Schuin aflopende paddock, ervaringen.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

EliseXJoelle

Schuin aflopende paddock, ervaringen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-16 21:01

Hoi,

Mijn paard staat op een boerderij. Nu willen wij al pensionklanten naast de bak ook een paddock er bij.

Wat zijn jullie ervaringen met een paddock die wat schuinafloopt? Zonder drainage (wel een greppel links en sloot rechts voor afwatering) op veengrond.

Het gaat om een paddock van ong 12 bij ong 15 aan een verharde uitloop vast. Dan kan de rijbak (die tevens als paddock gebruikt wordt ook snachts rusten. Nu wordt hij swinters 24/7 gebruikt ivm niet iedereen anders naar buiten kan. De boer wil de rijbak wel opknappen maar dan niet meer 24/7 paarden er in maar eigenlijk wil hij ook geen paddock ivm de kosten)

Nu was mijn idee om zo goedkoop mogelijk een degelijk paddockje te maken zodat het de boer niet te veel kost.

Wat ik tot nu toe als goedkoopste optie gevonden heb is worteldoek met daarop 20a30cm zand.

Is afgraven noodzakelijk? Bovenop leggen zou mij practischer lijken maar hoe hou je het zand dan 'op zijn plek' als je de afwatering nog wil behouden? Lijkt mij dat dat dan via de zijkant gaat en wanneer je daar schotten gaat plaatsen je de afwatering tegen gaat?

Graag hoor ik jullie ervaringen! Tips of mensen die mee denken zijn natuurlijk ook van harte welkom ☺️

Groetjes Elise

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 21:04

Ik heb wel ervaring met een schuin aflopende paddock, maar dat was op zandgrond en bovenop een oude vuilnisbelt (wat ook de reden was dat het schuin liep). I-de-aal. Water loopt weg, in een soort stroompjes die dan als het lang regent in het zand uitslijten :)) Paarden altijd droge voeten, je moet er alleen wel voor zorgen dat het water wel weg kan van de bestrating als je die onderaan maakt.

Met veengrond heb ik dan weer geen ervaring.

EliseXJoelle

Re: Schuin aflopende paddock, ervaringen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-16 21:08

Mijn idee was op de waterafloop naar de sloot te maken. De bestrating ligt daar dwars op zegmaar.
De greppel ligt aan de andere kant tov de sloot

AmyvG

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 21:10

Mijn ervaring met veengrond is dat het altijd gaat nazakken en je toch gaten/plassen blijft houden.
Misschien kan het wel maar dan moet je echt een hele goede ondergrond hebben!

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 21:23

Met worteldoek en 20 a 30 cm zand gaat dat niet goedkoop meer worden.
Heb hier op de paddock 28x28 en 50 cm afgraven, al voor bijna 4000 euro aan zand alleen in de grond gegooit :+ Daarnaast kost worteldoek ook nog wel het een en ander. Daarbij zomaar even worteldoek is geen goede optie. Zodra je naden in het geheel krijgt kan je erop wachten dat 1 van de paarden een keer gaat graven en precies het doek omhoog trekt. Helemaal als het maar op 20 a 30 cm onder het zand ligt. Vraag me niet hoe, maar ze weten die naden echt feilloos te vinden :P Moet je dus al doek hebben wat de paddock in 1 keer compleet overspant. Dat is er wel, maar is niet goedkoop. Afgraven moet je wel doen omdat je onderlaag nu dichtgeslibt/aangetrapt is. Dus maar weinig water doorlaat. Door die af te graven krijg je een onderlaag die afloop naar de sloot en waarover het water goed weg wil lopen. Je toplaag, het gele zand zal het water dan doorlaten tot die zwarte laag waarna het heel snel wegloopt.

Mijn paddock is schuin afgegraven, alles richting de sloot. De ondergrond is veen met puin (wat er toevallig al in lag, zeg maar rustig dat ze alle bouwafval van het bouwen van een schuur gewoon daar in de grond hebben staan gooien). Puin is voor een groot deel er weer onder gestopt, en daar overheen dus 50 cm nieuw geel zand. Ik heb geen worteldoek gebruikt, omdat dat financiel gewoon niet meer haalbaar was. Daarnaast was het ook niet nodig. Mijn paddock is nu zelfs zo droog dat hij te zwaar wordt zodra het droog weer is. Het afgraven is tot op een klein stukje van de sloot gedaan. De slootwand is dus nog origineel zwart de rest is geel en geeft geen probleem. Er ligt op 1 punt een stukje afwateringsbuis in (aan de kant van het zand is het uiteinde met een schuimstuk dicht gemaakt zodat er geen zand in kan komen). maar die buis loopt echt nooit water doorheen naar de sloot toe.

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-16 21:27

AmyvG schreef:
Mijn ervaring met veengrond is dat het altijd gaat nazakken en je toch gaten/plassen blijft houden.
Misschien kan het wel maar dan moet je echt een hele goede ondergrond hebben!

Maar dan kan je helemaal niks op veen?

Nat is niet erg, maar het water moet weg kunnen en geen weken een blubber bende zijn.

Onze rijbak/paddock is 4 maanden onrijdbaar geweest. Ivm 24/7 paarden en drainage erin wat dichtgeslibt was. Om de rijbak liggen zowat overal betonnenplaten waardoor het water niet weg kan, in de paddock die wij willen is dat maar aan 1 kant.
Als graven niet zou hoeven dan komt de paddock recht op de weide en dus hoger dan de rest (wel antiworteldoek er tussen)

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-16 21:28

rina schreef:
Met worteldoek en 20 a 30 cm zand gaat dat niet goedkoop meer worden.
Heb hier op de paddock 28x28 en 50 cm afgraven, al voor bijna 4000 euro aan zand alleen in de grond gegooit :+ Daarnaast kost worteldoek ook nog wel het een en ander. Daarbij zomaar even worteldoek is geen goede optie. Zodra je naden in het geheel krijgt kan je erop wachten dat 1 van de paarden een keer gaat graven en precies het doek omhoog trekt. Helemaal als het maar op 20 a 30 cm onder het zand ligt. Vraag me niet hoe, maar ze weten die naden echt feilloos te vinden :P Moet je dus al doek hebben wat de paddock in 1 keer compleet overspant. Dat is er wel, maar is niet goedkoop. Afgraven moet je wel doen omdat je onderlaag nu dichtgeslibt/aangetrapt is. Dus maar weinig water doorlaat. Door die af te graven krijg je een onderlaag die afloop naar de sloot en waarover het water goed weg wil lopen. Je toplaag, het gele zand zal het water dan doorlaten tot die zwarte laag waarna het heel snel wegloopt.

Mijn paddock is schuin afgegraven, alles richting de sloot. De ondergrond is veen met puin (wat er toevallig al in lag, zeg maar rustig dat ze alle bouwafval van het bouwen van een schuur gewoon daar in de grond hebben staan gooien). Puin is voor een groot deel er weer onder gestopt, en daar overheen dus 50 cm nieuw geel zand. Ik heb geen worteldoek gebruikt, omdat dat financiel gewoon niet meer haalbaar was. Daarnaast was het ook niet nodig. Mijn paddock is nu zelfs zo droog dat hij te zwaar wordt zodra het droog weer is. Het afgraven is tot op een klein stukje van de sloot gedaan. De slootwand is dus nog origineel zwart de rest is geel en geeft geen probleem. Er ligt op 1 punt een stukje afwateringsbuis in (aan de kant van het zand is het uiteinde met een schuimstuk dicht gemaakt zodat er geen zand in kan komen). maar die buis loopt echt nooit water doorheen naar de sloot toe.

De huidige rijbak wordt gerenoveerd en de paddock zal op een andere plek er bij komen is ons idee ☺️ Plek van de paddock is nog niet dichtgeslibt en geheel 'nieuw'

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 21:49

Heeft niks te maken met of er wel of niet paarden opgelopen hebben. Een stuk grond wat jarenlang niet gebruikt is is ook dichtgeslibt/aangetrapt. Al is het maar omdat er mensen steeds overheen gelopen hebben, en nog veel erger als er voorheen voertuigen overheen gingen. Maar zelfs een stuk waar niemand liep, niemand overheen reed maar waar bv gras stond is dicht. grond verdicht zichzelf door het water.

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-16 22:20

Hmm lastig lastig dit soort dingen haha.

Dus jij zegt afgraven, puin er in en zand er op?

Onze rijbak momenteel is puin, worteldoek en zand (klein laagje maar volgensmij.. Met 15cm max zit ik op het worteldoek). Deze gaan ze dus opnieuw leggen. (Materiaal wordt via via aangekomen, geen idee hoeveel dat kost maar wat ik hoorde heel de bak voor 1500 euro. Sowiso volledig nieuw zand en doek. Puin weet ik niet)

Vlakbij heeft iemand paddock afgegraven, worteldoek er in en zand er op gedaan.

In 4 jaar tijd heeft er nog geen paard gegraven in de huidige bak. Zegt natuurlijk niks voor de toekomst.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 00:29

Puin hoeft niet. Dat was bij ons alleen maar omdat het er toch was, en we het kwijt moesten ;)
Maar afgraven zou ik wel doen. Daarna worteldoek als je dat wilt en daarop het zand. Als je op de hoogte van nu blijft hoef je het nieuwe zand ook niet in te sluiten met het een of ander. Het heeft dus eigenlijk alleen maar voordelen.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 01:18

Mijn ervaring met een paddock is, dat je toch regelmatig weer iets moet doen, het is lastig goed te houden, ze stampen het toch op een gegeven moment weer dicht.
Hier staan ze met z'n tweetjes en na twee jaar wordt het toch slecht.
Verder iedereen die ik ken heeft hetzelfde probleem, een paddock goed houden is lastig.
Schuin helpt wel en afgraven ook, al is dat maar tijdelijk.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 20:17

Een paddock waar paarden in lopen en mesten slijt heel hard. Heb het hier ook. Zeker met veel paarden op een klein stukje moet je heeeeeeel vaak de mest er uit halen voordat het stukgelopen wordt, regelmatig los laten trekken bij aangestrapte zandbodem, en zand verversen als het vies wordt en slechter water door laat.

Het beste is denk ik schuin aanleggen met vlakke boden en bijvoorbeeld doek met daarop laagje grind daar dikke roosters op die het water door laten en waaronder het water altijd weg kan lopen richting sloot. tenslotte een dunne toplaag met grof doorlatend zand. Eventueel 1 stuk een dikkere hoop neerleggen waar ze makkelijk kunnen liggen. Dit is niet een goedkope oplossing maar doordat de opbouw water doorlatend is en je relatief makkelijk het dunne laagje zand er af kunt schuiven en verversen voor nieuw kun je het netjes houden.

Alternatief is een ruimere verharde paddock en maar een klein stukje grof goed doorlatend zand. Onder dat zand drainagebuizen naar de sloot, drainagezand of grind, worteldoek en dan de dikke toplaag. Dat zand goed opsluiten met opsluitbanden, bielzen, boomstammen of kantplanken. Dan kunnen ze daar zacht liggen en verder lopen ze op het harde, kun je op het harde voeren en het goed schoon houden met uitmesten, schuiven, vegen, etc. Wel belangrijk om dan daarnaast voldoende actieve beweging met draf en galop aan te bieden, want spelen op de stenen is niet echt geschikt. Maar dit is denk ik wel de meest duurzame en best te onderhouden, op termijn goedkoopste oplossing. Hoe meer zandoppervlak, hoe meer onderhoud en kosten bij het verversen...