Stelling: paard op gewicht houden in paddock paradis.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nala

Stelling: paard op gewicht houden in paddock paradis.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-16 22:42

Stelling: een paard op gewicht houden in een paddock paradise is onmogelijk.

Bij ons op stal worden de paarden, zowel 24/7 buiten als snachts op stal, nogal royaal gevoerd. Tijdens een gesprek met de staleigenaresse hierover zei zij dat het onmogelijk is de paarden in de 24/7 buiten kudde niet te dik te laten worden. Hoe denkt bokt hierover?

Ik denk dat het ermee te maken heeft dat de lagere in rang ook eten moeten krijgen en de hogere daarmee dus (te) veel krijgen.

Punz

Re: Stelling: paard op gewicht houden in paddock paradis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 22:45

Kan wel, mits je de kwaliteit van het hooi in de gaten houdt én je PP niet bestaat uit heel veel gras, maar mn veel kale loop paden.

Als je dan onbeperkt hooi aan wil bieden, moet een (behoorlijk) deel van dan hooi schraal/arm hooi zijn,zonder al te veel voedingswaarde, zoals bv graszaadhooi.

In dat geval zie ik geen enkele reden waarom je de paarden niet op gewicht kunt houden..

24/7 weidegang en overgewicht voorkomen lijkt me een stuk lastiger...

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-16 22:47

Ze staan op dit moment voor de winter 24/7 op een paddock met alleen maar hooi, geen gras.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 22:50

En je paarden hebben overgewicht?
Dan wordt er toch te veel van een te hoge kwaliteit hooi aangeboden.

Dat zou je dus kunnen bespreken: op paar keer per dag op verschillende punten ( 1 a 2 punten meer dan dat er paarden zijn) kleinere porties rijker/voedzamer hooi aanbieden en voor het overige graszaadhooi ( of stro of berkentakken: iets waar ze van kunnen knabbelen zonder dat er al te veel voedingswaarde in zit)

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 22:52

Maar, als ik het goed lees heb je het over een paddock, en geen paddock paradise?
Is nog een iets ander verhaal.. Maar ook dan: als er onbeperkt hooi gevoerd wordt, dan moet het ( zeker als je een sober ras hebt) schraal hooi zijn, anders krijg je toch overgewicht..
( Heb ervaring met een sober ras/ (onbeperkt) hooi voeren, PP en het dier op gewicht houden..)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 22:53

Het staat of valt met de kwaliteit van het ruwvoer.

Mijn ruin leeft al jaren in een systeem met tracks. Hij is lang te zwaar geweest. Ook toen hij bij voorbeeld met jolige ruinen stond en/of met veulens waar hij mee speelde. Nu beweegt hij veel minder (hij is nog steeds wel doorlopend aan de wandel maar hij stoeit en sprint een stuk minder dan in zijn jongere jaren) maar is slanker vanwege geschikter hooi. Hij krijgt meer hooi dan ooit maar toch valt hij af. Kan naar mijn idee alleen maar aan de kwaliteit van het hooi liggen. Ik zou niet weten waar anders aan, zijn aanvullende voer is gelijk gebleven en de hoeveelheid gras die hij krijgt ook.
Laatst bijgewerkt door Koper op 20-04-16 22:56, in het totaal 4 keer bewerkt

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 22:54

Citaat:
vanwege geschikter hooi.

Dit dus

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 23:01

Mijn paard staat 24/7 buiten in een paddock Paradise en ik zie dat de paarden die hoger in rang staan eigenlijk allemaal dik zijn (waaronder mijn paard := ) In de zomer hebben ze toegang tot de weides, maar die staan niet 24/7 open. Wij hebben ook wat oudere/zwakkere paarden in de kudde staan en die gaan overdag nog wel eens apart zodat ze even rustig kunnen eten. Er wordt nu wel wat armer hooi gevoerd dan voorheen, maar ik zie nog weinig verschil aan paardliefs buik :+

Ik ga in je gedachten mee over dat de lagere in rang ook moeten eten en dat de hogere daardoor (te) veel krijgen. Dat is in ieder geval wat er bij ons gebeurd. Ik denk dat dit zeker wel beter kan door inderdaad armer hooi te voeren, maar ik denk dat je altijd wel wat verschillen houdt tussen de hogere in rang (dikkere) en de lagere in rang (dunnere).

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 23:02

Ze krijgen hier in de winter in onze pp ook onbeperkt hooi als ze niet op het gras kunnen en zelfs de pensionado die al dik wordt als hij gras ziet (we verdenken m wel van ir) is daarmee keurig op gewicht. Moet wel zeggen dat 2 van mijn paarden flink bijgevoerd worden om op gewicht te blijven, maar dat is met 2 zelfs nog nodig als ze vol in het gras staan, die zijn niet dik te krijgen.
We voeren natuurhooi van bij voorkeur uitgebloeid gras, van weinig bemest land dus daar zit niet giga veel voedingswaarde in.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 23:04

Precies: het onbeperkte hooi niet al te rijk dus, en eventueel rijker hooi in kleinere porties ( en dus 2 meer porties dan er paarden zijn, zodat ook de lagere in rang ook altijd bij een portie kunnen staan) op bepaalde momenten op de dag bij voeren.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 23:05

Bij ons staat het shettenspul het laagste in rang. Die zijn zeker niet te dun. Mijn shet (een oudje) stopt op een gegeven moment met eten, dan heeft ze gewoon genoeg gehad. Het is bij ons ook absoluut niet zo dat er hoger in rang staande paarden andere paarden bij netten weg pesten. Er zijn 2 keer zo veel netten als paarden. Ze eten in allerlei samenstellingen uit een net, mijn ruin wel vaak samen met zijn vriendin maar ook gerust met de shetten.

Het is dus, behalve de kwaliteit van het hooi, ook de kwaliteit van de paddock paradise die meespeelt. Een groep paarden die uit 1 bak moeten eten en geen andere bron van ruwvoer hebben gaat niet werken. Maar zo'n constructie heeft naar mijn idee ook niks met paddock paradise te maken.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 23:08

You're saying it all Koper...Dit dus inderdaad :)

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 23:11

Wij geven het hooi in principe in 2 bakken, maar ze staan net zo vaak met z'n vieren uit 1 bak te eten. Terwijl de merrie toch echt flink voernijd heeft en de baas is. Onbeperkt voer doet haar wel goed, maar ze kan nog steeds erg lelijk doen soms. Merk ook dat zelfs de veelvraat gewoon stopt met eten, daar waren we in het begin wat bang voor, zeker omdat die al zo snel veel te dik is, maar dat is 100% meegevallen.

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 23:16

Hoeft niet. Mijn 3 uiteenlopende rassen aan pony's delen een pp en krijgen overdag onbeperkt hooi van onbemeste weide, gehooid in augustus als eerste snede. In de nachten krijgen ze als ze samen nachts ook buiten staan hooi van bemeste weide. Deze afwisseling van kwaliteit zorgt ervoor dat ze allen goed op gewicht zijn en zeker niet te dik. De twee soberen lopen zonder deken,de koukleum vaak met 100 gram op. Balans en kwaliteit van het ruwvoer is belangrijk. Ook het aantal voerstations. Zo is het minder vanzelfsprekend dat de dominantere meer krijgt en is er ruimte genoeg. Ook moeten de paden liefst altijd rond gaan of bij een verzamelplek groot en breed genoeg zijn zodat je geen opstopping krijgt en bange paarden hebt die stil wachten tot ze er weer langs kunnen. Zo hou je en in beweging en de onderdanigen kunnen ook wederom blijven eten.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-16 23:19

Ze hebben al meer dan genoeg punten om bij te eten, maar toch lijkt het nog steeds dat de hogere in rang meer krijgen. De fjord die ik verzorg staat vrij hoog in rang, maar staat maar 25% van de tijd dat ik haar zie te eten... Dus dat is ook wel raar.

We hadden het namelijk erover dat het blijkbaar in zo'n paddock geen doen is om de dunnen dik te krijgen maar de dikken dun te krijgen. Ze zijn trouwens ook uitermate tegen het gebruik van graasmaskers voor de zwaarderen.

Zie trouwens dat mijn telefoon de titel een beetje raar gemaakt heeft... Oeps.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 23:34

Als de fjord hoog in rang staat zal hij juist ook veel tijd bezig zijn met alles regelen en in de gaten houden.

Tja, het kan natuurlijk dat een dik paard iets mankeert wat niet meer te herstellen is waardoor hij blijft vreten en dus heel dik wordt. Als een paard zo'n verstoorde leptinehuishouding heeft dat hij in feite al aardig op weg naar insulineresistentie is wordt het lastig om onbeperkt te voeren. Maar een goed systeem met goed hooi kan ook juist heel veel goeds doen. Ik heb een oude merrie met PPID die mentaal en fysiek is opgebloeid sinds ze op een track staat en ik heb een ruin die leverproblemen heeft gehad die bij een verkeerd management weer de kop opsteken. Ik had 'm zelfs te koop staan omdat het met hem gewoon niet ging in pension. En nu op z'n trackje met z'n passende hooi doet hij het super. Wat wil je nog meer.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 23:40

Sinds het PP zijn de fjorden hier juist dunner en gemakkelijker op gewicht te houden. Ik voer een deel hooi en een deel stro. Daarnaast mogen ze om de dag een paar uur op de wei.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 23:40

De stelling " in een paddock paradice is het onmogelijk " is klinkklare onzin. Ik

De kwaliteit van het hooi speelt een rol. Ja als het een grasparadise is maar meestal is dit niet het geval.
Een sappig grasveldje erlangs waar je strookbegrazing kunt doe bv.

Als je op veel plekken slowfeeders hangt kunnen hogere en lagere in rang tegelijkertijd eten.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-16 23:42

Misschien ligt het hier dan aan de manier waarop, ik weet het niet. Blijkbaar is het dus wel mogelijk. Helaas staan er hier sobere en minder sobere door elkaar, dus juist die soberen zijn dik en de minder sobere zijn nog redelijk op gewicht. Ze krijgen namelijk bijna 24/7 ruwvoer en dan savonds nog een soort brok en appels/wortels.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 00:02

Het is altijd moeilijk, soms zelfs onmogelijk, om paarden met een verschillende voedingsbehoefte allemaal op het juiste gewicht te houden als ze gezamenlijk eten. Het voer kan te arm zijn voor een paard dat moeilijk aankomt en langzaam eet, en te rijk voor een snelle eter die gemakkelijk aankomt.

Soms moet je tot de conclusie komen dat bepaalde paarden op bepaalde momenten alleen moeten kunnen eten omdat de voedingsbehoefte niet aansluit bij de andere paarden.

De meeste paarden blijven goed op gewicht met onbeperkt redelijk arm ruwvoer, maar dat is niet in alle gevallen de oplossing.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 00:02

Het is ook afhankelijk van het paard zelf.

Mijn vorig paard kwam al aan als ze nog maar naar hooi keek. Daar was onbeperkt echt geen optie, dan ontplofte ze. Als ik een paar dagen niet reed zag je het al aan haar buik.
Mijn merrie nu is compleet het tegenovergestelde. Daar kan je insteken wat je wilt, bijkomen zal ze niet doen. Staat nu op onbeperkt gras en hooi, een beetje graanloos krachtvoer en in de winter voer ik slobber bij, anders wordt ze te mager ondanks het onbeperkt ruwvoer.

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 16:31

Mijn pony is sinds hij van stalling verhuisd is van altijd te dik naar zelfs erg goed op gewicht, zelfs wat magertjes gegaan. De omstandigheden op beide stallen vrijwel gelijk (beide soort van paddock paradise) alleen op de huidige stalling onbeperkt graszaadhooi in plaats van onbeperkt rijker hooi in slofeeders. Ik Ben zelf ook redelijk verbaast over het resultaat en vraag me nu af waarom we op de vorige stalling met allemaal te dikke paarden zo moeilijk deden om ze enigsinds op gewicht te houden. De oplossing is voor mij nu heel duidelijk.
Er zijn maar enkele paarden op mijn huidige stal echt te dik en de meeste dikke vallen af als ze er een tijdje staan. Er zijn er ook enkele aan de magere kant, maar die krijgen bijgevoegd en bijvoorbeeld gedeeltelijk de mogelijkheid apart rijker hooi te eten.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 17:00

ik denk dat het in een pp gemakkelijker is om te dikke paarden op gewicht te houden dan te magere paarden.
Te dikke paarden kun je prima onbeperkt geven door middel van goede slowfeeders en goed kwaliteit hooi (in dit geval dus vrij arm, grofstengelig hooi, al dan niet gemengd/afgewisseld met stro).
Te magere paarden kun je prima onbeperkt geven door middel van goede kwaliteit hooi (hier dus wat rijker hooi, al dan niet in een slowfeeder) en krijg je vaak op goed gewicht.

indien de twee samen staan dan zullen dikkere paarden vaak dikker blijven of magere paarden vaak mager. Je kan gaan varieren met soorten hooi en hopen dat er een goede tussenoplossing komt. Of je kan opteren om alles op arm hooi te zetten en de magere een deel van de dag apart met rijker hooi.

een pp waarin er rangordeverdeling is en de onderaan de rang staande niet mogen eten is een slechte pp. Een goede pp zorgt voor zoveel voederplaatsen dat alle paarden terzelfdertijd kunnen eten (en dan heb je enkel de kans dat de hoger in rang staande de lagere wegjagen en ze naar een ander voederstation moeten gaan.)
Dwz: het aantal paarden + (minstens) 1 station extra.

sakvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 08:44

Ts, is er wel eens kritisch gekeken naar de vitaminen en mineralen behoefte van je verzorgpony? Bijvoorbeeld door bloedonderzoek? Het niet willen stoppen met hooi eten/ te stevig zijn kan namelijk heel goed een onderliggende oorzaak hebben (tekorten in vit/min).

Wij hebben nu 3 pony's en 1 paard in ons pp lopen. Daar zit ook een shetlander bij en die stopt keurig met eten (hooi en gras) op het moment dat ze vol zit. Pony is netjes op gewicht en absoluut niet te dik. De enige pony die wij meer bij de voerplaatsen zien dan de anderen is de welsh. Maar zij is vroeger altijd te dun geweest en heeft meer voeding nodig om op gewicht te blijven.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 08:51

Staat je paard op een Paddock of een ECHT paddock paradise ?

Hier verschillende leeftijden op een echt paddock paradise, verschillende voerplekken.
En ze moeten lopen, de oudste loopt minder blijft meer op 1 plek waardoor ze prima op gewicht blijft.
De andere 2 lopen van hot naar her, (fjord en new forest) en daarnaast probeer ik 3/4 x pw beweging te geven (wandelen, rijden, grondwerken)
Daarnaast breng ik regelmatig verandering aan in het PP doormiddel van bv boomstammen.
Zo blijven ze geboeid en blijven ze meer lopen.