Alleen rubber matten in stal/schuilstal?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Viento2010

Alleen rubber matten in stal/schuilstal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-16 11:11

Hallo bokkers,
Ik heb een vraag. Mijn 4 paardjes staan aan huis. 1 rijpaard en 3 mini's. Ze hebben 2 stallen van 4 x 4 ter beschikking. Ik heb de deuren altijd open staan en gebruik het dus als schuilstal. Ze kunnen altijd vanuit de stal de paddock in en bijna altijd het land op. (Als het weer niet extreem is) de stallen zijn van binnen ook verbonden dus het is nu in gebruik als 32 m2 schuilstal. Nu heb ik in 1 kant van de stal al rubber liggen en dat bevalt me erg goed. Paardjes liggen erop te slapen en zijn graag aan die kant. Aan de andere kant van de schuilstal heb ik gehakseld koolzaadstro. Nu gebeurt alleen het volgende. Alle 4 de paardjes gebruiken de stro stal als toilet. En niet zo'n klein beetje ook. Ze lopen helemaal vanuit het land naar stal om in het stro te poepen en te plassen. Zo veel dat ik om de dag een baal nieuw gehakseld stro moet gebruiken wil ik het een klein beetje droog houden. Dat vind ik best zonde want ze kunnen ook gewoon buiten hun behoefte doen.
Nu twijfel ik dus of ik die andere helft van de schuilstal ook alleen matten zal doen en het stro ga weglaten in de hoop dat ze dan buiten gaan plassen. Binnen poepen vind ik natuurlijk geen ramp. Alleen gevoelsmatig vind ik het dan zo kaal en koud.. Ook zou ik het fijn vinden als ze wat vaker buiten komen. Nu staan ze vaak hele dagen binnen terwijl ze ook gewoon kunnen kiezen om buiten te gaan staan.

Wat vinden jullie van alleen rubber matten in de schuilstal? Zou het het gewenste effect hebben? Heeft iemand hier misschien ervaring mee? Is mijn gevoel dat ik het bijna zielig vindt terecht of overdreven?

Nog even wat extra info. Ze hebben altijd hooi ter beschikking en ook altijd een slowfeeder stro om te knabbelen dus vervelen doen ze niet. Als er gras is komen ze natuurlijk wel meer uit de stal dan nu het nog karig is. Een andere bodem bedekking in de stal is allemaal al geprobeerd. Gehakseld koolzaadstro vind ik het fijnst in gebruik en blijft het droogst.

Alvast bedankt!

DubbelFun

Re: Alleen rubber matten in stal/schuilstal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 13:50

In mijn schuilstal heb ik ook alleen rubber matten liggen en als er houtkrul in de normale stal ligt én ik laat die deur open dan lopen ze idd naar binnen om daar te plassen. Dus die deur blijft meestal gewoon dicht :D
Ik zou dus investeren in wat rubber matten er bij en zolang ze niet kontinu (opgesloten) op stal staan leeg laten. Als ze wel opgesloten staan zou ik er wel iets over gooien. Mijn ervaring is dat ze erg kale hakken krijgen van op alleen rubber matten liggen.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 13:53

Ik ken wel paarden die alleen rubber tegels in de stal hebben een heel klein beetje vlas.
Het gaat prima maar ik vind het zelf niet heel fris.
Als ze plassen spettert het heel erg en als ze liggen,liggen ze toch op dat natte vieze rubber, ik vind dat zelf geen heel fijn idee...
Als inloopstal is het net weer even anders, dan kunnen ze ook buiten in het schone zand liggen, als dat droog is.

Viento2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-16 14:00

DubbelDun schreef:
In mijn schuilstal heb ik ook alleen rubber matten liggen en als er houtkrul in de normale stal ligt én ik laat die deur open dan lopen ze idd naar binnen om daar te plassen. Dus die deur blijft meestal gewoon dicht :D
Ik zou dus investeren in wat rubber matten er bij en zolang ze niet kontinu (opgesloten) op stal staan leeg laten. Als ze wel opgesloten staan zou ik er wel iets over gooien. Mijn ervaring is dat ze erg kale hakken krijgen van op alleen rubber matten liggen.

Ik hoop dus dat ze dan lekker buiten gaan liggen als het weer het toelaat. Ik denk dat ik in de herfst en winter wel stro doen en nu probeer leeg te laten.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 14:03

Hou gewoon de hakken in de gaten :D wat schonkige paarden kunnen ook op de heupbotten wat doorligplekken krijgen.

CharIsabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 14:08

hier bij bijrijdpaard alleen rubberen matten en paardjes plassen en poepen lekker buiten deze stallen worden gewoon als schuilstallen gebruikt en blijven goed schoon op t zand en hooi restjes na dan :)

edit : herfst of winter is gewoon rubberen matten niets meer deze paarden liggen toch liever buiten

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 14:09

Ik zou de helft die je nu met stro hebt gaan potten. Plassen in de stal is niet ideaal maar buiten spetterend plassen is dat ook niet. Met een potstal hoef je niet elke dag op te strooien, gewoon de ergste mest er even uit en af en toe een nieuwe plak stro er op. Met een potstal is het wel handig als je laagjes met verschillende structuren maakt. Laagje houtvezel, laagje stro, laagje hemparade, laagje stro, laagje vlas, laagje stro. Bovenste laag is stro. En dan mik je er een keer of twee per week een laagje stro op, en af en toe een half pak vlas of ander fijn spul.

Just_Natural

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 14:14

Hier 2 paarden en ook alleen rubber matten in de inloopstal, ze plassen en mesten altijd netjes buiten.
Heb ik 's winters als het heel erg koud is (voor mijn gemoedsrust) stro in de stal liggen, maken ze er ook gelijk een bende van, plassen en mesten binnen.
Hoe is de ondergrond in het gedeelte van de stal waar je nu stro hebt liggen?
Kun je het stro niet eens gewoon een tijdje weglaten om te kijken wat gebeurt?

Viento2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-16 14:18

Koper schreef:
Ik zou de helft die je nu met stro hebt gaan potten. Plassen in de stal is niet ideaal maar buiten spetterend plassen is dat ook niet. Met een potstal hoef je niet elke dag op te strooien, gewoon de ergste mest er even uit en af en toe een nieuwe plak stro er op. Met een potstal is het wel handig als je laagjes met verschillende structuren maakt. Laagje houtvezel, laagje stro, laagje hemparade, laagje stro, laagje vlas, laagje stro. Bovenste laag is stro. En dan mik je er een keer of twee per week een laagje stro op, en af en toe een half pak vlas of ander fijn spul.

Als ze buiten plassen valt het spetteren toch wel mee? Ik heb een potstal proberen te maken maar normaal stro eten ze met zn allen op. Gehakseld tarwestro ook. Vlas en krullen mag ik niet afvoeren.
Het resultaat was dat iedere dag na het opstrooien na een uur of 2 al het schone was opgegeten en ik de potstal hierdoor nooit meer droger krijg.. Nu gebruik ik gehakseld koolzaadstro en ook dat eten ze maar in mindere maten. Maar om de stal dus droog te houden moet ik net zoveel gebruiken dan nu.
Ik heb best geld over voor mn dieren maar dit is wel een erg dure toilet. Vandaar dat ik over wil op rubber zodat ze hopelijk meer gebruik gaan maken van de paddock en het land.

Viento2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-16 14:23

Just_Natural schreef:
Hier 2 paarden en ook alleen rubber matten in de inloopstal, ze plassen en mesten altijd netjes buiten.
Heb ik 's winters als het heel erg koud is (voor mijn gemoedsrust) stro in de stal liggen, maken ze er ook gelijk een bende van, plassen en mesten binnen.
Hoe is de ondergrond in het gedeelte van de stal waar je nu stro hebt liggen?
Kun je het stro niet eens gewoon een tijdje weglaten om te kijken wat gebeurt?

Dat gedeelte is nu beton. Dus zal eerst matten moeten halen dus testen zit er niet in.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 14:34

Als de grond hard wordt spettert het toch als ze buiten plassen? In de winter als het vriest en in de zomer als het een tijdje droog is.

Just_Natural

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 14:51

Valt wel mee hoor, die van mij plassen altijd buiten in het zand (behalve dus als er stro in de stal ligt).
Ik ben in ieder geval erg blij met de rubber matten, zou het zo weer doen.

Als ze dat gedeelte van de stal waar je nu het stro hebt liggen toch alleen als toilet gebruiken, zou je het toch best kunnen uitproberen. Als ze willen liggen gaan ze toch wel op het stuk met matten liggen.
Die 2 van mij liggen overigens vaker buiten op het zand dan op de matten.

Viento2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-16 15:41

Bedankt voor de reacties. Ik ga het proberen zonder stro. Als het niet bevalt is stro weer makkelijk gehaald.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 15:47

Het feit dat ze er voor kiezen om naar binnen te gaan, vinden ze dat dus duidelijk fijner!
Aan jou de keus of je in die behoefte wil blijven voorzien.
Waarom geen zaagsel in plaats van stro?

Ik ken stallen waar ze op matten staan, met achterin een strook zaagsel. Op die strook plassen en mesten ze dan.
Weinig werk, het wordt niet opgegeten en ze kunnen toch op een voor hun fijne manier hun behoefte doen.
Is dat geen optie?

ierusju

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 15:53

Mij lijkt het toch juist fijn als ze in je box plassen en mesten? Hoef je het maar van 1 plek weg te halen en niet je hele land door. En wanneer er weer gras groeit, heb je minder snel last van wormbesmetting, omdat ze niet eten waar ze mesten.
Ik snap wel dat je bodem bedekking op deze manier aardig wat kost, maar ik zou het persoonlijk zo laten.

Viento2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-16 15:56

simodi schreef:
Het feit dat ze er voor kiezen om naar binnen te gaan, vinden ze dat dus duidelijk fijner!
Aan jou de keus of je in die behoefte wil blijven voorzien.
Waarom geen zaagsel in plaats van stro?

Ik ken stallen waar ze op matten staan, met achterin een strook zaagsel. Op die strook plassen en mesten ze dan.
Weinig werk, het wordt niet opgegeten en ze kunnen toch op een voor hun fijne manier hun behoefte doen.
Is dat geen optie?

Helaas mag ik geen krullen afvoeren dus dat is geen optie. Wel zou ik een strook gehakseld stro kunnen doen wat ik nu ook gebruik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 16:07

ik heb in mijn schuilstal ook geen stro oid liggen. Ze gaan er wel eens in de zomer in staan tegen de dazen maar verder ook niet. Ze liggen liever in de bak in het zand of in het gras. Leg ik er wel wat in dan gaan ze er ook alleen maar in staan plassen en mesten.
Ben wel benieuwd wat ze bij jou gaan doen zonder iets in de stal.

Sjarett

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 19:12

Ik zou blij zijn als ze alles binnen doen, dat scheelt heel veel opruimen in het land.
En met vier dieren een half pak per dag is naar mijn mening niet veel strooisel.

Viento2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-16 19:59

Sjarett schreef:
Ik zou blij zijn als ze alles binnen doen, dat scheelt heel veel opruimen in het land.
En met vier dieren een half pak per dag is naar mijn mening niet veel strooisel.

Wij hebben genoeg land om gewoon te slepen. Dat ruim ik niet op. Het is erg schoon land. Ik heb al tijden geen wormen meer gehad bij mn dieren. Als de paarden eraf zijn gaan de schaapjes erop en klaar weer. Dat is dus zoveel makkelijker dan dat de mest binnen ligt. Ik vind om de dag €6.20 in mijn stal best veel geld als ik eerlijk ben. En al helemaal als je ziet hoe snel het weg is en smerig. Geloof me ik heb veel over voor mn dieren maar als het anders/goedkoper kan dan doe ik dat toch. Volgens mij is het niet ongezond voor ze om meer buiten te staan. Daar zullen ze heus aan wennen.

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 08:46

Geloof dat stal genootje dit ook heeft, en zonder stro. Mocht ik dit mis hebben excuses. Kan ook zijn een hoekje stro waar haar paar z'n behoefte kan doen. En dat gaat prima. Volgens mij was ze er ook blij mee..

Sjarett

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 14:06

Viento2010 schreef:
Sjarett schreef:

Wij hebben genoeg land om gewoon te slepen. Dat ruim ik niet op. Het is erg schoon land. Ik heb al tijden geen wormen meer gehad bij mn dieren. Als de paarden eraf zijn gaan de schaapjes erop en klaar weer. Dat is dus zoveel makkelijker dan dat de mest binnen ligt. Ik vind om de dag €6.20 in mijn stal best veel geld als ik eerlijk ben. En al helemaal als je ziet hoe snel het weg is en smerig. Geloof me ik heb veel over voor mn dieren maar als het anders/goedkoper kan dan doe ik dat toch. Volgens mij is het niet ongezond voor ze om meer buiten te staan. Daar zullen ze heus aan wennen.

Ik ben het helemaal met je eens dat ze er best aan zullen wennen om buiten te mesten en plassen.
Ik denk wel dat je duur strooisel hebt, misschien kun je er wel goedkoper aankomen dan 6,20 per pak.
Maar dan nog vind ik 3,10 aan strooisel per dag voor 4 dieren niet veel.
Zelf ruimen wij wel in de weide, we hebben 6,5 ha wei en die wordt ( machinaal) volledig mestvrij gehouden.
De wei knapt er geweldig van op, bijna geen bossen meer en mooi gelijkmatig afgegeten.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 14:13

Ik zou overgaan op rubber tegels. Ze plassen er niet graag op omdat het spettert en dus zullen ze hun behoefte dan buiten doen.

Mijn schuilstal heeft ook rubber tegels als ondergrond. Mesten doen ze er weleens, maar de mest haal je zo weg. Aangezien er geen stro ligt om te eten gaan ze er dus enkel naartoe om te schuilen van de regen of de zon. Scheelt een hoop werk en kosten die tegels.

Taar_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 09:53

Ik heb ook een schuilstal met aangrenzend een paddock. In de stal liggen rubber puzzelmatten. Vorige winter heb ik geen bodembedekking in de stal gedaan. De paddock bleef vrij droog, zodat ze buiten konden liggen en plassen. Mesten doen ze binnen en buiten. Maar afgelopen winter was het zo nat en vaak veel wind, en mijn paard gaat niet liggen op de rubber matten (minishet wel). Ik heb in de stal een strook van ca. 3 m breed en 1 m diep met zaagsel gemaakt. De minishet plast daar heel graag, het paard plast gelukkig meestal buiten. 2-3 keer per week haal ik de natste plekken eruit, en doe er schoon zaagsel bij. Beiden hebben in de ochtend zaagsel in de staart, dus gaan er ook op slapen. Als het straks minder koud is, stop ik met het zaagsel.
Ik gebruik ca. 1 pak zaagsel per 1,5 week.

PTB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 11:23

Wij gebruiken stro en zaagsel in de schuilstal. Hadden ook eerst rubberen matten maar merk aan ze dat ze erg fijn vinden op een lekker stro bed.
Wij halen wel dagelijks de mest weg uit de paddock en de stal.
En in de zoveel tijd haal ik de hele stal leeg.

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 23:48

In onze stallen liggen gewoon stenen. Ze staan altijd open, dus schuilstallen.

Ze kunnen droog liggen in het gele zand, en doen dit ook.
Op stal wordt soms nog wel eens gemest, maar bijna niet.