Hoe gras in geel zand paddock verwijderen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

AstridJ

Hoe gras in geel zand paddock verwijderen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-16 00:58

Ik heb een paddock met geel zand waar in een deel heel de winter geen paarden gelopen hebben. Nu is in dit deel gras gegroeid op het gele zand. Binnenkort wil ik er weer paarden inzetten maar die gaan natuurlijk het gras er tussenuit plukken, met wortel en al waar nog zand aan zit. Daar ben ik niet blij mee ivm zandkoliek.

Om laten doen kan maar dan ligt het gras tussen het zand en gaan ze dat er alsnog tussenuit eten. Eerst dood spuiten en dan omdoen dan vrees ik nog dat ze de grasworteltjes op willen eten.

Iemand betere tips hoe ik het gras uit het zand krijg?

rina

Re: Hoe gras in geel zand paddock verwijderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 01:01

Goed slepen met een baksleep. Ik heb hier zomers ook nog wel eens gras op de bak. Zomers is mijn bak te zwaar en rijd ik meestal op de wei. Even goed doorslepen op de tanden en je hebt een paar hopen, het blijft nl behoorlijk in de tanden hangen, die je op moet ruimen. Ik heb meestal een aantal plekken waar ik even de hef omhoog trek, daar ligt dan al het gras.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 01:03

Simpel zelf eruit trekken en in kruiwagen gooien? Het is even een klusje maar even een uurtje of twee aan het werk en je hebt het meeste al weg. Zeker als je iemand eerst de pollen los laat schoffelen.

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-16 01:08

Simpel eruit trekken is geen optie, dat is geen kwestie van 2 uurtjes werk. Dat hebben we namelijk al geprobeerd en na 4 uur met 2 man hadden we pas 1/8 van de paddock gehad.... Daarvoor is de paddock te groot en de hoeveelheid gras te veel.

Helaas heb ik zelf geen baksleep, anders had ik van de winter zelf de bak regelmatig gesleept en was er geen gras in gegroeid. Ik moet dan iemand in de buurt vragen met een baksleep. Ik vraag me dus af of het inderdaad hopen worden die je zo op kan ruimen als je de bak sleept. Dat zou ik dan moeten proberen. Ligt er denk ik ook aan wat voor baksleep het is?

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 01:11

Spuiten met (schoonmaak)azijn? Gras gaat kapot en de geur ontmoedigd om de restanten op te eten. Nieuw gras ga je echter altijd wel terugkrijgen..

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-16 01:21

Gaat het gras daarvan dood? Zou het kunnen proberen... heb ik wel heel veel azijn nodig :D

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 02:11

Heb ik al getest met azijn, en hier ging er niks van dood.

PPPeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 11:16

Een collega van mij is fan van onkruidbranders. Wellicht is dat een optie? Dat je het gras als het ware wegbrand?

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 11:25

Strooizout is ook een goeie oplossing

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-16 16:00

Dus azijn gaat het dan niet worden....

Onkruidbrander, ik zal dat eens googelen.

Strooizout gaat het daar wel van dood?

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 16:10

schoonmaak azijn en groene zeep doe thet meestal wel.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 16:14

Ik spuit zelfs JKK dood met azijn :Y) Het gras er rondom gaat ook mee naar de haaien :j :+

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 17:37

Onkruidverdelger? Wij hadden ook veel gras/onkruid in de bak. Nu is alles weer weg. Je zou na het spuiten de paarden er eerst in kunnen longeren.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 17:53

Hier werkt schoonmaak ook prima bij onkruid en gras. Truc is vooral om het er 's ochtends op te spuiten op een zonnige dag, dan brand de zon het namelijk weg.
Bij groot onkruid doen we dit de dag erna soms nog een keer.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 18:07

rina schreef:

Wel met droog en flink zonnig weer gebruikt? Spul werkt wel, maar dan samen met. Flink even harken/schoffelen zodat de wortels beschadigen scheelt ook.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 21:53

tamary schreef:
rina schreef:

Wel met droog en flink zonnig weer gebruikt? Spul werkt wel, maar dan samen met. Flink even harken/schoffelen zodat de wortels beschadigen scheelt ook.

Jup en jup en nee het deed niks. En geloof niet dat ik een bak van 20x 40 ga lopen schoffelen ;) :+ Zoals ik al schreef, hier werkt de baksleep super en ben ik het daarmee zo kwijt.

Zout op een paddock zou ik niet doen. Maar goed ik had hier sowieso al de grootste problemen met zandlikken.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 23:11

Met onverdunde schoonmaakazijn spuit ik altijd mn terras en straat onkruidvrij. Sochtends spuiten op droge zonnige dag. Smiddags alles al dood. Kost 0,30 per liter bij de supermarkt en vast voordeliger in 5 ltr cans bij makro of zo.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 23:12

cissy schreef:
Met onverdunde schoonmaakazijn spuit ik altijd mn terras en straat onkruidvrij. Sochtends spuiten op droge zonnige dag. Smiddags alles al dood. Kost 0,30 per liter bij de supermarkt en vast voordeliger in 5 ltr cans bij makro of zo.

.35 cent/1L oid bij AH, 1.59 voor 5L bij Aldi.

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-16 01:19

Paarden longeren heeft ook geen nut want het is een grote paddock, weet zo even de maten niet maar het is een hoek, ik denk ongeveer 1000m2 bij elkaar. Dat schoffelen hebben we dus even geprobeerd en dat doet mijn man echt niet meer want die heeft er een overbelaste schouder aan overgehouden....

Een vraag over het doodspuiten. Is het daarna nodig om alles wat dood is te verwijderen uit de bak? Gaan de paarden dat anders alsnog opeten? Of is het beter om daarna de bak te slepen. Of moet ik dan alsnog na het slepen alles wat er over is eruit halen. Want dan is het nog een megaklus vrees ik.
Helaas likken mijn paarden ook zand af en toe trouwens. Ik heb wel een wei maar die is niet zo groot dus daar kunnen ze maar een paar uur per dag in. Ik heb dan wel een grote slowfeeder in de paddock staan maar daar eten ze niet constant van. Ik geef ze al dan wel elke maand een zandkuur maar het blijft eng vind ik met dat zand.