven gewoon schrikdraad met ogen enzovoort om en om.
Dan hebben we het aardedraad aan het schrikdraad gemaakt, wat met krammen vastzit, vastgemaakt .

Ik zie het niet echt voor me, zou je het iets kunnen verduidelijken?

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 21:38

Ja niet echt duidelijk opgeschreven nee.

Wij hebben het onderste draad met krammen aan de palen vast gemaakt, helemaal rondom. Dan zoals je normaal je schrikdraad vast maakt met ogen ook helemaal rondom.
Dan weer een draad met krammen helemaal rondom en zo Door.

Wij hebben bv 6 draden waarvan dus 3 draden zogenaamde gronddraden zijn (die dus met krammen is vast gemaakt) en 3 gewone schrikdraden.

Dan gaat er een draad (rode) vanaf mijn apparaat naar het gewone draad en de zwarte gaat vanaf het apparaat naar de zogenaamde gronddraden en! naar de grondpen.

Hopelijk is het zo iets duidelijker?

BBolluijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 08:34

met ieder schrikdraadapparaat kan je simpel een +/- systeem maken. Dit systeem wordt vaak toegepast bij schrikdraad op volieres, schuttingen en bij wildafweer.
je haalt de onderste draad los van de andere draden en sluit deze (net als de aardpen) simpelweg aan op de aarde aansluiting van het apparaat.
als je paard nu tegelijk beide rasterdraden raakt krijgt het een schok.

het is bij een +/- systeem wel van belang dat beide draden tegelijk geraakt worden, de afstand tussen de draden moet dus wel vrij klein zijn.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-16 21:16

@BBolluijt : Aangezien ze hier net tegen de onderste aan leunen om grasjes te snoepen werkt dat niet en met er overheen reiken raken ze 9 van de 10 keer ook maar 1 draad. Om het even welk +/- systeem wat jij schetst doet dan helemaal niks. Ik heb echt een systeem nodig waarbij elke draad die paard aan kan raken een rotklap stroom oplevert.
Boel staat nu op 1 aardpen en het gaas, dat werkt wel gelukkig.