Hoe deze weide in te delen ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

BlueMilk

Hoe deze weide in te delen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-16 15:42

Hallo iedereen :)

Binnenkort verhuizen wij naar iets waar de paarden aan huis kunnen. Het huis heeft al een goede opknapbeurt achter de rug en deze zomer is het de weide die wordt aangepakt. In de eerst komende maanden wordt er een nieuwe omheining geplaatst. Deze moet een minishetlander, groot paard en honden binnen houden.

Verder moet er in de weide een deel worden gehouden als buitenbak. Dit wordt aangevraagd aan de gemeente samen met de bouw van een nieuwe stal. Deze buitenbak hoeft zeker niet in het eerste jaar er te komen, maar ik wil er wel rekening mee houden bij het indelen van mijn weide. Hoe kan ik de weide zoveel mogelijk benutten ? Ik raak er niet uit wat de beste oplossing is... Zijn er hier mensen met een goede ideeën ? :):)

Het horizontale gebouw is het woonhuis, de stal achter het huis wordt het eerst aangepakt dus daar komen de paarden naar verloop van tijd in te staan. Voorlopig zouden we ons nog kunnen behelpen met een schuilhok.
De weide is iets meer dan 5000m2.

Afbeelding

Maten (ongeveer):

boven +- 30m
lange zijde links +- 100m
onder +- 65m
rechts kortere schuine zijde +- 55m
Laatst bijgewerkt door BlueMilk op 02-05-16 15:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Evelijn

Re: Hoe deze weide in te delen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 15:48

Iets van maten erbij is wel handig.
En wil je de bak ook gebruiken als paddock? Dat ze misschien zelfstandig van stal naar iig de paddock kunnen lopen en vanaf daar naar verschillende stukjes weiland zodat er ook stukken rust hebben.
Of misschien helemaal indelen als paddock paradise met een track?

BlueMilk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-16 15:56

Evelijn schreef:
Iets van maten erbij is wel handig.
En wil je de bak ook gebruiken als paddock? Dat ze misschien zelfstandig van stal naar iig de paddock kunnen lopen en vanaf daar naar verschillende stukjes weiland zodat er ook stukken rust hebben.
Of misschien helemaal indelen als paddock paradise met een track?

Ik had graag de bak ook gebruikt als paddock in de koudere maanden. De weide kan soms erg nat worden.

Aan een paddock paradise heb ik ook al zitten denken, maar ik ben bang dat het allemaal één blubber boel wordt.

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 11:25

mijn ruimtelijk inzicht is niet super dus kan zijn dat ik de afmetingen verkeerd heb ingeschat :+
Maar bij zo'n indeling kan je al het land onafhankelijk van elkaar gebruiken. De bak/padock is hierbij het centrale punt. Als je de watervoorziening (en in wanneer je bijvoert) ruwvoer voorziening daar zou plaatsen kan je ook super makkelijk aan strookbegrazing doen in je weilanden.

Afbeelding

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 11:44

Op wat voor soort grond zit je ?

Ik zou de keuzen maken om PP aan te leggen, zo kan je veel efficiënter gebruik maken van de weilanden.
Je paarden krijgen veel meer beweging. En zou een goede gedraineerde paddock aanleggen voor mocht het allemaal te nat worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 11:50

Ik zou de ruimte van 30m naast het huis vrij houden voor een eventuele bak. :j

BlueMilk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-16 12:16

Marjo89 schreef:
Op wat voor soort grond zit je ?

Ik zou de keuzen maken om PP aan te leggen, zo kan je veel efficiënter gebruik maken van de weilanden.
Je paarden krijgen veel meer beweging. En zou een goede gedraineerde paddock aanleggen voor mocht het allemaal te nat worden.

De grondsoort weet ik niet helemaal zeker. We zitten wel in een gebied die snel last heeft van een teveel aan water.

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 05:03

ik zou in het stuk naast het huis je bak/paddock maken.
Afbeelding

geel is de bak/paddock 20*30 (recreatief prima formaat om in te rijden) of 20*40
roze is een verharding, als het lukt zou ik de stallen daar aan vast maken. kunnen ze zelf kiezen of ze binnen of buiten zijn.
Oranje zijn de weides.

Ik zou zorgen dat je voor iedere weide een Eigen ingang hebt, dus niet door een andere weide te hoeven. Ik zou een verharding als centraal punt pakken, en niet je rijbak.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 10:52

Ik zou ook voor een PP gaan met een verhard stuk voor de stallen. De wei onderverdeeld in 4 stukken zodat die ook rust krijgt.
Afbeelding