Van dun bosje naar echte dikke manen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

muis98

Van dun bosje naar echte dikke manen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-16 09:39

Mijn lieve dravertje (draakje of drakertje) heeft echt prachtige manen, maar het is echt een bosje van niks! haar staart is wel lekker dik (en eindelijk weer op een mooie lengte) maar heeft er iemand tips om van dit kleine beetje manen een mooie dikke bos te maken?

ik trek de manen liever niet, ten eerste omdat ik geen idee heb hoe dit moet, ik mijn paard door mijn onkunde liever geen pijn doe en mevrouw nu al veel last heeft van haar lichaam en dit liever niet op 1 of andere manier erger wil maken.

PanamaD

Re: Van dun bosje naar echte dikke manen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 09:43

Gewoon laten groeien. Met de tijd wordt het langer en voller. Als je nu al vollere manen wilt kan je de punten snijden. Niet knippen dan wordt het lelijk. Maar dan worden ze dus korter. Maar net wat jij wit

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 09:50

Da's niet helemaal waar. Sommige paarden zijn gewoon niet gezegend met dikke manen. Er zijn ook rassen die standaard weinig manen hebben, bijvoorbeeld Appaloosa's. Dan kun je laten groeien wat je wil, of allerlei middeltjes erin doen, maar dan zul je gewoon nooit mooie dikke manen krijgen. Ook lengte is vooral genetisch bepaald. Ietsje helpen kan, maar veel zal het niet uitmaken.

Luz_ElenaE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 09:52

Extensions is de enige manier, dunne manen wordt net als je eigen haar niet dikker met middeltjes

muis98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-16 09:53

ik heb de manen inderdaad al een tijdje laten groeien (ander half jaar niks anders gedaan dan borstelen en een maand of 2 geleden pas wat bijgepunt)

Ik begin inderdaad bang te worden dat ze nooit echt een mooie bos manen zal krijgen! Wat ik zelf toch eigenlijk wel een beetje apart vind omdat ze wel zo'n volle staart heeft. ken tot nu toe alleen maar paarden met of zowel staart en manen niks of alles mooi vol en dik :')

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 10:01

Rije schreef:
Da's niet helemaal waar. Sommige paarden zijn gewoon niet gezegend met dikke manen. Er zijn ook rassen die standaard weinig manen hebben, bijvoorbeeld Appaloosa's. Dan kun je laten groeien wat je wil, of allerlei middeltjes erin doen, maar dan zul je gewoon nooit mooie dikke manen krijgen. Ook lengte is vooral genetisch bepaald. Ietsje helpen kan, maar veel zal het niet uitmaken.

Woeps, ik ging er vanuit dat het wel een dikke bos haar was aangezien ze zei dat het een bosje was + volle staart.

Je hebt helemaal gelijk :)

muis98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-16 10:02

Rije schreef:

zou een draver ook zo'n ras zijn? al heb ik er geloof ik wel een goed aantal op bokt gezien met toch wel een aardige bos haar :')

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 10:07

Nee zeker niet. Ik werk met dravers dus zie er genoeg! De een heeft gewoon aanleg andere niet. Er staan hier paarden met een paar sprieten (wel lang laten we groeien) en paarden waar je niet doorheen komt zoveel manen hebben ze!

muis98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-16 10:14

Afbeelding
Het is niet de meest duidelijke foto maar dit zijn de sprietjes van mevrouw op dit moment of naja in januari, vind ze zelf hier nog wat voller lijken dan dat ze zijn omdat ze volgens mij wat hoger liggen door de wintervacht.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 10:58

Als een paard er geen aanleg voor heeft dan zul je inderdaad nooit een volle bos krijgen.
Wat je eventueel wel kan doen is de puntjes snijden of met een uitdunschaar de puntjes knippen.. op die manier ziet het er natuurlijker uit dan gewoon recht knippen, en doordat je de puntjes knipt lijken de manen vaak wat voller.
Verder niet te vaak borstelen, beter gewoon met de handen af en toe de klitten eruit halen, met wat goede antiklit.. Om zo weinig mogelijk haar uit te trekken.. Maar verder kun je niet veel doen helaas.

Luz_ElenaE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 11:09

mijn Kwpn heeft ook een redelijk dun bosje manen en sprieterig voorplukje (wel super knot haar!) en een super dikke staart waar menig pony jaloers op is. Inmiddels wel een beetje dunner van het bijna wekelijks doorkammen voor wedstrijden. Maar nog steeds goed dik dat er aardig wat equishine in moet om het doorkambaar te maken