Kreupelheid. Hoefzweer? Blessure? Ondergrond stal?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

IrisLEP

Kreupelheid. Hoefzweer? Blessure? Ondergrond stal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-16 17:48

Hallo,
Ik heb een pony en ze is nu meerdere keren kreupel geweest.
Wel elke keer bij een ander been. We hebben er wel een keer een hoefzweer uit zien komen, maar de andere keren niet. Ze heeft dan geen dik of warm been, maar loopt wel kreupel. De dierenarts heeft 2 jaar geleden een foto gemaakt en daarop zag ze dat de pony in beide benen een lege holte heeft, maar ze zei dat dat voor de rest waarschijnlijk niet kwaad kon. Nu hebben we in de stal vlas liggen en denken we dat dat ook wel mee kan spelen, dus willen we over gaan op stro. Wat denken jullie wat het kan zijn en is het idd verstandig om over te gaan op stro? Ze is nu weer kreupel voor de 4de keer en woensdag komt de hoefsmid, ziet die niks, dan maken we een afspraak bij de dierenarts.

rakmonanko11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 18:27

IrisLEP schreef:
Hallo,
Ik heb een pony en ze is nu meerdere keren kreupel geweest.
Wel elke keer bij een ander been. We hebben er wel een keer een hoefzweer uit zien komen, maar de andere keren niet. Ze heeft dan geen dik of warm been, maar loopt wel kreupel. De dierenarts heeft 2 jaar geleden een foto gemaakt en daarop zag ze dat de pony in beide benen een lege holte heeft, maar ze zei dat dat voor de rest waarschijnlijk niet kwaad kon. Nu hebben we in de stal vlas liggen en denken we dat dat ook wel mee kan spelen, dus willen we over gaan op stro. Wat denken jullie wat het kan zijn en is het idd verstandig om over te gaan op stro? Ze is nu weer kreupel voor de 4de keer en woensdag komt de hoefsmid, ziet die niks, dan maken we een afspraak bij de dierenarts.

Is het geen hoefbevangenheid? Probeer anders elke dag even 10 min af te spuiten met koud water, als ze niet hoefbevangen is kan het alsnog geen kwaad als je haar hoeven en stukje van dr benen even koelt maar als ze wel bevangen is dan is t natuurlijk goed om t even te koelen

DubbelFun

Re: Kreupelheid. Hoefzweer? Blessure? Ondergrond stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 09:33

Koelen bij HB helpt alleen als ze nét bevangen is geraakt. Later dan 24 uur heeft dat geen zin meer.
Vlas of stro heeft weinig met kreupelheid te maken.
Ik zou eerder de onderkant van de hoeven wel eens willen zien.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 09:55

Ik vind het ook nog wat te vaag. Althans, de opties die je noemt liggen ver uit elkaar.

Wat wel vaker voor schijnt te komen bij vlasboxen zijn hoefzweren. Zelf heb ik die ervaring eigenlijk niet met mijn paarden, maar dit wel vaker gehoord van experts. Toch is de kreupelheid bij een zweer anders dan een blessure, het ontstaat vaak plots en ze zijn dan echt stokkreupel. Als ie laag zit is het ook vrij makkelijk te vinden, hoger is lastiger en moet je vaak wachten tot ie zelf eruit komt.

Wat voor soort kreupelheid is het en waarom werden er destijds foto's gemaakt?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 09:57

Ik hoor juist dat eerder houtkrullen hoefzweren zouden geven... al staan die van mij al jaren op houtkrul zonder problemen. Vlas is eerder glad, zeker als het vers in de stal ligt.
Verkeerde voeding kan ook hoefzweren geven.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 10:02

Ah die heb ik inderdaad ook eens gehoord. Vermoed dat het vlas gemakkelijker de hoef in kan dringen doordat het glad maar wel scherp is en daardoor een zweer kan veroorzaken.

Hier ook de ervaring dat voer zweren kan veroorzaken, maar meestal zitten die dan hoog in de hoef. Overgang op gras of verhuizing van stal heb ik wel eens terug gezien in een zweer ja. Maar dit geeft altijd een typische kreupelheid, toch heel anders dan die van blessures.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 10:44

Vlas is niet sterk genoeg daarvoor, dat breekt eerder, maar in houtkrullen kunnen splinters zitten die wel hard genoeg zijn.
Hoge hoefzweren is idd vaker van voer.

IrisLEP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-16 15:07

RianneH schreef:
Ik vind het ook nog wat te vaag. Althans, de opties die je noemt liggen ver uit elkaar.

Wat wel vaker voor schijnt te komen bij vlasboxen zijn hoefzweren. Zelf heb ik die ervaring eigenlijk niet met mijn paarden, maar dit wel vaker gehoord van experts. Toch is de kreupelheid bij een zweer anders dan een blessure, het ontstaat vaak plots en ze zijn dan echt stokkreupel. Als ie laag zit is het ook vrij makkelijk te vinden, hoger is lastiger en moet je vaak wachten tot ie zelf eruit komt.

Ze kreeg een dik been toen ze werd ingereden ,er zijn toen snel foto's gemaakt door een dierenarts die die stal had, die zei dat het een scheur in de pees was. We hebben haar toen een half jaar rust gegeven en elke keer gewandeld en benen afgespoten, daarna zijn we nog eens naar onze eigen dierenarts gegaan, die heeft er rustig naar gekeken en die gaf aan dat er helemaal geen scheur was geweest, maar dat het een hoefzweer was geweest, wel zag ze toen dat er in beide benen een lege holte zat, maar ze zei dat ze dacht dat dat geen problemen kon geven.

IrisLEP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-16 15:09

We willen over gaan op stro, omdat paarden die gevoelig zijn voor een hoefzweer beter kunnen staan op stro.

IrisLEP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-16 15:10

Voer kan het niet aan liggen, ze krijgt hele goede brokken, die ons zijn aangewezen.

IrisLEP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-16 15:13

Ze loopt heel erg kortaf, het is niet zo dat ze haar been optrekt. Ik zal straks als ik het been in soda heb gezet even een foto maken. Morgen gaan we naar de dierenarts en die gaat kijken of ze kan zien of het een hoefzweer is.

IrisLEP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-16 15:14

Ik weet ook haast wel zeker dat ze geen hoefbevangenheid heeft, aangezien ze haast niet in de wei heeft gestaan.

IrisLEP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-16 15:18

Ik moet zeggen dat ik nu heel moeilijk kan zien welk been het precies is , mijn moeder ziet het ook niet goed en mijn instructrice ook niet goed. Terwijl we allemaal daarmee redelijk veel ervaring hebben.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 15:24

IrisLEP schreef:
RianneH schreef:

Ze kreeg een dik been toen ze werd ingereden ,er zijn toen snel foto's gemaakt door een dierenarts die die stal had, die zei dat het een scheur in de pees was. We hebben haar toen een half jaar rust gegeven en elke keer gewandeld en benen afgespoten, daarna zijn we nog eens naar onze eigen dierenarts gegaan, die heeft er rustig naar gekeken en die gaf aan dat er helemaal geen scheur was geweest, maar dat het een hoefzweer was geweest, wel zag ze toen dat er in beide benen een lege holte zat, maar ze zei dat ze dacht dat dat geen problemen kon geven.

Misschien is het handig om een keer langs een goede kliniek te gaan. Ik denk dat je bedoeld dat er een scan is gemaakt? Op foto's zie je namelijk geen pezen. Wat voor onderzoeken heeft je eigen dierenarts daarna gedaan?
Het lijkt me toch ook sterk dat die eerste dierenarts die peesblessure verkeerd gezien heeft. Het zou wel de wisselende kreupelheid kunnen verklaren.

Ik zou dus gewoon een keer bij een kliniek een goed onderzoek laten doen.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 15:26

Hoe oud is je pony?

Symbeami

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 15:26

Wat bedoel je precies met 'dat er in beide benen een lege holte zat' ? Snap niet helemaal wat ik me daar bij voor moet stellen. Waar zat die holte dan?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 15:31

Er is een hele simpele truc om vast te stellen of een paard HB is; neem hem aan het halstertouw en laat hem om zijn achteras draaien. Gaat dit vlot zonder staken dan is het geen HB, gaat het sloom/met staken en duidelijk moeilijk dan is het HB.

Overigens komt HB niet alleen van gras maar kan tal van oorzaken hebben.
Ook 'goede brokken die zijn aangewezen" zegt niets. Kijk eens op de zak hoeveel suikers/koolhydraten en zetmeel er in zit.

IrisLEP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-16 15:34

Focussed schreef:
Hoe oud is je pony?

bijna 5 jaar

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 15:34

Paard krijgt daarnaast ook niet alleen brokken natuurlijk, ook het ruwvoer is voer ;)

Met holtes denk ik dat je holtes in het hoefkatrol gebied bedoeld TS?

IrisLEP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-16 15:36

Symbeami schreef:
Wat bedoel je precies met 'dat er in beide benen een lege holte zat' ? Snap niet helemaal wat ik me daar bij voor moet stellen. Waar zat die holte dan?

Bij de scan die ze hebben gemaakt, zaten er in beide voorbeen een lege holte, waar dus niks te zien was, de dierenarts wist het niet te verklaren, maar zei wel dat het niet veel kwaad kon.

IrisLEP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-16 15:37

RianneH schreef:
Paard krijgt daarnaast ook niet alleen brokken natuurlijk, ook het ruwvoer is voer ;)

Met holtes denk ik dat je holtes in het hoefkatrol gebied bedoeld TS?

Het was volgens mij geen hoefkatrol, het zat midden in de benen, iets onder de knieën of iets boven de knieën.

IrisLEP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-16 15:37

DubbelDun schreef:
Er is een hele simpele truc om vast te stellen of een paard HB is; neem hem aan het halstertouw en laat hem om zijn achteras draaien. Gaat dit vlot zonder staken dan is het geen HB, gaat het sloom/met staken en duidelijk moeilijk dan is het HB.

Overigens komt HB niet alleen van gras maar kan tal van oorzaken hebben.
Ook 'goede brokken die zijn aangewezen" zegt niets. Kijk eens op de zak hoeveel suikers/koolhydraten en zetmeel er in zit.

Ik heb het even snel geprobeerd, het gaat heel vlot en soepel.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 15:40

Binnen 6 minuten !! Dat kun je wel héél snel...

IrisLEP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-16 15:46

Dat komt omdat ik een pony aan huis heb en omdat ik al klaar stond om even te gaan kijken en gelukkig bestaat er iets van 4G.

IrisLEP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-16 15:53

En ik kan dat snel genoeg zien of het hoefbevangenheid is of niet, want mijn shetlander heeft al een aantal keer hoefbevangenheid gehad en ik weet precies hoe dat er uit ziet. (vooral omdat het al een paar dagen zo is)

Heel erg bedankt voor het trucje, die ga ik zeker onthouden, zodat we er bij onze shetlander nog eerder bij kunnen zijn!