Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
AmyvG schreef:Mijn ervaring met veengrond is dat het altijd gaat nazakken en je toch gaten/plassen blijft houden.
Misschien kan het wel maar dan moet je echt een hele goede ondergrond hebben!
rina schreef:Met worteldoek en 20 a 30 cm zand gaat dat niet goedkoop meer worden.
Heb hier op de paddock 28x28 en 50 cm afgraven, al voor bijna 4000 euro aan zand alleen in de grond gegooitDaarnaast kost worteldoek ook nog wel het een en ander. Daarbij zomaar even worteldoek is geen goede optie. Zodra je naden in het geheel krijgt kan je erop wachten dat 1 van de paarden een keer gaat graven en precies het doek omhoog trekt. Helemaal als het maar op 20 a 30 cm onder het zand ligt. Vraag me niet hoe, maar ze weten die naden echt feilloos te vinden
Moet je dus al doek hebben wat de paddock in 1 keer compleet overspant. Dat is er wel, maar is niet goedkoop. Afgraven moet je wel doen omdat je onderlaag nu dichtgeslibt/aangetrapt is. Dus maar weinig water doorlaat. Door die af te graven krijg je een onderlaag die afloop naar de sloot en waarover het water goed weg wil lopen. Je toplaag, het gele zand zal het water dan doorlaten tot die zwarte laag waarna het heel snel wegloopt.
Mijn paddock is schuin afgegraven, alles richting de sloot. De ondergrond is veen met puin (wat er toevallig al in lag, zeg maar rustig dat ze alle bouwafval van het bouwen van een schuur gewoon daar in de grond hebben staan gooien). Puin is voor een groot deel er weer onder gestopt, en daar overheen dus 50 cm nieuw geel zand. Ik heb geen worteldoek gebruikt, omdat dat financiel gewoon niet meer haalbaar was. Daarnaast was het ook niet nodig. Mijn paddock is nu zelfs zo droog dat hij te zwaar wordt zodra het droog weer is. Het afgraven is tot op een klein stukje van de sloot gedaan. De slootwand is dus nog origineel zwart de rest is geel en geeft geen probleem. Er ligt op 1 punt een stukje afwateringsbuis in (aan de kant van het zand is het uiteinde met een schuimstuk dicht gemaakt zodat er geen zand in kan komen). maar die buis loopt echt nooit water doorheen naar de sloot toe.