Geen stroom meer op de wei?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mentjuh

Geen stroom meer op de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-16 22:02

Hey!
Ik kom graag even tips vragen hier.
We weten ons geen raad meer...

Er staat opeens geen stroom meer op de weide. We hebben eind vorig jaar heel de stroomdraad vervangen voor stroomband (AKO premium plus), dat werkte samen met het stroom apparaat (koltec) prima! Intussen hebben we de aardepennen opnieuw van draad voorzien aangezien deze slecht was. Nu stond gister onze tinker ineens langs de wei... Op de een of andere manier tussen de draden door gekropen. (Lint uit de isolatoren geschoten lint gewoon heel). Daarna natuurlijk weer de spanning gecontroleerd en tot onze verbazing staat er helemaal geen stroom meer op de wei, nergens! We hebben de hoofd draad van het apparaat los gekoppeld van de wei en deze getest en die doet het gewoon, terug op de wei en helemaal niets, op geen enkele plek. De draad helemaal na gelopen maar er zit niet eens een takje tegen aan. Wij hebben geen enkel idee meer wat er aan de hand kan zijn of hoe we er achter komen waar de band eventueel stuk kan zijn. Ik heb de paarden nu s'nachts op stal en overdag in de bak met een kleine weide erlangs (afgezet met gaas zonder stroom) maar ze zijn gewend om 24/7 buiten te staan, niet ideaal dus.

Heeft iemand een idee hoe we dit op kunnen lossen?
Dan kunnen ze weer lekker de wei op.

Dankjewel alvast!

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 22:44

Heb je de aardpen ook gecheckt?? Als die niet goed aangesloten is heb je ook nergens stroom. En wat voor draad heb je naar de aardpen gebruikt?? En welk draad naar de omheining zelf vanaf de klok? En van wat voor materiaal is de aardpen gemaakt?

Aardpen niet goed in de grond, kabel er niet goed aan, maar een enkele pen ipv meerdere, Aardpen die te droog staat, het kan allemaal problemen geven. Maar dus ook de aansluiting naar het draad van de wei.
Ik zou dat stukje nog eens extra controleren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 22:49

Domme vraag misschien, maar is het een accu of batterij?
Kan hij niet gewoon leeg zijn?

mentjuh

Re: Geen stroom meer op de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-16 23:00

De draad naar de aarpen is vervangen met daarvoor bestemd draad, aardpen is nagemeten en goed. Heeft volop geregend vandaag dus de grond is goed nat. Draad is aangesloten aan de pen met hiervoor bestemde klemmen.

We hebben een stroom apparaat aan t netstroom dus kan ook niet leeg zijn.
De draad van het stroom apparaat naar de wei doet het. Als je deze los koppelt van de wei en nameet zie je dat hij stroom doorgeeft. Tot daar toe werkt dus alles. We hebben de aansluiting van t draad naar de band vandaag ook vervangen met een daarvoor bestemde aansluiting.
Helaas staat er op de wei nogsteeds geen stroom, nergens. Niet links of rechts langs de aansluiting...

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 00:53

Dan moet je toch echt nog een keer je omheining na gaan lopen. Er moet ergens een stroomtrekker zitten. Ik ga er vanuit dat je klok zwaar genoeg is voor de hoeveelheid draad/lint wat je erop hebt zitten?

Moet overigens zeggen, ik ben helemaal niet weg van die speciale aansluitklemmen. Mijn ervaring is dat die toch niet altijd even lekker doorgeven. Mijn kabel vanaf de klok is met koperdraad (koper geleidt het beste) en die zit helemaal om het lint heen gedraaid. En dus geen klein stukje maar zeker een 30 cm van dat draad zit eromheen.

En ik had ook met maar 1 aardpen, en mijn klok is echt zwaar genoeg, moeite om de stroom er goed op te krijgen. Wij hebben toen 2 aardpennen van koper de grond ingeslagen. En dat werkt super.

Eepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 03:10

Oei, als de aardpen en je kastje oké zijn dan zit er misschien toch een breuk in je lint (in de ijzerdraadjes van je lint)... Heb je een apparaatje om te meten?
Dan misschien vanaf je stroomkastje al je lint even doormeten om de paar cm. en zo heel de wei rond gaan.
Mocht er een kapot stukje zijn dan kun je dit er tussenuit knippen en met van die speciale ijzeren klemmetjes er een ander stukje tussen zetten.

Succes! ;)

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 08:52

Hetzelfde vorig jaar ook gehad.
Ook de klok los gehad zodat ik wist dat het daar niet aan lag.
Ik bleef zoeken maar kon het niet vinden.
Ik ben van ellende van Gallagher zo'n ding gaan halen die niet alleen de stroom sterkte aangeeft maar ook of er een lek zit en welke kant op.

Binnen vijf minuten had ik toen het lek.
De buurman heeft een hekwerk van gaas.
Onderop zit kippen gaas wat roestig aan het worden is.
Daar zat een kapot dun draadje tegen dat van ons aan.
Door schaduw spel van de bomen had ik het niet gezien.
Nu omdat ik gericht op die plek keek wel.
Dat draadje er af gehaald en ik had de volledige stroom weer terug.

mentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-16 12:28

We hebben alles nog eens helemaal na gezocht en uiteindelijk de lek gevonden.
Er zat een klein stukje ijzer tegen het draad aan en daar lekte hij. Beetje hetzelfde idee als bruintje123
Nu werkt het weer!

We gaan wel een extra aardpen bijslaan en een sterker gallagher stroomapparaat aanschaffen.
Alles maakt verder nog wel goed contact geen roest of breuken gelukkig.
Het is ook wat he... Vaak merk je pas dat er iets niet goed zit als je paard ineens langs de wei staat. Een blijft er altijd in maar onze tinker (hengst ook nog niet handig) loopt gewoon door...

Ach voor nu is het gevonden, thnx voor de tips!