Mijn 'stal' opknappen!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MaximeEratos

Mijn 'stal' opknappen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-16 15:22

Beste bokkers en handige harry's!

Vrienden van mijn ouders hebben al een hel tijd een shetlander stal, al zo een 20 jaar, en de dochter van hun ( een vriendin van mij ) vond het wel leuk op die wat op te knappen, ze hebben genoeg stallen en alles wat echt nodig is, maar ze dacht aan een paddock, en alles nog wat opfleuren, ze willen niemand laten komen en het best zelf doen.
sorry als het niet juist staat :)

Heeft iemand hier tips voor?

Bedankt!

Edit titel: 'Haar' stal :P

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 15:28

Wat een leuk idee!! Misschien kun je wat meer info geven, zodat we mee kunnen denken?

- staat de shetlander overdag op de wei/paddock?
- hoeveel uur per dag staat hij op stal?
- staat hij alleen of met een soortgenootje? Staat dit soortgenootje naast hem op stal?
- hoeveel ruimte heb je voor de stal om iets te maken en wat voor ondergrond is dit?
- is het een aparte stal buiten de wei of grenst de stal direct aan de wei?

MaximeEratos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-16 15:31

Delphi schreef:
Wat een leuk idee!! Misschien kun je wat meer info geven, zodat we mee kunnen denken?

- staat de shetlander overdag op de wei/paddock?
- hoeveel uur per dag staat hij op stal?
- staat hij alleen of met een soortgenootje? Staat dit soortgenootje naast hem op stal?
- hoeveel ruimte heb je voor de stal om iets te maken en wat voor ondergrond is dit?
- is het een aparte stal buiten de wei of grenst de stal direct aan de wei?

Overdag staat hij op de wei, een paddock zouden we graag nog maken.
Ze staat alleen op stal als het erg hard regent, omdat hun vacht daar anders op reageert en als het extreme temperaturen zijn :D
Ik denk dat dit 3x5 is.
Het grenst aan de wei, maar met een gesloten poort tussen :)

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 15:42

Dus eigenlijk kan hij 24/7 de stal in, ook als hij in de wei staat?

Wat ik zelf heb gedaan is een track/pad rondom de wei afgezet met palen en lint. Ik heb 2 shetlanders en dat pad is ongeveer 2,5 meter breed. Ze kunnen hierover heel het weitje rond zonder in de wei zelf te komen.
Via dat pad kunnen ze ook de stal in.

Dat pad hebben ze helemaal kaal gegeten en is nu zand. Op diverse plaatsen heb ik netten met hooi hangen. Hier worden ze snel dik en zo kunnen ze altijd buiten, maar niet altijd op het gras.
Ik heb ook een paddock laten maken zodat ze altijd geel zand hebben om in te rollen en liggen. Wij hebben hiervoor een kraan laten komen die de grond gekeerd heeft. Dus eerst zwart zand eruit en dan geel zand eruit n vervolgens zwart zand terug en dan geel zand erop.

Je kunt ook een deel voor de stal betegelen en daarachter een paddock maken oid.