Advies gevraagd weideonderhoud

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SuzieQ

Advies gevraagd weideonderhoud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-16 00:05

Volgende week willen wij bij ons op stal een hectare grond tegen onkruid gaan spuiten. Aangezien wij dit eenmalig willen doen, willen we graag een zo'n maximaal mogelijk effect.

Nu wil de boer die dat voor ons doet al heel snel daarna mest injecteren. Ik heb daar mijn twijfels over n.a.v. gelezen informatie. Graag wil ik van andere paardenhouders horen hoe lang zij wachten met bemesten na het onkruid spuiten.

Verder gaat helaas de temperatuur weer dalen volgende week. Is het beter om te wachten tot het weer boven de 15 graden is, of is 10 graden genoeg?

Alvast bedankt! Alle tips voor goed weideonderhoud ontvang ik verder graag ;) .

TurdusMerula

Re: Advies gevraagd weideonderhoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 00:09

Persoonlijk vind ik 'alles platspuiten' nou niet echt vallen onder 'goed weideonderhoud'...

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 08:06

Er moet 'groei' in het onkruid zitten voordat bestrijdingsmiddelen opgenomen worden. Ik zou het dus zelfs omdraaien: eerst bemesten, even wachten tot er voldoende blad aan het onkruid zit en dan spuiten.
10 graden is op zich wel voldoende voor groei en dus spuiten.

Loonwerker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 08:43

Op het etiket van de middelen is te vinden wat het optimale temperatuurbereik is.
Verder maakt het niet zo veel meer uit wanneer je gaat injecteren als je volgende week al spuit. Zo snel werkt die mest nu ook weer niet.

Als er veel verschillende soorten onkruid staan is het vaak raadzaam niet met één middel te spuiten als je een zo maximaal mogelijk effect wilt, maar om twee middelen te combineren om zo een optimale werking op alle onkruiden te krijgen.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 08:46

Het idee van onkruid spuiten is juist dat het tot aan de wortels in trekt. Als je na het spuiten gaat injecteren dan maak je de wortels kapot. En is het gewenste effect weg. Het beste is om het andersom te doen. Eerst bemesten. Dan 3 weekjes wachten en dan spuiten. Dat is iig het advies van onze loonwerker.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 23:44

Naast juiste middelen en volgorde spuiten/mesten, zou ik ook de ph (zuurgraad) van je grond bepalen, want hoe lager hoe meer onkruid.
Advies (melkvee, paardenwei mag iets zuurder zijn, maar tussen de 6 en 6.5 kom je wel uit):
zandgrond Ph 6.3
zandleem Ph 6.8
leem Ph 7.0
klei Ph 7.2

Kans is vrij groot dat je fors moet kalken, zeker als je niet wil blijven spuiten.

SuzieQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-16 11:56

Thanks voor jullie reacties!

Even wat extra info:
- Wei is vorig jaar september geinjecteerd en de mesthoop (v.d. paarden) is er ook op uitgereden.
Paarden zijn halverwege maart van dit hectare land afgegaan en het gras groeit, zover ik kan beoordelen, goed. Het is nu ongeveer 10 cm lang.
- Middelen die we gaan gebruiken: Primstar (1L) + MCPA/Cirran (2L). We hebben veel muur, weegbree en paardenbloem.
- Bedoeling is om het in juni te gaan maaien om er hooi vanaf te halen voor de paarden.
- Het is heel arme zandgrond

Aangezien we de paarden grondwater geven, proberen we dit echt als iets eenmaligs te doen. Het is nu puur uit noodzaak om te zorgen dat het onkruid niet kan gaan zaaien. In het najaar willen we kalk / Perlka strooien om inderdaad de PH beter op orde te krijgen. Vorig jaar is er al eens kalk uitgestrooid, maar ik begreep van de eigenaar van het land dat dit daarvoor 6 jaar niet is gebeurd. Kans is dus groot dat de grond nog steeds veel te zuur is...

Mijn idee was ook altijd dat het logischer is om eerst te bemesten en dan onkruid te spuiten. De boer die het voor ons doet, wilde eerst spuiten en dan bemesten. Vervolgens wilde hij eerst weer bemesten en dan spuiten. De eigenaar van het land wilde per se dat er eerst gespoten werd en daarna bemest.
Ik ben op dat gebied inmiddels het spoor bijster }:0 .

Mijn angst is dat, als het te snel daarna gebeurt, de wortels inderdaad worden doorgesneden en we heel het effect van het doodgaan tot in de wortels gaan missen.
Uit de reactie van loonwerker kan ik dus opmaken dat het helemaal geen effect meer heeft om nu te gaan bemesten t.b.v. het bestrijdingsmiddel. Interessant om dus eens te overleggen of we ermee akkoord moeten gaan om zo snel te bemesten na het spuiten...

Ik zal vanmiddag eens een foto maken van het land. Ik vind weideonderhoud heel interessant, maar het is best ingewikkeld! :+

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 12:00

Ik zou eerst de wei bemesten en wachten met onkruid sproeien tot onkruid hoog is. Dan kan je zoveel mogelijk onkruid verwijderen met sproeien.
Indien je eerst sproeit zal jonge onkruid nog overleven en na bemesten gaan ze snel groeien.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 12:01

Op zandgrond is kalken inderdaad erg noodzakelijk, maar je standaard kalk is voornamelijk voor het grondwater omdat je bodem zo doorlatend is (fijn voor je paarden, niet als je wil bemesten). Haal ipv standaard kalk schelpenkalk, dat lost veel langzamer op en dan kan je gras het wel grotendeels opnemen.

Loonwerker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 11:28

Nu nog bemesten heeft inderdaad geen zin als je zo snel al gaat spuiten. Het bemesten kort na het spuiten heeft niet het effect dat de wortels niet doodgaan. Je moet alleen de droog/inwerktijd in de gaten houden, maar ik neem aan dat je niet dezelfde dag nog gaat bemesten.

Primstar en Cirran zijn een goede keuze. Wij gebruiken die combinatie ook meestal. Voor extreme gevallen mag de dosering nog omhoog, maar daarvoor wachten we de foto's af. Houd er rekening mee dat Cirran een veiligheidstermijn heeft van twee weken.

Wat betreft kalk; er moet een behoorlijke hoeveelheid kalk op een hectare om de pH te verhogen, zeker op arme grond. Denk dan in honderden kg's.

Tot slot de reactie van Dakario: Wacht liever niet tot het onkruid hoog is. Jongere planten zijn gevoeliger voor gewasbeschermingsmiddelen en zullen dus makkelijker te bestrijden zijn.

SuzieQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-16 13:23

Dit zijn de foto's van vrijdag:

Overzicht van het gehele stuk:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dit zijn de slechtste stukken (rand van het perceel):
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik zal vanavond uitgebreid reageren. Alvast weer bedankt voor jullie reacties :j !

just_amor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 16:06

En hoe zit het met kunstmest strooien en pleksgewijs onkruid verdelgen? Kan dit op dezelfde dag of met een paar dagen er tussen, of hoelang moet er tussen zitten?

Als het onkruid is doodgespoten (bv. boterbloem, distel, hondsdraf) haal je het doodgespoten onkruid dan alsnog weg ivm giftigheid van sommige kruiden?

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 23:08

Waarom zou je boterbloem en distels doodspuiten?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 23:16

Boterbloem is (licht) giftig, paarden eten het niet en dus gaat het overheersen. Voor distels is er in een aantal gevallen een bestrijdingsplicht.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 23:23

Ik denk dat ik gewoon wat anders denk over wat een goede wei is dan de gemiddelde paardeneigenaar.
Ik wil juist diversiteit en niet alleen gras. Geen moeite met distels ook - mits het niet té is uiteraard. :)

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 23:32

Flink mestuitrijden, vervolgens een week of twee later spuiten tegen onkruid. Je gras is nu nog nauwelijks gegroeid, het onkruid begint net iets. Als je over 2 weken spuit dan pak je al het onkruid mooi aan. Kan je prima hooien straks. Na het hooien nog een keer mest uitrijden. Dan krijg je een goede opbrengst en zit er ook voeding in je hooi.

Onkruid voegt niets toe en de paarden hebben er ook niets aan. Overigens vind ik het onkruid wel wat meevallen. Had veel zuring etc verwacht.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 23:33

Ik heb ook geen problemen met diversiteit, maar ik wil wel een aaneengesloten grasmat (ivm zware belasting van paarden er op) en dingen die of gegeten worden of niet de boel overnemen.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 23:41

tamary schreef:
Ik heb ook geen problemen met diversiteit, maar ik wil wel een aaneengesloten grasmat (ivm zware belasting van paarden er op) en dingen die of gegeten worden of niet de boel overnemen.

Als je een keer spuit is dat niet zo'n punt voor de diversiteit. Je komt dan mooi van je onkruid af. Nadat het onkruid grotendeels weg is zal je met goed weidebeheer de boel in conditie moeten houden. Af en toe een vreemd plantje is geen punt alleen het moet niet de helft van je land worden.

just_amor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 08:41

Zeker wil ik ook diversiteit van kruiden in de wei, maar de boterbloemen beginnen tocg langzamerhand de boel over te nemen. Een van deze weides is nog niet bemest, omdat ze hier in lopen. Komende week gaan de naar de volgende. Alle andere weides zijn wel al bemest. De bosjes boterbloemen zie je nu goed staan in de kaalgegeten wei. Vandaar dat ik me afvraag of je kunt bemesten en spuiten tegelijk? Zonder nadelig effect og dat het tegen elkaar werkt