Ingezaaide wei perse eerst maaien?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Noor

Ingezaaide wei perse eerst maaien?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-16 04:45

Hallo,

Hopelijk kunnen jullie mij adviseren.

Afgelopen najaar heb ik een stuk wei opnieuw laten inzaaien. Inmiddels staat er weer een mooi stuk gras.

Mijn vraag is of ik dat stuk perse eerst moet maaien voordat mijn paard er weer op kan?

Ik heb haar vd week een paar keer met graasmasker erop laten staan , maar ben als de dood voor koliek oid (weet niet of dat minder snel aan de orde is als er eerst gemaaid wordt?)

Alvast dank!

Anoniem

Re: Ingezaaide wei perse eerst maaien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 04:56

Normaal wel. Dit zorgt er voor dat jouw gras dieper kan wortelen en vertakken. Nu is de kans groot dat paardlief het gras inclusief wortel uittrekt.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 06:50

Maaien , maakt het gras sterker en dichter .
Persoonlijk ben ik voorstander van een weide altijd eerst laten doorgroeien na de winter en dan een keer afmaaien in t voorjaar . Eind april begin mei .
Ook mest verwijderen indien mogelijk en anders slepen tussen door of als de groep naar een andere weide gaat ...
Als je een nieuw land hebt en je doet de paarden erop zonder eerst maaien trekken ze t gras sneller stuk

Noor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-16 08:04

Dank voor de reacties.

Oke, dus maaien zou goed zijn voor het gras zelf, maar het is niet zo dat het eerst gemaaid moet worden omdat dat beter/veiliger is voor de gezondheid?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 08:06

Gras met wortel en al uittrekken en opeten geeft risico op zandkoliek, dus het is echt ook beter voor de gezondheid.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 08:07

Schapen er eerst op geeft een hele goede zode dat kan i.p.v. maaien

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 08:14

Ik denk trouwens dat je onderschat hoe kwetsbaar (en dun) een half jaar oude wei is. Ik heb vorig jaar ook nieuw laten inzaaien door de loonwerker, maar dat land wordt dit jaar eerst gewoon gemaaid (met de zitmaaier, ben ik wel een halve dag bezig, maar dan heb je ook wat), daarna twee keer gehooid als het mee zit (en dat heb ik vermoedelijk niet meer hooi dan van 1x hooien van ouder grasland), en pas dit najaar mogen de paarden er weer op. En dan nog kun je de zaairijen nog zien, weet ik van voorgaande keren.

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 08:14

Wij hebben vorig jaar ook een stuk gezaaid en niet gemaait, nergens last van gehad ofzo.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 09:17

Wij hebben het destijds niet laten maaien, maar wel laten slepen tussendoor. Daarmee verwond je het gras, wat het gras sterker maakt.

horsebeauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 11:12

Wij hebben vorig jaar ook inderdaad gezaaid en niet gemaait. Geen problemen gehad!

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 00:02

Slepen en gras verwonden? Dat maakt het sterker?
Kan me er niet echt een beeld bij vormen.

Hier pas ingezaaid. Dus half jaar sowieso niks erop. Denk pas volgend voorjaar weer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 00:20

Door de stress reactie gaar het gras dieper gaan wortelen en gaan die worstel ook meer vertakken.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 00:28

Maaien! De zode is na een half jaar niet sterk. Door maaien worteld het gras beter en krijg je een dichtere zode.

Mensen die nu zeggen 'maar dat heb ik vorig niet gedaan, heb ze er zo opgegooid en niks aan de hand'. Dat kan kloppen. NU is er nog niks aan de hand. Maar op de wat langere termijn leert de ervaring dat de zwakkere zode snel stuk gaat,de groei gaat snel uit het gras, meer bemesten/kalken etc etc.
Naast het feit dat je meer risico hebt op koliek doordat de zachte zode ervoor zorgt dat het gras met pol en al uit de grond getrokken wordt.

Kortom, maaien.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 19:18

Of schapen er op.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 19:33

Wij ook nieuw grasland gehad.maar gewacht tot het gras vrij hoog was voor de paarden er op gingen.
Is toen prima gegaan :j