2 of 3 paarden verhuizen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nicolassss

2 of 3 paarden verhuizen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-16 23:10

Hallo,

Ik ben in bezit van 3 hele leuke paarden. 2 waar ik op rijd samen met mijn vriend.
En een 2 jarige tinkerruin.

Alle 3 staan ze nu op een pensionstalling. Waar ik 120 per paard betaal.

Nu heb ik een weide gevonden welke ik mag huren.
Deze weide is 5000 meter groot. Inclusief stroom en watervoorziening. En ik betaal hier in totaal 50 euro voor ongeacht de hoeveelheid dieren.

Nu heb ik 3 opties om te doen. En ik twijfel zelf welke de beste is.
Voorlopig zal optie 1 uitgevoerd worden. Tot ik genoeg overdacht ben en weet wat ik wil. Graag zou ik jullie meningen horen.

Optie 1;
Enkel de 2 rijpaarden op de gehuurde weide. En de 2jarige op de pensionstal gestald laten. Kosten zijn veel meer. Maar er staat nooit een paard alleen indien er met 2 gereden word.

Optie 2;
Alle 3 de paarden over. En de 2jarige staat alleen tijdens het rijden met de andere 2. (Later zal de oudste,nu 27, gewisseld worden met de 2jarige. Maar dat is toekomstplan).

Optie 3;
Alle 3 de paarden, plus het paard van een vriendin over. Af en toe de 2 jarige alleen. Maar algemeen gezien altijd 2 of 3 achterblijvers. (Ik rijd dan met vriend of met vriendin. Enkele keer met 3en).

Er gaat hoe dan ook bijgevoerd worden. Dat staat voorop. Ik ben van 24 7 hooi aanbieden.

StormMilagro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 23:14

Allereerst: lekker zeg, een eigen weide! En ik denk dan 5000 meter vierkante meter moet zijn trouwens?

Als ik in jouw situatie zou zitten zou ik voor de laatste optie gaan, maar dat zou ik puur doen omdat ik 24/7 buiten heerlijk vind voor paarden en met een 2 jarige gebruik je waarschijnlijk toch niet alle faciliteiten van een pensionstal dus dat zou ik dan 'zonde' vinden. Maar dat is puur hoe ik het zou zien :)

khirshanta

Re: 2 of 3 paarden verhuizen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 23:14

Ik zou alles over zetten- tenslotte moet even alleen staan geen probleem zijn

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 23:21

Alleen staan kan (in het begin)wel problemen opleveren.
Het hangt erg van het paard af.
Ik had eerder een tinker die niet zo bang was voor stroomdraad en er dus gewoon doorheen ging dan.
Onze shet kan ik ook niet alleen op de wei achter laten, die neem ik mee naar mijn paddock waar hij achter een houten hek en stroom staat.
Mijn arab kan ik wel alleen op de wei laten.
Je kan ze natuurlijk wennen maar bij sommige paarden is het lastig.

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 23:21

Wat zit er voor de 120 euro pensionstalling allemaal bij in? Staan je paarden daar verder goed? Want dan zou ik ze niet eens verhuizen. Het scheelt een hoop kosten, maar geeft ook een hoop extra lasten(afhankelijk van hoeveel je nu moet doen) en als je dan geen bak of niks meer hebt (tenzij je die toch al niet gebruikte) kan je afvragen of het je waard is.
Heb je beschutting op de weide? Want 24/7 zonder beschutting vind ik echt not done.

optie 3 vind ik overigens de beste optie.

DonCamillo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 23:30

5000 m2 is niet erg veel voor 3 paarden, je zult inderdaad moeten bijvoeren en als ze er jaarrond op moeten staan heb je al gauw alleen zand (of blubber). Misschien kun je het voorste stukje bestraten (bijvoorbeeld met gratis betontegels van MP)? Dat zou ik doen voor je de paarden er op zet, dan is de ondergrond nog stevig.

nicolassss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-16 23:35

Op de pensionstal staan ze nu 24 7 buiten. Zit enkel hooi in. Brok koop ik zelf en voer ik zelf.
Verder is er een buitenbak die ik niet heel veel gebruik. (Vlakbij de weide zitten 2 maneges waar ik tezijnertijd eens wil horen wat er mogelijk is kwa bakgebruik).

Kwa beschutting staan er een aantal bomen langs een zijde.
Ook ga ik op zoek naar iets van een container of stalletje. Zowieso voor opslag van spullen. Maar ook meteen als extra schuilplek.

Op dit moment op de pensionstal. Ik zie het als doe het zelf stal. De regels zijn me niet echt duidelijk. Het is gewoon een super gezellige stal.
Ik vul gemiddeld 3 a 4 keer per week zelf de waterbakken.
Toen ik ze op stal had (180 per paard) mestte ik zelf uit.

Enige wat ik niet doe is het hooi geven.

Overigens ben ik "boers" opgegroeit. En sta ik sinds een halfjaar voor het eerst op een pensionstal.

Ik vind het het fijnst alles zelf on de hand te hebben.
Ik ga nu ook rustig 2 of 3 keer daags naar stal! :+

Ik heb van de 11 jaar dat ik nu paarden heb, een half jaar pension gestaan. 7 jaar bij een boer (doe het zelf). En dik 3 jaar op gehuurde weide. Dus het werk is me bekend em is helemaal prima!

Optie 3 lijkt de beste. Maar ik ben het liefst alleen kwa al het werk. Geen bemoeienis van anderen. Ik ben nogal kritisch :+

En het staat me ergens tegen dat de ruin alleen staat bij optie 2?

Op dit moment neig ik naar optie 1. En dan volgend jaar nadat de ruin ingereden is hem naar de weide te halen?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 23:37

Ik zou in ieder geval eerst uitzoeken of het stuk wei wel geschikt is om het hele jaar door paarden op te houden. Het is niet zo veel en als het dan een laag stuk is waar een slechte afwatering is kan dat wel eens voor problemen zorgen. Weet niet of het stuk al kenden en wat er gestaan heeft dat geeft ja al een indicatie of het geschikt is voor jullie.

Homiafortuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 23:39

En optie 2 en een 4e eigen paardje/pony kopen?

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 23:41

Als pension niet veel veel verschilt van weide lijkt me dat een goede optie.

Optie 1 heeft wel als nadeel dat als je ruin is ingereden dat je het zelfde probleem houd en dat dan je oudere paard alleen staat.
En een optie 4: er een shet of iets kleins bijnemen zodat er altijd 2 achterblijven.

nicolassss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-16 23:45

Op dit stuk staan al jaren jaarrond 4 paarden.
Maar het stukje is overgekocht door andere mensen. Welke het nu aan mij willen verhuren.

Het is hele nette zandgrond. Wat hoger gelegen. Heel netjes bijgehouden. Omheining is netjes. Er waren 3 kale plekkem welke ze nog voor me willen inzaaien.
Een perfect plekje.

Ik kwam "vroeger" vaak hier door de straat. Ook swinters. En ik ken dit stuk niet anders dan droog en net uitziend.

Een 4e bijkopen is geen optie. Ik ben juist van 6 naar 3 gegaan. Ik ben sinds korte tijd alleenstaande moeder geworden. Dochtertje is over een paar weken 4. Sinds een jaar doe ik alles alleen. En 6 paarden was onhoudbaar. Al wat wegkon heb ik weggedaan. Enkel mijn 2 al oudere paarden wilde ik koste wat kost houden. Evenals mn twentertje daar ik die vanaf 5 maanden heb en hij toch wel echt mijn droom is kwa opvolger voor mn oudjes straks.

Pas als beide oudkes overleden zijn koop ik er 1 bij.
Ik wilde terug naar 2 paarden. Maar deze 3 kan ik geen afscheid van doen.

savieralover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 23:48

ik zou lekker alle 3 verplaatsen. paard gaat er echt niet slechter van worden als ie 1 a 2 uurtjes alleen staat. meteen een goeie oefening. straks heb je nog een paard waar je nergens mee naar toe kan in je eentje :=

nicolassss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-16 23:48

knuffeldier schreef:
Als pension niet veel veel verschilt van weide lijkt me dat een goede optie.

Optie 1 heeft wel als nadeel dat als je ruin is ingereden dat je het zelfde probleem houd en dat dan je oudere paard alleen staat.
En een optie 4: er een shet of iets kleins bijnemen zodat er altijd 2 achterblijven.

Optie 1 heb ik in mijn hoofd omdat veide volwassen dieren geen jaaaaren meer zullen hebben.
De ene is 27. Zij zal over een tijd met pensioen gaan. Zij kan ook prma alleen staan. Dus mocht ruintje in haar plek gaan is dat opgelost.
Geef madam wat lekker fruit of een prakkie slobber en die vermaakt zoch kostelijk.

De andere is er een met lichamelijke problemen. Geen heel oud paard.aar wel een lijf dat het over een tijd zal begeven.
Ze heeft arthrose en staat verplicht op ijzers omdat blootvoets gewoonweg niet meer mogelijk was.
Ze valt elke winter steeds meer in.
Ik geef haar geen 3 jaar meer.

In mijn hoofd denk ik dat beide de oudere dieren er over een jaar of 2 niet meer zijn. Of op pensioen.

nicolassss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-16 23:49

savieralover schreef:
ik zou lekker alle 3 verplaatsen. paard gaat er echt niet slechter van worden als ie 1 a 2 uurtjes alleen staat. meteen een goeie oefening. straks heb je nog een paard waar je nergens mee naar toe kan in je eentje :=

1 a 2 uurtjes ala. Maar ik ga rustig op buitenritten met een pauze onderweg. Dat we een 4 a 5 uur weg zijn.
Uiteraard niet dagelijks! Maar is dit niet schadelijk voor een jong paard?

nicolassss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-16 23:50

Laat ik erbij vertellen. Dat indien de tinker ouder zou zijn. Zeg 4 of ouder. Ik ze gewoon alle 3 zou iverzetten. En dan mot ie t maar ff overleven!

Maar juist dat hij jong is doet me twijfelen?

savieralover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 23:51

nicolassss schreef:
savieralover schreef:

1 a 2 uurtjes ala. Maar ik ga rustig op buitenritten met een pauze onderweg. Dat we een 4 a 5 uur weg zijn.
Uiteraard niet dagelijks! Maar is dit niet schadelijk voor een jong paard?

ik heb er persoonlijk nog geen paard slechter van zien worden. zeker als het niet dagelijks is lijkt het me geen probleem. Dier staat ook gewoon buiten en zal zich vast vermaken met hooi/gras.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 23:52

5000m2 is niet groot, ik zou er goed over nadenken hoe je dit gaat indelen. Het belangrijkste is dat er een schuilgelegenheid komt die je kunt verplaatsen, als een naar een mobiele stal gekeken? Enkel bomen is niet te doen, een paard moet wel de mogelijkheid hebben om beschut te kunnen gaan staan.

Daarnaast zou ik er zeker geen vier paarden opzetten, als het nou twee paarden en twee mini's waren geweest had ik het wel gedaan, die leven van lucht. De optie met vriendin zou bij mij sowieso afvallen.

Ook moet je iets gaan realiseren waar je hooi kunt opslaan, en vrij veel voor drie paarden. Je zal op kort termijn al moeten gaan bijvoeren. Is dat wel rendabel met de prijs die je nu in pension betaald?

Want dan krijg je ook de kosten van omheining en dergelijke erbij. Mocht je voor een container kiezen wat betreft opslag bel even met de verzekering wat er voor slot op moet, de meeste dekken een container zonder speciale sloten niet voor diefstal of vandalisme.

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 23:54

Misschien een shet erbij voor je nu 2 jarige en later je senior?

nicolassss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-16 00:01

KimD schreef:
5000m2 is niet groot, ik zou er goed over nadenken hoe je dit gaat indelen. Het belangrijkste is dat er een schuilgelegenheid komt die je kunt verplaatsen, als een naar een mobiele stal gekeken? Enkel bomen is niet te doen, een paard moet wel de mogelijkheid hebben om beschut te kunnen gaan staan.

Daarnaast zou ik er zeker geen vier paarden opzetten, als het nou twee paarden en twee mini's waren geweest had ik het wel gedaan, die leven van lucht. De optie met vriendin zou bij mij sowieso afvallen.

Ook moet je iets gaan realiseren waar je hooi kunt opslaan, en vrij veel voor drie paarden. Je zal op kort termijn al moeten gaan bijvoeren. Is dat wel rendabel met de prijs die je nu in pension betaald?

Want dan krijg je ook de kosten van omheining en dergelijke erbij. Mocht je voor een container kiezen wat betreft opslag bel even met de verzekering wat er voor slot op moet, de meeste dekken een container zonder speciale sloten niet voor diefstal of vandalisme.

Kwa prijs zal ik goedkoper uitkomen dan op pension. Ik heb een adres waar ik voor vriendenprijs gewikkelde pakken kan krijgen inclusief thuisbrengen. Die komen op pallets. Zeiltje eroverheen met wat banden of bakstenen. Draadje erom en klaar. Ik krijg per 3 a 4 pakken gebracht. Kan zelfs per pak indien ik dat wil maar kost uiteraatd iets meer. Dus kwa opslag gaat er niet veel verloren. Zou ook nog voor de omheining geplaatst kunnen worden. Dan scheelt het geen ruimte.

Stroom en water is er al.
Omheining is perfect wat er staat. En houden de verhuurders bij.

Er komt inderdaad een schuilmogelijkheid. Mijn gedachte is een container. Deze worden in deze omgeving gedoogd.

Kwa afsluiten.. Het tuigage komt thuis! Enkel halster poetsspullen en kruiwagen riek e.d. komt op stal.

Dus geen nood aan echt verzekerd afsluiten!

nicolassss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-16 00:02

ALS ik een paard zou bijkopen. Dan zou het een koudbloed zijn om als vervangen voor t andere oudje te dienen.

Maar een 4e zie ik gewoonweg niet zitten nu.

Dan zou ik eerder nog de optie vriendin erbij willen.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 00:14

Omdat dit topic is geopend onder een schaduwaccount gaat hier een slotje op.