dikke buik door uitgezakte buikspieren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

marijerrr

dikke buik door uitgezakte buikspieren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-16 16:49

hoi iedereen,

ik heb een 19jarige pony Kora die een dikke buik heeft. ik heb haar op 16jarige leeftijd gekocht en toen had ze dat ook al, ze is nu wel slanker geworden, maar haar buik is nog steeds dik.
ik heb eens op internet gezocht en toen kwam ik een site tegen waarop stond dat als paarden op wat oudere leeftijd nog een veulen krijgen, de buikspieren zo kunnen blijven zodat het lijkt alsof ze (nog steeds) zwanger zijn. nu heeft Kora toen ze 14 jaar was een veulen gekregen, en ik denk dat het inderdaad zo is dat haar buikspieren zo zijn gebleven, haar buik is een soort van uitgezakt. (de ene kant is ook iets dikker dan de andere.) dit is niet zeker maar het is een grote kans dat het wel zo is.
eerder dacht ik dat het kwam doordat ze veel at, dat ze echt dik was, maar dat is niet het geval want als ze een zomervacht heeft kun je de ribben zelfs een beetje zien.

weet iemand of je dit nog kunt verhelpen? dat haar buik weer wat normaler wordt? ik hoor het graag! :o

_Mikey_

Re: dikke buik door uitgezakte buikspieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 17:07

Hai TS,
Toon eens een foto van je pony? Sommige pony's hebben nu eenmaal geen topsportmodelletje, maar zijn wat meer tonvormig gebouwd. Dan kan je dieten en oefenen tot je een ons weegt, maar verandert het figuur van je pony niet. Met een foto kunnen we een beetje een inschatting maken of oefeningetjes zouden helpen voor Kora :)

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 17:18

Een paard wat juiste verzorging krijgt heeft altijd gevulde darmen en dus buik.

Maar plaats een foto dan kunnen we zien, hoe t er uit ziet.

Ik zie veel paarden, met wat mensen buik noemen, maar dat hoort gewoon zo, gezonde darmflora voor paard, heeft veel kauwbewegingen nodig, en 1,5 % van lichaamsgewicht van paard/ponie aan ruwvoer nodig per dag! en dat kun je dus kwa energiebehoefte verdelen in graszaadhooi, hooi, droog kuil...en veel mensen voeren weinig ruwvoer.....en dat is voor gezondheid/welzijn iig niet goed!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 19:29

Uitgezakte buikspieren is ook een symptoom van PPID. Gezien de leeftijd van je paard zou je daar eens op kunnen laten testen.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 13:20

Ibbel schreef:
Uitgezakte buikspieren is ook een symptoom van PPID. Gezien de leeftijd van je paard zou je daar eens op kunnen laten testen.

Sluit mij aan bij Ibbel. Zou haar op Cushing laten testen.

marijerrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-16 13:26

_Mikey_ schreef:
Hai TS,
Toon eens een foto van je pony? Sommige pony's hebben nu eenmaal geen topsportmodelletje, maar zijn wat meer tonvormig gebouwd. Dan kan je dieten en oefenen tot je een ons weegt, maar verandert het figuur van je pony niet. Met een foto kunnen we een beetje een inschatting maken of oefeningetjes zouden helpen voor Kora :)

hier twee fotos van de zijkant, heb niet echt een van voren. hoop dat je hier iets mee kan?

Afbeelding

Afbeelding

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 13:29

sigrid1182 schreef:

Ik zie veel paarden, met wat mensen buik noemen, maar dat hoort gewoon zo, gezonde darmflora voor paard, heeft veel kauwbewegingen nodig, en 1,5 % van lichaamsgewicht van paard/ponie aan ruwvoer nodig per dag! en dat kun je dus kwa energiebehoefte verdelen in graszaadhooi, hooi, droog kuil...en veel mensen voeren weinig ruwvoer.....en dat is voor gezondheid/welzijn iig niet goed!

Dit.

Mijn pony heeft 16 veulens gehad, bij de laatste was ze 20. En ze heeft PPID. Ze is ook rond gebouwd ('t is een shet) en heeft nooit werk gedaan waarbij ze haar buik moest aanspannen. Je zou denken: sleepbuik gegarandeerd. Niets is minder waar. Ja, het is wat uitgezakt maar veel minder dan je zou verwachten.

Wat is de reden dat je een strakkere buik voor je paard wil? Kan ze nu niet goed functioneren?

marijerrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-16 13:33

Koper schreef:
sigrid1182 schreef:

Dit.

Mijn pony heeft 16 veulens gehad, bij de laatste was ze 20. En ze heeft PPID. Ze is ook rond gebouwd ('t is een shet) en heeft nooit werk gedaan waarbij ze haar buik moest aanspannen. Je zou denken: sleepbuik gegarandeerd. Niets is minder waar. Ja, het is wat uitgezakt maar veel minder dan je zou verwachten.

Wat is de reden dat je een strakkere buik voor je paard wil? Kan ze nu niet goed functioneren?

ik krijg er veel kritiek op, niet dat ik dat heel erg of vervelend vind, maar wel jammer. en van mij hoeft ze niet perse een strakkere buik, maar als het mogelijk is zou ik het graag willen. :) en ik weet ook niet of ze er last van heeft, denk het niet maar je weet het niet.
maar op de een of andere manier past het ook wel weer bij haar, dus ik weet het niet echt, maar ik dacht ik kan het eens vragen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 13:36

Laat andere mensen lekker hun eigen cosmetische ideaal hebben, dat zegt genoeg over hen.

Als je pony er geen last van heeft, blij en gezond is en je met haar kan doen wat je wil dan is het toch prima? Althans dat vind ik. Een paard hoort gevulde darmen en dus een buik te hebben. 19 jaar is ook niet een leeftijd dat ik nog heel intensief zou gaan trainen aan die buikspieren, zo lang ze zonder ongemakken of protest haar werk kan doen.

Ik heb tegen iemand die commentaar op de buik van mijn pony had wel eens gezegd: hoe zou jij er uitzien als je 16 kinderen had gehad? Nou dan. Mijn pony heeft tenminste een léven.

marijerrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-16 15:05

Koper schreef:
Laat andere mensen lekker hun eigen cosmetische ideaal hebben, dat zegt genoeg over hen.

Als je pony er geen last van heeft, blij en gezond is en je met haar kan doen wat je wil dan is het toch prima? Althans dat vind ik. Een paard hoort gevulde darmen en dus een buik te hebben. 19 jaar is ook niet een leeftijd dat ik nog heel intensief zou gaan trainen aan die buikspieren, zo lang ze zonder ongemakken of protest haar werk kan doen.

Ik heb tegen iemand die commentaar op de buik van mijn pony had wel eens gezegd: hoe zou jij er uitzien als je 16 kinderen had gehad? Nou dan. Mijn pony heeft tenminste een léven.

Haha ja dat is ook zo. En ze is eigenlijk altijd blij en nooit ziek dus ik denk dat het wel goed zit.
Iig bedankt! <3