Bestaat er eetbare bodembedekking voor in stal?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ababe

Bestaat er eetbare bodembedekking voor in stal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-16 19:07

Ik weet dat er al de nodige topics zijn over bodembedekking, maar ik heb een 'casus' waarvoor ik het antwoord nog niet heb kunnen vinden tussen de topics! Daarom toch maar weer besloten om een topic te openen, want wie weet is er toch iemand op bokt die mij verder kan helpen!

Mijn paard is een ALLES eter (behalve banaan, ze lust echt geen banaan :+ ).
Dit heeft geresulteerd in vele en heftige kolieken, tot we na vele onderzoeken achter de oorzaak kwamen; bijzonder veel eten van de bodembedekking. Zowel stro als vlas gaan er als warme broodjes in en ze is door beide al op de kliniek beland.

Sinds november staat mijn paard op dikke rubberen matten.. Dit gaat heel goed, ze heeft nooit meer koliek gehad *\o/* .. Maar na een tijdje liep het vocht niet meer weg, dat resulteert in een hele natte stal.. We halen het vocht eruit door er even vlas in te leggen en het te verwijderen voordat mijn merrie terug te stal in gaat, maar 1 keer plassen en het is weer zeiknat.. Dus de stal is ontzettend vies, mijn merrie is ontzettend vies, inmiddels heeft ze rotstraal (niet ernstig maar toch), en ik voorzie nu al problemen als het echt warm weer wordt met allerlei ongedierte dat op die geur af komt. Zowel katoenen als vliegendekens zijn geen optie in zo'n natte stal.

Naast de vieze stal en vieze merrie, sloopt ze nu ook ALLES. Haar eigen voerbak, de houten wand, de hoekjes van de rubberen matten, alle slowfeeders gaan er aan (zelfs een sloopproof speciaal voor haar gemaakte slowfeeder van hard rubber heeft ze volledig afgemaakt), alle dekens; ze krijgt zelfs de deken van de buurvrouw eraf en trekt deze door de tralies heen haar eigen stal in met als resultaat dat ook deze volledig afgemaakt is. Ze is alweer begonnen aan de staartflap van de buurvrouw en ik ben bang dat die een deze dagen ook in stal ligt.

Ik wil haar niet tussen 4 dichte muren zetten, dat verdient ze niet en ze is hartstikke sociaal. Daarnaast vindt ze dan wel weer IETS in stal waar ze aan begint, zoals haar eigen deken dus dat is geen oplossing. Haar voer is helemaal aangepast op haar; gevoelig voor koliek, energiek paard, hier de nodige topics al over geopend. Aan het voer gaan we niet meer prutsen, ze krijgt veel hooi maar zelfs als ze hooi + brok + speelbal in stal heeft, gaat ze nog voor vlas als ze de kans krijgt.. Ze neemt gewoon hele happen uit de zak..

Dus nu is mijn vraag.. Bestaat er een onschadelijke bodembedekking?
Liefst een bodembedekking die ze helemaal niet eet, maar ook zaagsel en houtkrullen eet ze.. Dus ik vraag me af of een bodembedekking die zij niet eet, wel bestaat..
Ik ben niet van plan om de hele stal vol te gooien, maar net genoeg om het vocht op te nemen zodat ze niet nat staat/ligt..

Heeft iemand hier ervaring mee of misschien tips?
Alvast bedankt!

Snadrem

Re: Bestaat er eetbare bodembedekking voor in stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 19:09

Stro?

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 19:10

Gras :D

Zijn de matten vochtdoorlatend?
Dan kan het zijn dat de gaatjes verstopt zijn door mest of vuil. Een hogedrukreiniger biedt dan uitkomst.
Laatst bijgewerkt door senna21 op 28-04-16 19:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Ababe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-16 19:12

senna21 schreef:
Gras :D

Vergeten te vermelden haha, we noemen haar ook wel Houdini.. Ze blijft niet in de wei.. Of ze springt er overheen en als dat niet lukt gaat ze gewoon dwars door het hout met stroomdraad en al.. Ze eet ook zand maar de paddock breekt ze ook uit helaas.. Even buiten staan gaat prima maar als ze er klaar mee is dan zorgt ze wel dat ze terug komt op stal.. :(

JorineV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 19:14

Snadrem schreef:
Stro?

Was ook mijn eerste ingeving - tot ik las dat dit paard daar al eens koliek van gekregen heeft.

Kan verder niets bedenken TS... Misschien een ander soort stro?

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 19:16

Houtkorrels?

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 19:18

Bananenschillen?
:+

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 19:19

Haverstro zou een oplossing kunnen zijn. Je kan ook papiersnippers proberen of ze dat eet, bedxcell bijvoorbeeld.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 19:20

Hennep? Ik heb grovere aubiose. Zo ongeveer het enige dat oude tinker niet eet. De rest gaat er op een bepaald merk houtkrul met grote graagte in. Anders misschien strokorrels proberen,

En voor de rest toch eens kijken waar haar sloop gedrag vandaan komt. Komt ze wel buiten los in alle vrijheid?

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 19:23

Grove houtsnippers. Die eten ze vaak niet. Paard van een vriendin van me doet dit ook, en die blijft van de snippers goed af. Wel eerst matten, dan een laagje snippers. En Duits kruidenhooi in slowfeeders. Dat vind ze heel lekker. En nu blijft ze van de muren etc af. Paard staat wel echt op top kwaliteit voer omdat ze heel erg gevoelig voor vitamine en mineralen tekorten is.

Happy16

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 19:24

Zand?

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 19:26

Rubbermatten een keer goed schoonspuiten idd..
Kan je niet proberen hoe het gaat als je er een klein beetje stro op doet, maximaal 1 plakje stro erover heen gooien? Kleine hoeveelheden stro zouden geen probleem moeten geven. (en natuurlijk goed veel hooi om op te knabbelen).

Klinkt mij ook alsof het paard zich snel verveeld op stal.
Laatst bijgewerkt door jorretje op 28-04-16 19:28, in het totaal 1 keer bewerkt

biggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 19:27

rubberen matten hebben wij hier ook , spuit je ze wel eens af met de hoge druk bv ? dan gaat plas en viezigheid wat der op en in gezogen is der uit . en daarna is het weer fijn te gebruiken .

verder heb ik geen idee helaas

Laurahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 19:27

Houtkorrels zijn bij mijn Haflingers het succes. Dit ligt in hun schuilstal en eten ze niet :)

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 19:32

Ja hoor, wel wat kostbaar wellicht maar waarom leg je geen dikke laag hooi in de stal?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 19:32

Bij mij werkt het goed om 2 stallen met matten te hebben, dan om de week wisselen. De matten omhoog zetten, zodat ze kunnen drogen en de ondervloer ook. Papiersnippers is ook iets waar ik aan moest denken.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 19:54

In Duitsland gebruikt men ook wel compost als bodembedekking. Neemt goed vocht op, geeft een stevig bed en is daarna ook weer her te gebruiken in tuin of op de wei. Weet niet of ze dat gaat eten, maar proberen kan altijd. Losgestort in grote hoeveelheden afgedekt met zeil om het droog te houden, is de voordeligste manier heb ik begrepen. Er is ook speciale compost die men gebruikt om ligboxen voor koeien in te strooien.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 19:59

maar ik stel me vooral de vraag waarom ze alles opeet?

waarom haar stal niet vol slowfeeders met hooi hangen?
als ze constant mooi hooi kan knabbelen,gaat ze toch niet minder lekkere dingen als stalbodem gaan opeten?

Ababe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-16 20:00

Needje schreef:
Bananenschillen?
:+

:') _O- _O- _O- _O-
Als die vocht zouden opnemen dan had ik het nog geprobeerd ook hahahahaha

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 20:05

Mijn vorige bijrijdpaardje stond ook op compost en als ik het zo lees is dat wel een oplossing.

Je stal lijkt alleen wel altijd vies haha.

De eigenaar deed aan oppotten. Weet niet of je ook 'gewoon' kan uitmesten

pien2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 20:07

Oppotten? Is er anders geen optie voor een uitloopstal met gras oid?

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 20:10

Oppotten dan doe jecer steeds wat bij. Je haalt er weinig uit (alleen poep en het allernatste)

Na het winterseizoen haalde hij de stal leeg.

Het voelde altijd of sta je gewoon oop een droog stukje grond

Bloemetje75

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 20:12

Al geprobeerd om azijn over het vlas etc te sproeien?
Ik heb ook alles etende fjorden.... Vlas zo gaat met happen naar binnen. Maar goed azijn, minstens 4 liter per pak vlas, voorkomt dat ze het op eten. Wel met een gieter sproeien zodat het goed verdeeld.

Ababe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-16 20:15

@Karuna; Dat zou ik eens kunnen proberen, ben er niet bekend mee haha.
Mijn merrie is herstellende van een ernstige peesblessure, maar is uiteindelijk grotendeels op de box beland omdat ze niet in de wei blijft staan. Ze gaat en staat waar ze wil en dat is helaas te gevaarlijk langs een 80 km weg. Ze komt nu wel buiten maar alleen als ik er bij kan blijven en als ze het zat is dan komt ze zelf wel als ze niet gehaald wordt. Omdat ze dwars door een houten omheining + stroom is gegaan durf ik haar nu echt niet meer alleen te laten buiten.

Ze verveelt zich absoluut is stal, maar ook op de paddock/in de wei. Gras is even leuk en andere paarden ook, maar als een paard in een andere wei leuker is dan is ze weg. Ik vind het ontzettend moeilijk om een oplossing te vinden voor haar, ze is heel rustig op stal hoor maar knaagt gewoon ooooooveral aan. Buiten daarentegen gaat ze als een gek tekeer. Ik heb tegen verveling dus slowfeeders en zo'n snoepjesbal van Likit; maar zodra het leeg is gaat ze in de aanval.

@_Zsazsa_; Houtsnippers eet ze ook helaas. Mijn paard krijgt ook goed voer, duur grapje maar het gaat goed dus dat is het waard. Dieet is samengesteld met de dierenarts overigens.

@Biggirl & @Jorretje; Ik krijg ze bijna niet los die matten, lijkt wel alsof ze vacuüm gezogen zijn? Ze krijgt nu sowieso een handje stro als de rest gevoerd wordt. Puur omdat ze zichzelf anders heel zielig vindt.

@Piezze; maar is hooi dermate onschadelijk dat ze er geen koliek van kan krijgen, en ook geen 100 kilo aankomt als ze de hele stal leeg eet :') ?

@Brigitte2; De lege stal naast mij is helaas binnenkort niet meer leeg. Anders was dat inderdaad zeker een goed idee geweest! Papiersnippers heb ik nog nooit van gehoord! Ik ga daar ook even wat over opzoeken!

@JoyceB; Compost weet ik niet of dat een goed idee is.. Ik krijg een beetje een zand idee daarvan? Wat ze ook graag eet.

@Tengeltje11; Zoals ik al zei; zelfs met hooi + brok + snoepjesbal; begint ze nogsteeds aan het vlas.. Dan heeft ze echt genoeg lekkers maar neemt tussendoor ook gewoon hele happen vlas. Daarnaast is elke slowfeeder so far al volledig gesloopt door haar.

@Pien2010 & Joltsjee; oppotten deden we destijds met vlas ook, maar ook vies vlas vindt ze lekker..

@Bloemetje75; Azijn gaat er ook met alle liefde in haha. Ik heb hele flessen leeg staan gooien in stal, soms vraag ik me af of ze wel smaakpapillen heeft.

@iedereen waar ik niet persoonlijk op reageer, bedankt! Ik ga sowieso even de papiersnippers, hennep en andere niet standaard methodes die zijn genoemd even opzoeken. Als het wat lijkt kan ik altijd een pak kopen en het proberen..

AnnemiekeJL

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 20:16

Paddockmatten met een onderlaag van zand, vlas of stro. Een keer per week helemaal verschonen (onderlaag), de mest elke dag. Paddockmatten zijn nogal hoog waardoor het vocht niet bij de hoeven kan komen en het paard niet bij de onderlaag kan. Maar idd, zoals meer mensen hier in dit toppic, ik vraag me serieus af waarom je paard zo op eten gericht is. Zou het niet kunnen dat dit beestje tekorten heeft?
Welke ondergrond ligt er onder de matten? Bij ons op stal hebben we gewoon straatstenen en daar gaat het vocht gemakkelijk door heen.