Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
DubbelDun schreef:In mijn schuilstal heb ik ook alleen rubber matten liggen en als er houtkrul in de normale stal ligt én ik laat die deur open dan lopen ze idd naar binnen om daar te plassen. Dus die deur blijft meestal gewoon dicht
Ik zou dus investeren in wat rubber matten er bij en zolang ze niet kontinu (opgesloten) op stal staan leeg laten. Als ze wel opgesloten staan zou ik er wel iets over gooien. Mijn ervaring is dat ze erg kale hakken krijgen van op alleen rubber matten liggen.
Koper schreef:Ik zou de helft die je nu met stro hebt gaan potten. Plassen in de stal is niet ideaal maar buiten spetterend plassen is dat ook niet. Met een potstal hoef je niet elke dag op te strooien, gewoon de ergste mest er even uit en af en toe een nieuwe plak stro er op. Met een potstal is het wel handig als je laagjes met verschillende structuren maakt. Laagje houtvezel, laagje stro, laagje hemparade, laagje stro, laagje vlas, laagje stro. Bovenste laag is stro. En dan mik je er een keer of twee per week een laagje stro op, en af en toe een half pak vlas of ander fijn spul.
Just_Natural schreef:Hier 2 paarden en ook alleen rubber matten in de inloopstal, ze plassen en mesten altijd netjes buiten.
Heb ik 's winters als het heel erg koud is (voor mijn gemoedsrust) stro in de stal liggen, maken ze er ook gelijk een bende van, plassen en mesten binnen.
Hoe is de ondergrond in het gedeelte van de stal waar je nu stro hebt liggen?
Kun je het stro niet eens gewoon een tijdje weglaten om te kijken wat gebeurt?
simodi schreef:Het feit dat ze er voor kiezen om naar binnen te gaan, vinden ze dat dus duidelijk fijner!
Aan jou de keus of je in die behoefte wil blijven voorzien.
Waarom geen zaagsel in plaats van stro?
Ik ken stallen waar ze op matten staan, met achterin een strook zaagsel. Op die strook plassen en mesten ze dan.
Weinig werk, het wordt niet opgegeten en ze kunnen toch op een voor hun fijne manier hun behoefte doen.
Is dat geen optie?
Sjarett schreef:Ik zou blij zijn als ze alles binnen doen, dat scheelt heel veel opruimen in het land.
En met vier dieren een half pak per dag is naar mijn mening niet veel strooisel.
Viento2010 schreef:Sjarett schreef:Ik zou blij zijn als ze alles binnen doen, dat scheelt heel veel opruimen in het land.
En met vier dieren een half pak per dag is naar mijn mening niet veel strooisel.
Wij hebben genoeg land om gewoon te slepen. Dat ruim ik niet op. Het is erg schoon land. Ik heb al tijden geen wormen meer gehad bij mn dieren. Als de paarden eraf zijn gaan de schaapjes erop en klaar weer. Dat is dus zoveel makkelijker dan dat de mest binnen ligt. Ik vind om de dag €6.20 in mijn stal best veel geld als ik eerlijk ben. En al helemaal als je ziet hoe snel het weg is en smerig. Geloof me ik heb veel over voor mn dieren maar als het anders/goedkoper kan dan doe ik dat toch. Volgens mij is het niet ongezond voor ze om meer buiten te staan. Daar zullen ze heus aan wennen.