Schrikdraadapparaat welke?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ingrid_92

Schrikdraadapparaat welke?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-16 19:17

Voor de wei waar ik shetlanders in heb lopen wil ik een stroomdraadje spannen (enkel lijntje moet voldoende zijn) langs het gaas wat er al om heen staat, om te voorkomen dat ze in het gaas komen.
Nu heb ik totaal géén verstand van schrikdraad. Kan iemand mij helpen hoeveel volt ik op het draad moet zetten en hoeveel volt het schrikdraadapparaat dan moet bevatten? Er moet ongeveer 400 meter draad gespannen worden. Ik zit te kijken bij Agradi voor een schrikdraadapparaat, maar daar is heel veel keus en ik weet niet precies welke ik moet hebben. Er is geen stroom aanwezig bij de wei, dus het moet een accu zijn. Voldoet deze https://www.agradi.nl/corral-a100-m.htm bijvoorbeeld? Of is er ook nog een goedkoper goed werkend alternatief?

En hoe zit het met een aardpen? Moet je daar 1 van hebben, of meerdere?

Janine001

Re: Schrikdraadapparaat welke?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 19:30

Van een aardpen hoef je er maar ééntje te hebben, deze moet wel minimaal 1m zijn. Dit staat in de beschrijving, namelijk:
- aantal aanbevolen aardstaven 1m: 1
- aantal aanbevolen aardstaven 2m: -

Het schrikdraadapparaat die je in de link hebt staan lijkt mij wel geschikt voor jou weide. Je moet vooral kijken naar de hoeveelheid km. Wat in dit geval is (staat in de beschrijving):
- max. afrasteringslengte zonder begroeiing: 10 km
- max. afrasteringslengte lichte begroeiing: 4 km
- max. afrasteringslengte zware begroeiing: 1.5 km

Qua voltage:
Voor degenen die vee houden zoals runderen of geiten of het juiste schrikdraadapparaat voor paarden zoekt, moet een hogere spanning kiezen van circa 4000 Volt. In het algemeen werken de apparaten met 8 - 12000 Volt.

Als ik jou was zou ik gewoon kijken naar eentje die dus het geschikte aantal km's heeft en dit aantal volt heeft. Dus gewoon heel veel google'en B-)

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-16 22:51

Bedankt voor je uitgebreide informatie!

De omtrek van de weide is ongeveer 400 meter. Ik wil dit koord gebruiken: https://www.agradi.nl/ako-topline-plus- ... 400mtr.htm

Is 1 hoogte draad voldoende, of heb je voor een goede aansluiting meerdere rijen draad nodig? Dus ======== in plaats van -----------? Of maakt dat niet uit? Het is vooral bedoeld dat ze niet langs het gaas gaan schuren.

En, waarschijnlijk niet bepaald een snuggere vraag, klopt het dat bij dit apparaat nog wel een accu gekocht moet worden? Hoe zit dat precies? Hoe lang gaat een accu ongeveer mee? Kun je die thuis opladen? Waar vind ik een goede? Ik zie door de bomen het bos niet meer...

Janine001

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 15:35

Het hangt er vanaf hoeveel draden jij denkt dat nodig zijn, of dit er één is of dat dit er drie zijn maakt in principe niet veel uit. Alleen als je drie doet, heb je natuurlijk ook 3x 400m. Daarnaast moeten deze draden wel met elkaar verbonden zijn, anders heb je alsnog niet op alle draden stroom.

Meestal zit de accu erbij in, wanneer je een schrikdraadapparaat op accu koopt. Zelf weet ik niet precies hoe lang zo'n accu mee gaat. Maar dit kan de verkoper je vast wel vertellen. In veel gevallen kan je de accu niet opladen, maar moet er een nieuwe gekocht worden. Dit kost ongeveer 50,- per stuk (maar hangt af van de soort accu en dus ook de grootte).

Ik zou naar een winkel gaan waar ze schrikdraadapparaten verkopen, en hier kunnen ze jou waarschijnlijk ook goed informeren wat in jouw situatie het beste apparaat is.
Wel weet ik dat Gallagher een goed "afraster"merk is.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 22:32

Aantal aardpennen hangt ook af van je schrikapparaat. Kijk op de doos wat het advies is, want hoe sterker hoe meer pennen er nodig zijn.

Om te zorgen dat je pony's bij het gaas weg blijven, is 1 draadje meestal niet genoeg. Je wil voorkomen dat ze zowel onderlangs en er overheen gaan snacken. Er doorheen (midden) is minder waarschijnlijk omdat ze niet zo makkelijk neus/hoofdjes door het gaas krijgen. 2 of liever 3 draden zijn een betere keus qua zekerheid.

Let ook op dat als je droge grond (zand bv) hebt, je nu bar slecht aarde hebt, water bij je pennen gooien of de onderste draad als aarde gebruiken (weet helaas niet hoe, maar heb die optie hier wel nodig).

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-16 22:54

Bedankt! Kun je meerdere draden eenvoudig op 1 schrikdraadapparaat aansluiten? Als inderdaad blijkt dat 1 draad niet voldoende is, kan ik altijd nog een 2e draadje spannen als dat toch op hetzelfde apparaat aangesloten kan worden.
Hoeveel volt staat er bij jullie op de draden?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 22:58

Doorkoppelen van je draden is vrij simpel, zijn connectors voor te krijgen. Knoopje kan ook, maar werkt minder goed. Advies is elke 100 meter en bij elke poort je draden met elkaar te verbinden.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 23:00

Meerdere draden op één apparaat kan prima; uit het apparaat komen de aansluitkabeltjes, eentje moet op de aardpen, eentje op de draad (althans, dat was bij het apparaat op onze vorige pensionstal zo). De verschillende schrikdraden moeten wel onderling met elkaar verbonden zijn.

Je hebt overigens apparaten met accu (oplaadbaar) en met batterij (batterij weggooien, nieuwe kopen). Er bestaan ook apparaten met zonnecollector, maar hoe dat precies in z'n werk gaat (en of je dat geld wil uitgeven...), geen idee.