Piste slepen met je paard, ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kiekje.be

Piste slepen met je paard, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-16 23:25

Een goede vriendin van me heeft een piste, en zit die heel frequent manueel weer vlak te trekken - een beulenwerk. Nu kwamen we op het idee om dat met een paard van haar te doen, dus we willen een pistesleep maken die door een paard wordt getrokken. Zijn er hier mensen die al zoiets gemaakt hebben of gezien hebben? Ik ben best wel creatief maar ervaringen en inspiratie zijn hier zeker welkom!!

tamary

Re: Piste slepen met je paard, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 23:32

Ik heb een weidesleep gekocht tijdje terug o.a. daar voor. Werkt goed, maar enkel bochten en rechte lijnen, de hoeken moeten met de hand, want de sleep is te zwaar om zo even op te tillen.

Vlakken kan ook met een spoorbiels (met dezelfde beperkingen die gelden voor alle dingen die je achter paard knoopt omdat je ze niet zo even optilt). 2 zware ogen er in schroeven 15-20 cm van de uiteindes, ketting er aan en in het midden verbinden met zweng waar de strengen aan gaan. Nu weegt zo'n biels 70-75kg en dat is voor een paard vrij zwaar trekken, zeker met de flinke weerstand van het zand. Eerst met een halve (130cm ongeveer) beginnen en zelf even stukje trekken geeft redelijk info over hoe zwaar het is.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 09:06

Zorg er wel voor dat je paard goed in de losse strengen beleerd is en niet volkomen in paniek aan de kletter gaat als-ie per ongeluk over een streng stapt bv. en aan het geluid van rinkelende kettingen is gewend.

Je kunt overigens ook gewoon een pallet gebruiken om te slepen, werkt ook goed, of een aantal halve autobanden (over het loopvlak gehalveerd) aan elkaar verbinden met kettingen.

kiekje.be

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-16 09:39

Een treinbiels lijkt me te zwaar, het eigen gewicht van dat ding en het feit dat het zand gaat meeslepen... een pallet vind ik dan weer een goed idee, als het te licht is kunnen we dat altijd verzwaren. Autobanden, dat moet te vinden zijn maar die in twee snijden lijkt me niet evident?

Het paard is een voltige paard, dat gewend is dat zijn ruiter enkele meter achter hem wordt meegesleept aan een lederen riem, hij loopt ook regelmatig met tuig waar heel veel losse riemen (ter versiering) aan bengelen dus daar maken we ons weinig zorgen over :)

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 09:40

Ik heb het vroeger ook nog gedaan. Dat ging best goed. Wij gebruikten ook een pallet inderdaad, wat ook werkt is een draadmat.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 09:53

Autobanden moet je ook niet met de hand doorsnijden, dat doe je met een haakse slijper :D
Een betonmat met een paar stoeptegels verzwaard werkt idd ook.

kiekje.be

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-16 12:39

Ibbel schreef:
Autobanden moet je ook niet met de hand doorsnijden, dat doe je met een haakse slijper :D
Een betonmat met een paar stoeptegels verzwaard werkt idd ook.

Ja met een breekmesje zag ik me dat niet meteen doen :o maar dan moet ik ze nog aan elkaar vast maken ook... een palet lijkt me "gemakkelijker" om aan de knutsel te gaan, en die heb ik al liggen ook.
Een betonmat heeft standaard uitstekende delen denk ik eh? Dan moet ik die weeral gaan afslijpen...

Hebben de personen die dat vroeger al deden toevallig geen foto? Dat helpt altijd :)

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 13:05

Ik doe het regelmatig met een autobandje achter mijn pony.
Longeer ook dressuurmatig met de dubbele longe regelmatig met het bandje er achter, om net ff meer training er van te maken. Zelfde bandje word ook gebruikt om jonge pony's te betuigen.

Ik heb er een schoftje, borsttuig met verlengde strengen en strengdrager er aan. Met paniekhaakjes tussen de zweng en strengen.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 18:02

Hier ook met band af en toe de longeer cirkel slepen.
Let wel op dat voltige en een band erachter ff heel wat anders is. Hier zeer ervaren men pony's maar 1 daarvan maakt toch keer op keer weer even kleine heisa als ie de band erachter heeft.
Liefst snelsluiting eraan met 2 lange touwtjes die je dan ook in de hand kan houden voor het geval ie toch even in paniek raakt dan heb je m in 1 ruk los.
Streng ophouders zijn ook fijn omdat de strengen erg snel laag gaan staan ivm natuurlijk lage bevestiging. (Een stro touwtje tussen de staartriem door en 2 lusjes in voldoet ook prima daarvoor die kan je dan pas wel ervoor op maat zetten maar is zo gedaan.)

Een pallet werkt idd ook prima. :j

ragus_tommy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 18:14

Ik sleep (wel onder begeleiding) ook met mijn Tinker onze bak. We hebben de sleep gemaakt van een stuk betonijzer van ongeveer 1 bij 1 meter groot. daar hebben we wat strotouwtjes aan vast gemaakt en die aan een klein weidepaaltje geknoopt. Om de paal zitten de (help, hoe heetten die dingen ookalweer waar je een kar mee trekt |o ). Het slepen gaat best wel goed, maar misschien kan je er ook iets op zetten waardoor het wat zwaarder word.

kiekje.be

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-16 23:18

MelanieB schreef:
Let wel op dat voltige en een band erachter ff heel wat anders is. Hier zeer ervaren men pony's maar 1 daarvan maakt toch keer op keer weer even kleine heisa als ie de band erachter heeft.

Het paard loopt ook al jaren shows waar ze oa. steekspelen doen, en door vlammen van 3 meter hoog loopt hij ook, dus hij is echt niet snel onder de indruk ;) maar je hebt gelijk, veiligheid boven alles, dus we gaan zeker paniekhaken voorzien.