boterbloem, wat is wijsheid?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

just_amor

boterbloem, wat is wijsheid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-16 08:56

2 van de 5 weides groeit redelijk vol met boterbloem. Nu zijn het nog geen gele bloemetjes maar zie je wel al bosjes met blaadjes die de paarden laten staan.

Ik doe aan strookbegrazing sinds vorig jaar en toen heb ik het gras flink laten uitgroeien, zo hoog dat boterbloemen er eigenlijk niet meer bovenuit konden komen (zag er uit als een ideaal weiland!) . Dit was wel pas in juli/augustus. In het voorjaar stonden, ook nu dus wel bosjes boterbloem.

Ik weet dat ik nu moet zorgen dat de bodem niet zo zuur is dus ik wil komend najaar kalk strooien om het voor volgend jaar te voorkomen.

Wat is voor nu de beste oplossing
, uitsteken? (met scheutje schoonmaakazijn, dit heeft erg effectief gewerkt toen de weids jaren geleden vol stonden met JKK). Ik wil liever niet met gif gaan spuiten zoals mcpp/mcpa door de gehele weide.
Of er vanuit gaande dat net als vorig jaar zomer het gras zo hoog gegroeid is dat de boterbloem er niet meer bovenuit komt?

4 weides van de 5 zijn bemest met kunstmest. 1 weide (een van de 2 waar dus vooral boterbloem is) moet nog bemest worden, maar daar lopen ze nu nog in, pas als deze is afgegraasd wordt deze bemest.

oomens

Re: boterbloem, wat is wijsheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 09:08

Leuk idee dat laten overgroeien door gras, maar gebeurde dat voor of na de bloei van de boterbloemen? Denk je dat die het erg vinden om verstikt te worden door gras als ze wel eerst de kans hebben gekregen om zaad te vormen?

just_amor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-16 09:16

oomens schreef:
Leuk idee dat laten overgroeien door gras, maar gebeurde dat voor of na de bloei van de boterbloemen? Denk je dat die het erg vinden om verstikt te worden door gras als ze wel eerst de kans hebben gekregen om zaad te vormen?

Geen idee of het al zaad had gevormd.. Dus oplossing voor nu is uitsteken?

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 09:19

Wat voor weide heb je verder? Als er veel boterbloemen staan, dan kun je ze steeds weghalen, maar je kunt ook meer algemeen proberen de omstandigheden minder gunstig te maken voor boterbloemen.

just_amor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-16 09:22

Het is wel een weide waar her en der nog eens een zuring, sint janskruid, madeliefje, paardenbloem, duizendblad, enz.. groeit. Gras heeft nog wel steeds de overhand. Maar in vergelijking met de andere weides zijn deze 2 wel kruidenrijk. Vorig jaar stak ik gewoon alle kruiden die ze lieten staan weg voor ze gingen bloeien. Behalve de boterbloem dan.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 09:38

Dat met schoonmaakazijn, werkte dat goed?

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 09:46

Bij ons hielp maaien. Zo groeit het gras sneller dan de boterbloemen en verstikt het elkaar.

just_amor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-16 10:15

hagelslag schreef:
Dat met schoonmaakazijn, werkte dat goed?

Jazeker!! Op soms nog een enkele JKK (rozet) na staat er niks meer, er staan nu al enkele jaren geen gele bloemen meer, soms nog wel eens een rozet. Wel goed bij blijven houden zodra je een rozet ziet.

Ik gebruik de schoonmaakazijn ook voor ander onkruid wat ik niet in de weide wil.
Behalve de boterbloem dus in dit geval..

just_amor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-16 10:18

Heb me zojuist ook wat verdiept in het spuiten met mcpa/mcpp tegen boterbloem. Heeft iemand hier ervaring mee? En mijn voorkeur gaat dan uit naar pleksgewijs, wil graag de andere kruiden behouden.

De paarden gaan dan zeker 6 weken niet meer op deze weide, is dit lang genoeg?
Kun je de dode boterbloemen dan laten liggen, verstikt het de grond niet of beter weghalen?

Zodra de weide straks kaal gegeten is wordt de weide ook gelijk bemest met kunstmest, kan je tegelijk kunstmest strooien met het spuiten tegen boterbloem of heeft dit effect op elkaar?

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 14:21

Wij gaan,deze week de boterbloemen ook behandelen met dicotex. Vorig jaar met silvanet behandelt en,in het voorjaar gekalkt en heb het idee dat we een pak minder boterbloemen,hebben. Vorig jaar de hele wei vol en dit jaar veel minder. Normaal kan je bemesten en onkruidverdelger samen doen hebben ZE mij verteld. Dit weekend bemest en woensdag spuiten we onkruidverdelger.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 14:28

Als je wei is ingeklonken kun je kalk strooien wat je wil maar dat is dan niet genoeg. Boterbloem wil graag een zurige, aangelopen bodem. Dus als ik jou was zou ik de grond los (laten) halen voordat je met kalk in de weer gaat. Kalken kun je ook in het voorjaar doen.

Paardenbloemen en duizendblad zou ik zo veel mogelijk laten staan, ze zijn erg gezond voor paarden.

Debbiekuiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 14:50

Hoe staat het met het gras wanneer je schoonmaakazijn hebt gespoten?

Debbiekuiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 14:52

Hoe lang houd je de paarden uit de wei nadat je het onkruid met schoonmaakazijn hebt gewerkt?

just_amor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-16 15:36

@Debbiekuiken Ik heb steeds met de hand het JKK weg gehaald en dan op de plek waar de wortel zat een scheutje schoonmaakazijn gegoten vanuit de fles. Paarden gewoon laten lopen om de wei.

Als je de weide pleksgewijs spuit, ongeacht het onkruid, moet je dan de dode plantjes alsnog weghalen?
En hoelang mogen paarden dan niet het land op?