Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
IrisLEP schreef:Hallo,
Ik heb een pony en ze is nu meerdere keren kreupel geweest.
Wel elke keer bij een ander been. We hebben er wel een keer een hoefzweer uit zien komen, maar de andere keren niet. Ze heeft dan geen dik of warm been, maar loopt wel kreupel. De dierenarts heeft 2 jaar geleden een foto gemaakt en daarop zag ze dat de pony in beide benen een lege holte heeft, maar ze zei dat dat voor de rest waarschijnlijk niet kwaad kon. Nu hebben we in de stal vlas liggen en denken we dat dat ook wel mee kan spelen, dus willen we over gaan op stro. Wat denken jullie wat het kan zijn en is het idd verstandig om over te gaan op stro? Ze is nu weer kreupel voor de 4de keer en woensdag komt de hoefsmid, ziet die niks, dan maken we een afspraak bij de dierenarts.
RianneH schreef:Ik vind het ook nog wat te vaag. Althans, de opties die je noemt liggen ver uit elkaar.
Wat wel vaker voor schijnt te komen bij vlasboxen zijn hoefzweren. Zelf heb ik die ervaring eigenlijk niet met mijn paarden, maar dit wel vaker gehoord van experts. Toch is de kreupelheid bij een zweer anders dan een blessure, het ontstaat vaak plots en ze zijn dan echt stokkreupel. Als ie laag zit is het ook vrij makkelijk te vinden, hoger is lastiger en moet je vaak wachten tot ie zelf eruit komt.
Wat voor soort kreupelheid is het en waarom werden er destijds foto's gemaakt?
IrisLEP schreef:RianneH schreef:Ik vind het ook nog wat te vaag. Althans, de opties die je noemt liggen ver uit elkaar.
Wat wel vaker voor schijnt te komen bij vlasboxen zijn hoefzweren. Zelf heb ik die ervaring eigenlijk niet met mijn paarden, maar dit wel vaker gehoord van experts. Toch is de kreupelheid bij een zweer anders dan een blessure, het ontstaat vaak plots en ze zijn dan echt stokkreupel. Als ie laag zit is het ook vrij makkelijk te vinden, hoger is lastiger en moet je vaak wachten tot ie zelf eruit komt.
Wat voor soort kreupelheid is het en waarom werden er destijds foto's gemaakt?
Ze kreeg een dik been toen ze werd ingereden ,er zijn toen snel foto's gemaakt door een dierenarts die die stal had, die zei dat het een scheur in de pees was. We hebben haar toen een half jaar rust gegeven en elke keer gewandeld en benen afgespoten, daarna zijn we nog eens naar onze eigen dierenarts gegaan, die heeft er rustig naar gekeken en die gaf aan dat er helemaal geen scheur was geweest, maar dat het een hoefzweer was geweest, wel zag ze toen dat er in beide benen een lege holte zat, maar ze zei dat ze dacht dat dat geen problemen kon geven.
Symbeami schreef:Wat bedoel je precies met 'dat er in beide benen een lege holte zat' ? Snap niet helemaal wat ik me daar bij voor moet stellen. Waar zat die holte dan?
DubbelDun schreef:Er is een hele simpele truc om vast te stellen of een paard HB is; neem hem aan het halstertouw en laat hem om zijn achteras draaien. Gaat dit vlot zonder staken dan is het geen HB, gaat het sloom/met staken en duidelijk moeilijk dan is het HB.
Overigens komt HB niet alleen van gras maar kan tal van oorzaken hebben.
Ook 'goede brokken die zijn aangewezen" zegt niets. Kijk eens op de zak hoeveel suikers/koolhydraten en zetmeel er in zit.