NF (natural feeding) hooibak ervaringen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ikkebenhier

NF (natural feeding) hooibak ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-16 18:46

Heeft iemand ervaring met de NF (natural feeding) hooibak?
Ik zag het vandaag ergens op een stal en ik ben van plan om het ook aan te schaffen.
Mijn paard trekt zijn hooi vaak door de hele box en met een fijnmazig hooinet heb ik de indruk dat hij niet genoeg hooi eet omdat het misschien te veel moeite kost om het hooi er uit te plukken en dat hij er dan snel mee stopt.

http://naturalfeeding.eu/voerbak.htm
(ik hoop dat de link werkt)

Heeft iemand hier toevallig ervaring mee?

DubbelFun

Re: NF (natural feeding) hooibak ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 08:53

Een hoge bak is weinig 'natural' ... paarden horen laag bij de grond te eten. Verder zit er geen rooster in om te voorkomen dat het paard alsnog grote plukken hooi er uit haalt en door de stal loopt.
Verder is hij voor een stal van 3x3 gewoon te groot; paarden hebben all ruimte op dat oppervlak al nodig om te kunnen keren.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 08:58

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 09:08

Wij hebben zelf bakken gemaakt van hout, simpel en goedkoop. Erop komt een rooster van dit betongaas.
De hoekbakken lijken mooi, maar zijn inderdaad erg groot en ( naar wat ik gehoord heb) niet super stevig. In onze bakken past 1 normaal baaltje hooi, maar je zou de bak makkelijk wat kleiner kunnen maken.

Afbeelding

Hier ligt het betongaas op de bak, normaal ligt het in de bak op het hooi.

Afbeelding

Ook een oplossing als je geen betongaas wil gebruiken.

Afbeelding

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-16 17:23

Bedankt voor de reacties al!

Het moet zeker geen slow feeder zijn. ik wil vooral dat hij de hele dag (onbeperkt) kan eten.
Als ik het op de grond doe, gooit hij het vaak naar buiten over de deur (hooi ligt naast de deur) of hij trekt het open waardoor het overal ligt. Ze krijgen 2 keer per dag een hele grote berg hooi, waardoor hij er mee gaat klooien. Meerdere keren kleinere porties geven is niet echt een optie.
Dus ik dacht: bak vol gooien en hij kan de hele dag voort en knoeit er waarschijnlijk minder mee.
De box is groot genoeg.
En zelf iets maken in hout ofzo, zie ik niet zitten. Kan misschien ook gevaarlijk zijn in hout.

komone

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 17:28

Ik heb een poosje de Hartog Voerbox gebruikt. Sterke voerbak met zwaar metalen rooster er in. Zo kunnen ze niet met hun neus het hooi er uit gooien. Het rooster slowt verder niet echt heel veel, zorgt alleen voor minder knoeien. En er kan aardig wat hooi in. Omdat ik nu buiten hooi voer doe ik hem weg (zie mijn advertentie op boktmarkt mocht je interesse hebben).

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 17:32

Ik zou daar niet zo zeker van zijn hoor dat hij minder gaat knoeien, het hooi kan nog steeds vrij weg :=

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-16 17:36

SheeNegro schreef:
Ik zou daar niet zo zeker van zijn hoor dat hij minder gaat knoeien, het hooi kan nog steeds vrij weg :=

Daar heb je gelijk in, maar het zal wel minder zijn. Hij kan nog plukjes eruit halen maar hij kan het niet meer met zijn neus open gooien en door de box trekken

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 17:44

Ooit voerde ik mijn pony uit een lage vierkante bak (stevig plastic). Was handig omdat ze nat hooi kreeg en ik een plakje kon laten uitlekken in die bak (zaten gaatjes onderin). Als ik de bak in haar (uitloop)stalletje zette, nam ze een hap en zwiepte ze daarna met haar neus door de bak om onderop te beginnen. Een hogere bak hielp niet, ze maakte gewoon haar zwiep wat groter :+

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-16 17:50

Hilary schreef:
Ooit voerde ik mijn pony uit een lage vierkante bak (stevig plastic). Was handig omdat ze nat hooi kreeg en ik een plakje kon laten uitlekken in die bak (zaten gaatjes onderin). Als ik de bak in haar (uitloop)stalletje zette, nam ze een hap en zwiepte ze daarna met haar neus door de bak om onderop te beginnen. Een hogere bak hielp niet, ze maakte gewoon haar zwiep wat groter :+

Daarom dat ik denk dat dit handiger is, omdat het diep is... De stal waar ik het gezien heb was er heel enthousiast over, maar ze hadden ze nog niet zo lang dus ik was op zoek naar meer ervaringen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 18:01

Als het puur gaat om het tegen gaan van verspilling dan kun je beter een investeren in een goed hooinet, fijnmazig zodat hij er langer over doet. Maar hoe doe je het buiten?? Of staat je paard echt elke dag zoveel op stal.

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-16 18:09

bigone schreef:
Als het puur gaat om het tegen gaan van verspilling dan kun je beter een investeren in een goed hooinet, fijnmazig zodat hij er langer over doet. Maar hoe doe je het buiten?? Of staat je paard echt elke dag zoveel op stal.

Ja, hij staat op stal. Een hooinet heeft hij, maar hij eet dan niet genoeg. Ik heb de indruk dat hij het snel beu is om het hooi uit de gaatjes te prutsen. Op een hele dag eet hij misschien een half hooinet.
Hij hoeft ook niet traag te eten, ik wil gewoon dat hij veel hooi ter beschikking heeft maar dat hij er minder mee gaat knoeien

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 18:38

ikkebenhier schreef:
Bedankt voor de reacties al!

Het moet zeker geen slow feeder zijn. ik wil vooral dat hij de hele dag (onbeperkt) kan eten.
Als ik het op de grond doe, gooit hij het vaak naar buiten over de deur (hooi ligt naast de deur) of hij trekt het open waardoor het overal ligt. Ze krijgen 2 keer per dag een hele grote berg hooi, waardoor hij er mee gaat klooien. Meerdere keren kleinere porties geven is niet echt een optie.
Dus ik dacht: bak vol gooien en hij kan de hele dag voort en knoeit er waarschijnlijk minder mee.
De box is groot genoeg.
En zelf iets maken in hout ofzo, zie ik niet zitten. Kan misschien ook gevaarlijk zijn in hout.

Wat is daar gevaarlijk aan? De bakken van ons staan al jaren in de stal, niks eng aan. De paarden gaan er echt niet in zitten ;) . Als je zorgt dat er geen scherpe randen aan zitten is er niks aan de hand.
We hebben aan de bovenkant een randje gemaakt zodat ze de roosters er niet per ongeluk uit kunnen trekken, maar we gebruiken ze ook wel zonder rooster erop. Echte slowfeeders zijn het niet maar het hooi blijft wel in de bakken en niet overal in de stal. Ken je niet iemand die zoiets voor je kan maken? Het is echt supersimpel.
Ik heb ook wel eens gezien dat er hooibakken werden gemaakt van kliko's , onderin een gat maken en vullen, deksel dicht en het hooi komt er aan de onderkant uit.

http://boktimg.nl/sites/default/files/1 ... 183b66.JPG

artikel over "hooi kliko's " hier op Bokt: [VSW] Wie heeft er een hooikliko? (Of heeft er een zelf gemaakt)