Afspuiten met eczeemdeken op?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mloes

Afspuiten met eczeemdeken op?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-16 11:17

Vage titel, maar ik vraag mij altijd af of het slim is een pony met eczeemdeken af te spuiten?
Mijn haflinger heeft een Rambo eczeemdeken, en als het warm is spuit ik haar soms lekker af terwijl de deken af is. Dan de deken weer op, en deze ook helemaal nat spuiten.
Wat ik me dan af vraag, wordt ze niet extra warm daarna als de zon op die natte deken schijnt? Pony gaat echt nooit in de schaduw staan want in de volle zon staat het lekkerste gras is het idee volgens mij :7

Hoe geven jullie de eczemers verkoeling met deze warme dagen?

sakvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 18:16

Misschien niet het het antwoord wat je verwacht, maar ik zou je pony met deze temperaturen juist niet afspuiten! Waarom? Het lichaam heeft het warm en moet afkoelen. De bloedvaten zetten dan uit. Hierdoor stroomt het bloed sneller door het lichaam en kan er energie vrijgemaakt worden om af te koelen.
Maar wat als je je paard nu afspuit? Dan wordt het lichaam van buiten ineens flink gekoeld. Als reactie daarop vernauwen de bloedvaten. Dit is dus wat je niet wilt. Want hierdoor kan het bloed minder snel stromen en kan je pony minder energie vrijmaken om af te koelen. Je helpt je pony er dus niet mee. Want nadat al het water is verdampt, krijgt ze het warmer en benauwder dan daarvoor!
Wat je wel kan doen, met een lauw/warme straal zachtjes de benen afspuiten. Niet te lang, anders vernauwen de bloedvaten alsnog.

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-16 12:00

Ah bedankt Sakvis, klinkt ook logisch op zich. Dan toch maar alleen even de benen wat afspuiten vandaag.
Op zich stond ze er gister ook heel goed bij, helemaal niet zweten of echt warm onder haar deken. En gewoon lekker druk met eten zoals het een echte haflinger betaamt :Y)
Heb wel de eczeemdeken bij d'r hals opgerold, zodat haar hals lekker zonder deken is. Kan ze daar wellicht toch iets meer warmte kwijt. Ze schuurt namelijk met name buik / staart en hoofd, manen niet echt.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 12:09

Deken op laten hoor, ook de hals!
Ze zijn allergisch voor de prik van de vlieg en die kan dus nu op haar hals prikken.
Beter wat warm dan jeuk!!!

En nat maken niet doen, koelt inderdaad 5 minuten en daarna worden ze nog warmer.

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-16 12:16

Ze heeft eigenlijk weinig tot geen jeuk bij d'r hals. Niet echt staart- en maneneczeem dus :7
Beste oplossing (ik wil nog eens wat proberen te knutselen) is een soort buikdeken. Uier en buik zijn namelijk altijd het ergst qua jeuk. Ooit wat besteld uit de VS, alleen bedekking bij haar buik, maar die heeft het slechts een dag volgehouden.
Zitten hier heel veel knutjes (zo worden ze genoemd?), hele kleine mugjes. Daar heeft ze zo'n last van, maar het bijzondere is dat deze mugjes na de langste dag (dus eind juni) ineens veel minder worden! Vorig jaar heb ik de eczeemdeken t/m begin juli opgehad, daarna af en is heel goed gegaan! Wel veel smeren / spuiten / rekening houden met voer etc., maar toch.

sakvis

Re: Afspuiten met eczeemdeken op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 20:59

Weet je zeker dat het eczeem is? Als ze er zo beperkt last van heeft? Jeuk in deze periode kan namelijk ook voedingsgerelateerd zijn.

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-16 21:08

Geen idee. Heb het idee dat zomereczeem zich erg wisselend kan uiten per paard.
Dierenarts heeft het jaren terug gecontateerd maar niet n.a.v. bloed ofzo. Ze heeft wel die typische 'strepen' zeg maar in haar manen. Maar manen en staart zijn met middeltjes goed rustig te houden. Bij haar dus echt hoofd en buik / uiers. Wat wel lijkt op eczeem; zolang ik alles bedek gaat het goed. Maar een paard van top tot teen inpakken..

Qua voer hebben we al veel geprobeerd, zelfs de extreme weg: dieet van Gerrit Smit (van de hoefschoenen). Dat was veel groente en dan met name kool, kruiden (kurkuma, knoflook, zwarte peper), natriumchloride en bicarbonaat. Zo uit m'n hoofd. Daarnaast rekening houden met gras, hooi, brok, und so weiter. Alles was ik heb geprobeerd qua voer heeft weinig effect gehad. Nu geef ik homeopathische druppels en heb ik weer een nieuwe spray uit Frankrijk, lijkt enigszins te helpen. De 100% oplossing bestaat volgens mij niet :(

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 21:24

Hoe lang heb je die deken al?
de oude modellen hebben nl geen buikstuk.
de modellen van tegenwoordig wel kwam ik achter nadat ik dit jaar een nieuwe deken had besteld voor de tinker die ik nu rijd.

sakvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 21:51

Oké, dan heb je al veel geprobeerd. Ging mij er even om dat er nog steeds paarden zijn met een 'eczeem diagnose' waarbij andere voeding zoveel verlichting van de jeuk kan geven. Maar dat is bij jullie paard waarschijnlijk niet aan de orde. Dat dieet ken ik niet. Klinkt wel interessant (vooral de filosofie erachter intrigeert mij altijd).

faunty

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 21:57

En gewoon drefen onder zijn buik smeren ? Kan die misschien wel zijn deken af

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-16 09:38

@sakvis: Zeker interessant, is een dieet van Gerrit Smit (http://www.smit-rijssen.nl/). Ben getuige geweest bij een stalgenoot dat door de aanpak van Gerrit de hoefkanker bij een tinker is verdwenen. Dus het doet zeker iets! Gerrit Smit gelooft dat de paarden tegenwoordig verzuurd zijn (dus PH gehalte) vanwege het slechte hooi van bemest land enzo, en dat je met voeding heel veel kan doen van binnenuit.

@Evelyne97: Ik heb nu een Rambo Sweet Itch Hoody. Deze is een jaar oud, maar ik ben sinds een jaar of 5 terug overgestapt van de Boett / Pagony modellen (die toen ook al een buikflap hadden?).

@faunty: Derfen werkt een beetje, dit heb ik de afgelopen twee jaar geprobeerd. Maar absoluut niet afdoende voor haar buik helaas (daarbij stink ikzelf ook gruwelijk na gebruik Derfen, ondanks de handschoentjes, dus echt fan ben ik niet haha).

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 10:22

Mloes schreef:
@Evelyne97: Ik heb nu een Rambo Sweet Itch Hoody. Deze is een jaar oud, maar ik ben sinds een jaar of 5 terug overgestapt van de Boett / Pagony modellen (die toen ook al een buikflap hadden?).

Dan zijn de modellen denk ik sinds dit jaar aangepast
Code
met een extra lange staartflap en zijkanten waardoor een buikflap ontstaat wanneer je de deken vastmaakt.

de rambo sweet itch hoody die wij eerst hadden had geen buikflap.
Dit jaar een nieuwe voor hem besteld en deze is dus met bescherming bij de buik

_pauline_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 10:28

Wij hebben vorig jaar een rambo aangeschaft en deze heeft een buikflap die je vast maakt door middel van buiksingels, net zoals bij een gewone deken. Deze heeft alleen 3 singels ipv 2. EJ heeft ook een hele fijne, ook 3 buiksingels, en deze is goedkoper. Degene met oranje rand, vind deze ook minder warm in de zomermaanden.

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-16 11:35

Evelyne79 schreef:
Mloes schreef:

Dan zijn de modellen denk ik sinds dit jaar aangepast
Code
met een extra lange staartflap en zijkanten waardoor een buikflap ontstaat wanneer je de deken vastmaakt.

de rambo sweet itch hoody die wij eerst hadden had geen buikflap.
Dit jaar een nieuwe voor hem besteld en deze is dus met bescherming bij de buik

Oh zo, ja dat heeft mijne ook. Volgens mij altijd al wel..? Met drie singels en flappen die de buik volledig bedekken. Probleem is alleen dat net de uiers niet bedekt zijn :7 Dus daar heb ik nu een extra dekensingel omheen, zodat de flappen ook de uiers bedekken. En dan gaat het ook wel goed hoor, maar ik heb haar het liefst gewoon helemaal zonder deken, en dan alleen wat bedekt bij uiers / buik. Is toch lekkerder voor een paard (als de jeuk verder onder controle is natuurlijk).
V.w.b. andere dekens dan Rambo: ik zweer bij Rambo. Pony is nogal een sloper, tegenwoordig redden we het net twee zomers met een Rambo deken.

ChanZFries

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 16:10

Ik weet niet wat voor kleur je paard is, maar mocht dit een donkere kleur is zou ik dit afraden! Als er water op het paard is met de volle zon erop.. het wordt echt bloedheet! Ik zou even afspuiten, zweetmes en/of lekker rollen en dan de deken op.
En als je ze afspuit, doe dit niet met ijskoud water!!