Zelf anti bijt maken om vlas eten te voorkomen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

JustLizz

Zelf anti bijt maken om vlas eten te voorkomen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-16 16:00

Mijn paard staat sinds een paar maanden op vlas.
Het gaat eigenlijk heel goed maar zie hem weleens wat vlas knabbelen.

Hij staat overdag hele dag buiten en s nachts staat hij met hooinet op stal. Sindsdien is het al veel beter geworden.
Ik heb ook een week of 2 antibijt gebruikt in zijn stal en dat werkt echt perfect. Enige nadeel is dat het zo duur is in gebruik als je het gebruikt in je stal om vlas eten te voorkomen.

Weet iemand een recept om zelf anti bijt te maken wat ik dan kan gebruiken?

Ik heb al zo'n onkruidspuit gekocht waardoor je het kunt vernevelen en met azijn geprobeerd, maar met azijn werkt niet goed genoeg voor mijn gevoel.

Andere optie is om de antibijt te verdunnen met water (bv 1 op 1), zodat het in ieder geval iets voordeliger in gebruik is.

hetty007

Re: Zelf anti bijt maken om vlas eten te voorkomen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 16:03

Kan je paard niet op wat anders staan dan op vlas? Mijn paard heeft ook vlas gegeten, met zware koliek als gevolg, sindsdien geen vlas meer voor haar.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 17:56

Met een plantenspuit azijn spuiten werkte hier altijd prima

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 19:03

Inderdaad, gewoon azijn spuiten. Of citronella, kan ook.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 19:07

Andere bodembedekking dan vlas gebruiken, kans op koliek door vlaseten is best groot. Om die reden staan ze hier op hennep. Werkt hetzelfde als vlas alleen wordt dit niet gegeten, wel is het iets duurder dan vlas helaas.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 19:09

Ben je zeker dat je genoeg ruwvoer geeft?

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 19:10

Ik heb ook vlas en was eerst ook met azijn in de weer omdat mijn veulen ervan at. Wat ik nu doe is het nieuw met het oud mengen, dat werkt het allerbeste. Als vlas bruin is, is het nog niet vies, pas als het rood wordt. De bruin geworden vlas eten ze niet, dus dat vermeng ik met de nieuwe vlas. Dus ik maak nooit de stal helemaal schoon en dan compleet nieuwe vlas erin, maar ik haal elke dag de drollen en natte plekken eruit en gooi er wat nieuw bij wat ik vermeng met wat er nog ligt. Werkt goed!

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 09:11

Mijn paard staat op vlas, krijgt meer dan genoeg ruwvoer (hij eet niet eens alles op) en als hij een nieuw pak vlas krijgt eet hij altijd een paar happen vlas, geen idee waarom maar hij doet dat nou eenmaal... zodra het door de stal is geroerd doet ie het niet mee.
Misschien moet je het nieuwe vlas met wat ouder vlas vermengen ?
hier haal ik overigens alleen de drollen eruit, pas als de natte plek zichtbaar wordt schep ik die eruit, dat is meestal 1 keer in de 1,5 / 2 weken. Ze krijgen hier elke woensdag en zaterdag een pak.

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 09:13

Azijn of dreft er overheen spuiten :)

DGL

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 09:18

Ik voer gewoon een plakje stro erbij, onbeperkt kuil is iets te veel van het goede. Dus een plakje stro om aan te knabbelen en het vlas wordt niet aangeraakt. :)

JustLizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-16 10:28

Ik meng inderdaad het nieuwe vlas met het oude, gebruik azijn of anti bijt en dan gaat het idd wel goed.
Ik weet dat het gevaarlijk is als hij vlas eet en daarom heeft hij dus ook een hooinet gekregen voor de nacht. Die is s ochtends nog niet leeg en overdag gaat hij buiten en krijgt hij ook 2 - 3 keer nog een flinke berg ruwvoer. Ik weet zeker dat hij daar niets tekort aan komt. Daarnaast krijgt hij nog bietenpulp, wat muesli en wat luzerne.

Het is inderdaad het meeste als ik net nieuw vlas in de stal heb gedaan (ook al doe ik dat dus onderop), dan vindt hij dat interessant en moet er idd wat aan geknabbeld worden. Het zijn geen hele happen die hij neemt hoor.

Ik doe inderdaad ook elke dag drollen eruit halen en als er een natte plek is die wat groter is dan haal ik die er door de week ook al uit. Verder doen wij hier 1 keer per week grote schoonmaak en gaat dus al het natte/rode vlas eruit en komt er een nieuw pak gemend met het nog goede "oude" vlas bij.