1 ha weiland: Hoe (verder) onderhouden/opknappen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cardy

1 ha weiland: Hoe (verder) onderhouden/opknappen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-16 15:19

Ik sta op een pensionstal en heb voor mijn 2 paarden bijna 1 hectare land ter beschikking. Dit wordt het eerste jaar dat die van mij op dit land komen, afgelopen jaren hebben er 2 andere paarden op gelopen. Het land is helaas zeer intensief gebruikt, vaak vanaf begin voorjaar tot eind najaar 24/7 op het land. Mest is blijven liggen en er lagen 2 cirkels met een dikke laag oud hooi.

Het land ziet er op zich niet slecht uit, wel zie je duidelijk dat de grassoorten die in trek waren op dit moment nog erg kort zijn. Andere stukken groeit het gras wel al veel, waardoor je duidelijk verschil ziet. Ook zit er her en der open stukjes waar niks meer groeit. Achterin de hoek kom je wat oude takken tegen van onkruid.

Aangezien het niet ons land is en wellicht de landverdeling kan gaan veranderen in de toekomst, willen we voor nu liever niet investeren in het land. Maar wat hebben we tot nu toe wel gedaan hebben/in de planning hebben staan:

- Land gesleept (denk 1,5 maand geleden): hierdoor kan er weer zuurstof bij in de grond en is het oude mest verspreid.
- land bemest met 3 jaar oud paardenmest (afgelopen weekend): hierdoor hopen we dat het gras weer meer wilt gaan groeien
- Paarden willen we zo lang mogelijk van dit land houden, iig nog voor een maand. In de tussen tijd staan ze, indien het weer het toelaat, op een ander, klein stukje land.
- Alvast prikpalen en lint besteld om het land straks in 3en te kunnen delen. Op deze manier kunnen we elke 2 weken verweiden en heeft elk stukje steeds 4 weken rust.. Mochten we het reserve landje erbij kunnen houden (waar ze nu op staan), dan willen we elk landje 6 weken rust geven. En uiteraard steeds mest verwijderen van het land.
- Mocht er niks veranderen qua landverdeling, dan willen we in september de kale plekken (door)zaaien met graszaad.

Ik ben een totale leek wat betreft weide onderhoud, maar heb wel het idee dat we in de goeie richting gaan. Wat kunnen we verder doen? We zouden eventueel kunnen maaien, maar zijn dan wel afhankelijk van de staleigenaar om zijn grote trekker uit te lenen.
En anders nog tips? Ben benieuwd!

tamary

Re: 1 ha weiland: Hoe (verder) onderhouden/opknappen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 18:51

ph meten, maar ik vermoed met de paardenmest dat er een flinke kalkgift op mag. Voor paardenweide wil je zo rond de 6.5 zitten. Scheelt ook behoorlijk in je onkruid.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 18:55

tamary schreef:
ph meten, maar ik vermoed met de paardenmest dat er een flinke kalkgift op mag. Voor paardenweide wil je zo rond de 6.5 zitten. Scheelt ook behoorlijk in je onkruid.

Dit..
Niks aan toe te voegen.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-16 19:33

Thnx beide! En kalken mag pas in het najaar toch?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 19:39

Kalken mag ook in het voorjaar en bij een fors te lage ph kan je zelfs 3x per jaar kalken. Hoeveelheid kalk dat opgenomen kan worden voordat de kalk opgelost is, is namelijk beperkt.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 19:40

Kalken kan prima in het voorjaar, voor zover ik weet. Maar dat schijn je dan beter voor het bemesten te doen, zodat de meststoffen daarna ook weer optimaal gebruikt kunnen worden.
Behalve pH meten en kalken zou ik ook maaien; de hogere stukken die je nu hebt, zijn waarschijnlijk oude mestplaatsen. Hoe beter je dat mooi kort houdt (of in ieder geval: net zo lang als de rest van het gras), hoe beter.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-16 19:45

Oké duidelijk! Als ik jullie info eerder wist en had geweten dat ze zaterdag gingen mesten, dan had ik eerst kalk erop gedaan. Dat gaat nu helaas niet meer. Was al zo blij dat er eindelijk weer wat mest op kwam := .

Wat kan ik nu doen? Eventueel over x aantal dagen/weken alsnog kalk erop? Kwam deze bijvoorbeeld tegen:

http://www.agrikal.nl/Vitakal.htm

Maaien is sowieso een goed idee, vind het land nu te nat maar zodra het droger weer is gaan we daarmee aan de slag.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 19:52

Hoe lang wil je dit land niet gebruiken? Op zich kun je denk ik (als je dat qua hoeveelheid weiland / gras op het reservelandje haalt) zo lang mogelijk dit weiland met rust laten. Daarmee bedoel ik vooral dat er geen paarden op komen.
Nu wachten tot de meststoffen wat doen, dan maaien of bloten (afhankelijk van hoe lang het gras is), dan kalken aan de hand van een pH bepaling, en zo verder. In het najaar inderdaad inzaaien.

Het mooiste zou zelfs zijn als je schaapjes kon lenen; die kunnen goed maaien, lusten ook veel onkruid en eten ook de hoge stukken op die de paarden laten staan.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 19:56

Je kalk gewoon bij de lokale loonwerker halen en met machine laten strooien. Gaat het snelst en verdeling is overal gelijk. Waar je wel op moet letten is je grondsoort, want een snel uitspoelende grondsoort als zand heeft een langzaam vrijkomende kalk nodig (of je moet je grondwater willen kalken :D ), klei, etc. kan ook snelle kalk hebben. Al is ook daar de hoeveelheid die de ph omhoog moet iets om op te letten. Langzame kalk kan wel eens meer effect hebben als er erg veel van nodig is.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 19:56

Mijn weiland is ook pas geleden bekalk. Kan prima..

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-16 05:52

Ik ben weer heel wat te weten gekomen! Mijn stal eigenaar zegt dat ie vorig jaar de grond heeft laten onderzoeken, maar kan mij dit bijna niet voorstellen (druk bezette man). Ik weet dat het beter is om zelf een bodemonderzoek te laten doen, maar wil liever op dit moment niet teveel kosten maken. Dit omdat er een kans is dat de pandjes anders verdeeld gaan worden.

Dus voor nu zou ik, zodra de grond weer droog genoeg is/mest is ingetrokken, kunnen maaien? En dan alleen de stukken waar het hard groeit momenteel? Of gewoon alles?

Wil denk dan eerst kijken hoe het land reageert qua groeien, om daarna eventueel te kalken.

Is het mogelijk (/te doen) om dit met de hand te doen? En ben vooral benieuwd wat kalk nou ongeveer kost.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 07:40

PH meten is vaak gratis of kost een heel klein beetje..
Zou dit zeker wel doen, verder grond onderzoek *algeheel* zit vaak boven de 100 euro.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 10:27

Kalken kan met de hand (in een emmertje gooien en zelf uitstrooien), maar je kan ook een klein kunstmeststrooiertje kopen (bijv. bij Van Cranenbroek, die zijn altijd net wat goedkoper :+). Zo'n karretje duw je dan gewoon zelf en strooit voor je uit.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-16 11:35

Bedankt beide! Aan wat voor bedragen moet ik denken bij het aanschaffen van kalk?

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 13:21

Je zegt dat je op een pensionstal staat? Dan is het weideonderhoud toch niet jouw verantwoordelijkheid.. Of is dit zo afgesproken?

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-16 13:28

Jelleee schreef:
Je zegt dat je op een pensionstal staat? Dan is het weideonderhoud toch niet jouw verantwoordelijkheid.. Of is dit zo afgesproken?

Ik sta inderdaad op een pensionstal, staleigenaar is op de hoogte :) .

Sanniejtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 13:45

Hi Cardy :D Hier je stalgenoot Sanne (Vinc) ik kwam toevallig je topic tegen. Ons land zag er twee jaar geleden ook niet uit. Nu staat er zat gras ( op wat kale plekken na door de nattigheid -O- ). Kalken zou ik nu niet meer doen maar pas in het najaar. Wij hebben heel veel onkruid/zuring met spade eruit gehaald, en de pollen/stukken die niet gegeten worden met de bosmaaier (op stal aanwezig). Wij hebben het daarbij bemest met speciale kunstmest voor paardenweide (Pavo). Hierbij heb je langzame afgifte van stikstof en beperkt je het eiwit gehalte in het gras. Het is hier ontzettend van opgeknapt. Omdat je (begrijpelijk) niet wil investeren zou ik eerst kijken of het wat wil groeien ipv inzaaien. Ik heb zoals je weet mijn land ook in stukken opgedeeld, en als je op tijd wisseld en ze het niet heel laat kaal eten doet dat vaak ook al erg veel. Hiervoor werd het inderdaad zeer intensief gebruikt en heel kaal gegeten.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-16 14:02

Sanniejtjuh schreef:
Hi Cardy :D Hier je stalgenoot Sanne (Vinc) ik kwam toevallig je topic tegen. Ons land zag er twee jaar geleden ook niet uit. Nu staat er zat gras ( op wat kale plekken na door de nattigheid -O- ). Kalken zou ik nu niet meer doen maar pas in het najaar. Wij hebben heel veel onkruid/zuring met spade eruit gehaald, en de pollen/stukken die niet gegeten worden met de bosmaaier (op stal aanwezig). Wij hebben het daarbij bemest met speciale kunstmest voor paardenweide (Pavo). Hierbij heb je langzame afgifte van stikstof en beperkt je het eiwit gehalte in het gras. Het is hier ontzettend van opgeknapt. Omdat je (begrijpelijk) niet wil investeren zou ik eerst kijken of het wat wil groeien ipv inzaaien. Ik heb zoals je weet mijn land ook in stukken opgedeeld, en als je op tijd wisseld en ze het niet heel laat kaal eten doet dat vaak ook al erg veel. Hiervoor werd het inderdaad zeer intensief gebruikt en heel kaal gegeten.

Hey Sanne wat toevallig haha! Jullie landje ziet er inderdaad goed uit, hoop dat ik die van mij ook een beetje kan opknappen. Het is toevallig dat er vorig weekend mest werd uitgereden, anders had ik inderdaad naar kunstmest gegrepen (had die van Pavo ook al op het oog).

Maaien is inderdaad een goeie vervolg stap. Makkelijkste zou zijn met de grote trekker, maar dan ben ik afhankelijk van onze staleigenaar. De bosmaaier is dan nog wel een goed alternatief, zeker voor het stuk met onkruid.

Kalken en de kale plekken inzaaien staan dan gepland voor het najaar, eerst maar eens zien wat het land gaat doen. Denk dat het land vooral erg "gestrest" is geraakt door het intensieve gebruik, constant kort gegeten en weinig rust.

Loonwerker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 07:44

Hilary schreef:
Kalken kan met de hand (in een emmertje gooien en zelf uitstrooien), maar je kan ook een klein kunstmeststrooiertje kopen (bijv. bij Van Cranenbroek, die zijn altijd net wat goedkoper :+). Zo'n karretje duw je dan gewoon zelf en strooit voor je uit.

Aan wat voor een hoeveelheid kalk zit jij te denken dan? Als je met een emmertje aan de slag gaat ben je de komende tijd wel zoet :)

Cardy schreef:
Bedankt beide! Aan wat voor bedragen moet ik denken bij het aanschaffen van kalk?

Voor alleen het strooien ga je al gauw richting de €90,- afhankelijk van waar je woont. De prijs van de kalk verschilt enorm tussen merken en soorten, dus dat is compleet afhankelijk van je keuze.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 08:05

Koemest laten injecteren,dat word op veel plaatsen zelfs gratis gedaan.

AmyvG

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 08:13

Inderdaad laten injecteren. Ga maar naar een melkveehouder, die wil dat graag voor je doen, dan is hij zijn mest ook weer kwijt.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 08:22

Ik heb ook een "kleiner" stuk land. De bevriende boer komt daar zijn koemest over injecteren.
Dat is nu 3 weken geleden gedaan, en je ziet het opknappen.
Onkruid kan op hele arme grond groeien, gras daarin tegen heeft veel meer voeding nodig. Nu zie je dat het onkruid echt weg sterft omdat het gras het veel beter doet.
Ik heb de paarden op het hele stuk lopen (2 paarden 1 shet) en haal ze de nachten op de paddock/stal. Bij mij krijgen ze het gras absoluut niet op.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-16 08:44

Mensen inhuren/laten komen om mest te laten injecteren en/of te laten kalken ga ik niet doen, denk dat dit vanuit de staleigenaar niet gewaardeerd gaat worden. Overigens is het land dus al reeds bemest! :D

Hoop dat het gauw weer wat beter weer wordt, want het is nu wel heel slecht..

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 08:57

Paardenmest op het land wil ik juist niet, is ook niet echt fijn voor het land. Dan liever het zomers laten liggen en af en toe even uitslepen.
Daarom de keuze voor koemest, daar knapt een paardenland echt van op.

Wat ik niet zo goed snap is dat je in pension voor je eigen land moet zorgen, maar niet voor de gemakkelijkste manier mag gaan? Dan moet de staleigenaar misschien zijn eigen onderhoud verzorgen?

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-16 09:10

Qua bemesten kwam ik dit stukje tekst tegen op internet:

Citaat:
Dierlijke mest heeft een uitstekende bemestende waarde. Het voordeel van dierlijke mest is dat de meststoffen uit de mest verspreid over het weideseizoen vrijkomen. Juist omdat dit zo langzaam gaat, heeft de weide er het hele seizoen profijt van. Vaste stalmest heeft verreweg de voorkeur boven kunstmest of drijfmest. Bij drijfmest heeft koemest de voorkeur boven varkensmest, dat teveel voedingsstoffen bevat.
Drijfmest heeft een te hoog kaliumgehalte. Een te hoog gehalte van kalium in de bodem maakt het moeilijk voor het gras om magnesium en andere voor paarden belangrijke sporenelementen op te nemen. Houd er rekening mee dat met drijfmest ook onkruiden en ongewenste grassoorten meekomen. Voor een paardenweide is 10m3 drijfmest per hectare voldoende vanwege het hoge kaliumgehalte.
Vaste mest (ook paardenmest) vormt uitstekende compost indien deze minstens een jaar heeft gelegen voor hij wordt uitgereden. De in de mest aanwezige wormeieren zullen bovendien door dit composteren gedood worden. Vermenging met stro of hooiresten zal het composteringsproces nog verbeteren. Houtkrullen daarentegen blijken de compostering juist te bemoeilijken. Je zult dus twee mesthopen moeten hebben om de één te laten composteren en de volgende op te bouwen.

Wat ik hieruit opmaak is dat het juist wel goed is voor het land. In mijn geval gaat het om mest wat al meer dan 3 jaar heeft gelegen, het leek bijna aarde.

Laat ik het anders verwoorden: We staan op een pensionstal waar je erg vrij gelaten wordt in de dingen die je doet, staleigenaar is een drukbezette man. Zelf voel ik mij er niet prettig bij om aan de staleigenaar te vragen of er mensen van buitenaf zijn land mogen bewerken. Ik ken de staleigenaar al heel wat jaar en je mag veel (na overleg) maar je moet het niet te gek maken natuurlijk haha. Dus dat wordt alles zelf doen en roeien met de riemen die je hebt.