binnen- en buitenpiste: manier van slepen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SDE

binnen- en buitenpiste: manier van slepen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-16 11:06

Ik zit met het onderhoud van een binnenpiste.
Ik heb de beschikking over een minitrekker met rijf en mini-cultivator en een handmatige 'zeis' om het zand van de kanten weg te trekken.

De binnenpiste is een piste met zand/stofsnippers met sproei-installatie. De binnenpiste heeft wel enkele problemen, ook al wordt deze dagelijks gerijfd en in droge periodes besproeid. Heel de piste rond ligt tot op 1 meter afstand van de rand de grond te hoog. In de hoeken zie je dit goed (putten in de hoeken). Ik denk dat dit komt, omdat er vooral op de binnenhoefslag gereden wordt.
Ik ga wekelijks met de zeis rond aan de randen, maar de zeis brengt de weggetrokken grond maar op 40 cm van de rand. Mijn talud verhoogt dus gewoon. Ik rijf dan met een handrijf de weggetrokken grond naar het midden van de piste. Da's best intensief wanneer er een hele week paarden op gelopen hebben.
Met de minitrekker rijf ik de bak in 't vierkant.

Op internet vind je niet waarom een bak in het vierkant gerijfd moet worden. In cirkels kan namelijk ook. Ik volg gewoon de opdracht van de eigenaar op, maar mijn talud gaat op deze manier niet weg ...

Iemand een idee hoe ik de talud kan aanpakken? En wanneer rijf je in cirkels en wanneer vierkant?

rochie21

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 15:53

Als ik dit zo lees kan je beter eerst een loonwerker laten komen kilveren, die maakt de bak dan weer helemaal recht. Als dat geen optie is dan gelijk maken met een weidesleep. Door te spelen met de hef kan je dan het zand verdelen over de hele bak. Persoonlijk ben ik geen fan van een rijf, die doet niet veel voor de bak, een gewone weidesleep kan het zand beter verdelen. En meestal is het zo dat hoe vochtiger de bodem, hoe minder hoefslagvorming plaatsvindt. In overlappende cirkels slepen is het makkelijkste om het zand te verdelen. Met lange banen sleep je alles van binnen naar buiten, na verloop van tijd.

SDE

Re: binnen- en buitenpiste: manier van slepen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-16 09:59

Ik dacht ook al dat een loonwerker de oplossing zou zijn. Die kunnen wonderen verrichten en hebben er het juiste materiaal voor.
Wegens gebrek aan weidesleep, ga ik zien of ik de rijf dieper dan 'normaal' kan instellen. Er zit namelijk een kort plaatje achter de rijf die los over het zand meebeweegt. Misschien dat ik deze kan vastzetten in plaats van flexibel laten bewegen. Dan zou ik al wat meer zand kunnen verleggen.
Bedankt voor de reactie!

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 10:09

Ik zou idd ook in cirkels gaan slepen ipv vierkanten.
Eens per jaar een loonwerker laten komen om de bak weer recht te maken is vaak geen overbodige luxe als de bak veel gebruikt word.
Als de hobbels te groot zijn krijg je ze zelf bijna niet meer weg met een simpele sleep.

En als je die plaat achterop vast zet, houd er dan wel rekening mee dan als jij met de trekker over een heuvel gaat, de plaat eerst (als de voorwielen over de heuvel gaan) dieper word gedrukt en daarna (als de achterwielen over de heuvel gaan) juist van de grond komt, en dus het zand net op de verkeerde plek achter laat, waardoor de heuven alleen maar groter gaat worden.

rochie21

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 10:15

Misschien kan je er nog wat gewicht opleggen en dan in cirkels slepen. Als hij in de hef hangt, til je hem op daar waar te weinig zand ligt.

Loonwerker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 10:29

Ik weet niet wat je precies hebt, maar een hydraulische topstang kan ook helpen om de druk op je werktuig te verhogen.
Ook zou je kunnen overwegen een eenvoudig schuifje te lenen of kopen (/maken).

Een bak echt laten kilveren is relatief duur. Je hebt veel hoekjes en kantjes die zich lastig laten meenemen en je hebt maar weinig ruimte. Misschien dat een loonwerker de verhoging er even uit wil trekken als hij toevallig in de buurt is, zodat je hem zelf weer vlak kunt slepen.

SDE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-16 09:49

Daar moet ik inderdaad mee rekening houden dat bij grote hobbels de vaste plaat er eerst dieper ingaat. Ik zal de bak eerst zo gelijk mogelijk rijven.

De mini-John Deere (stalmodel) met enkel achteraan een aansluitpunt is niet gemaakt om met meer dan zijn eigen gewicht en de rijf/cultivator te werken. Het heeft nu soms al moeite wanneer ik de cultivator 1 tandje te diep steek. Eigen ondervinding :-).

Ik ga zeker beginnen in cirkels te werken, want anders wordt het probleem alleen maar erger.