Poets jij na het rijden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Poets jij na het rijden?

Altijd uitgebreid
16 (8%)
Soms even snel
72 (36%)
Altijd even snel
66 (33%)
Soms uitgebreid
21 (10%)
Nooit!
25 (12%)

Totaal aantal stemmen: 200


Leonie_M

Berichten: 4488
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 13:00

Ik poets altijd de zweetplekken weg en natuurlijk kijk ik zijn hoeven na

Gulpje

Berichten: 8071
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: In Uranus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 13:00

Sjuimpje schreef:
Ik poets vrijwel altijd na het rijden,
als ik ergens een hekel aan heb is het wel een paard te hebben staan waar het zadel en hoofdstel nog instaan, en waar de bezwete haren in plukjes zijn opgedroogd.
Verder jeukt zweet ontzettend, ik kan me dus voorstellen dat het voor hen ook prettig is om dat even van je af geborsteld te krijgen. Is ook een soort van behoud voor je paard, je ziet regelmatig paarden die na het werk ongepoetst op stal het hoofd schuren, de mijne doen dat bijna nooit.



Daar irriteer ik me ook aan idd. Er zijn mensen bij ons op stal die hun paarden op stal gooien na t rijden, en dan zie je idd het hele hoofdstel en zadel nog zitten. En dan gaat de deken er op..
Ik poets niet superuitgebreid, ze heeft dan ook een lekker dik velletje, maar zorg er altijd voor dat alle zweet/zand en modder is verwijderd en gedroogd.

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 13:04

Nooit! Ik rijdt ze niet nat nu ze een wintervacht hebben, en gooi ze samen na het rijden o.i.d in de paddock los. Mocht het straks zomer zijn, stap ik tot ze droog zijn. Daarna gooi ik ze samen in de paddock of wei. Poetsen heeft dan geen zin dus. Wondjes van aantikken hebben ze niet, ze dragen bescherming voor en achter. Ik loop wel altijd even alles na. Maar dat doe ik altijd, ook voor het rijden...

Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 13:08

Soms even snel, ligt eraan hoe ik gereden heb.

gekke_koei

Berichten: 4425
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 13:22

altijd de hoeven en een harde borstel er over. mijn paard isniet geschorene n heeft best wel een berevelletje. die is na een uur rijden best wel nat. dus die stap ik droog en dan voordat de winterdeken er op gaat ff alle zweetplekken weg poetsen.

Liekje1981

Berichten: 2281
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 13:55

Ik doe het ALTIJD uitgebreid.

Want ik wil gewoon dat hij schoon naar bed gaat Haha!

En de zweetplekken moeten ook weg.

Hij komt "schoon"uit stal en gaat "schoon" weer terug.

Ben een MUTS weet ik.

Maar heb er een goed gevoel bij

Na het rijden doe ik:

* De hoeven wassen
* De gele plekken op zijn witte benen wassen
* Neus schoonmaken "babydoekjes"
* Hoeven vetten en teren (1x in de week)
* benen afdrogen met een handdoek
* Staart uitborstelen
* Enz. Haha!

Dus ik besteed er aardig wat tijd aan Knipoog

Janneke_
Berichten: 3615
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 14:11

ik doe altijd ff de hoeven nakijken of er niets in zit..
daarna droogwrijven met stro,
in de zomer als het heel warm is, de benen afspuiten

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 14:19

Als de paddock droog is ('s zomers) laat ik hem na het rijden even lekker rollen, en haal ik er daarna nog even een borstel over als hij op stal gaat. Gaat hij niet op stal dan gaat hij met zand en al de wei op....
Als hij niet kan rollen haal ik er altijd nog even een borstel overheen.

Christina
Berichten: 262
Geregistreerd: 03-03-03
Woonplaats: Chaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 15:03

In de zomer spuit ik mijn paard na het werk altijd af. In de winter kan dat niet, omdat we op stal alleen koud water hebben. Dan ruw ik zijn vacht op met stro. Het maakt het iets droger en zorgt er ook voor dat er geen opgedroogde zweetplekken overblijven.

YvonneAa
Berichten: 2063
Geregistreerd: 07-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 15:16

Ik heb 'soms even snel' ingevuld. Soms hebben we namelijk niets gedaan en zweet ze niet/nauwelijks. En als ze verder nog schoon is gooi ik er (in dit jaargetijde) direct de deken erop. Maar als ze er heeft gezweet poets ik haar wel even, maar nooit echt meer uitgebreid meer na het rijden. Dat doe ik altijd voor het rijden.

Buckje
Berichten: 19862
Geregistreerd: 22-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 15:18

Ik doe altijd alleen de beentjes en de hoefjes na het rijden! en voor een uitgebrijde poetsbeurd! Na het rijden heel af en toe helemaal

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 15:51

Het verschild, ik rij altijd buiten en een nat paard ga ik niet poetsen.
Ik haal meestal wel even snel een hade borstel over hem heen tegen de modder. Is hij nog droog en ben ik nog niet te laat voor het eten poets ik hem ook wat uitgebreider.

Arjette

Berichten: 1644
Geregistreerd: 21-02-03
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 16:20

Als ik een buitenrit heb gemaakt kijk ik sowieso altijd even de hoeven na en soms poets ik nog wat modder van haar benen of als ze heeft liggen rollen in de bak het zand van haar lijf, maar voor de rest poets ik haar niet na het rijden.

Lientje

Berichten: 3891
Geregistreerd: 22-06-01
Woonplaats: Belgie(Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 16:32

Ik poets mijn paard altijd na het werk, hij zweet nogal en ik vind het echt geen zicht zo'n paard met allemaal zweetplekken, mijn paard moet er verzorgd uitzien. En ja dat zweet moet inderdaad ook jeuken.

animals
Berichten: 3343
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: 't Harde

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 16:58

eigelijk heel soms maar als ze erg bezweet zijn niet...! Knipoog

MootjeK

Berichten: 1195
Geregistreerd: 27-07-03
Woonplaats: Vleuten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 17:03

Nu het buiten zo modderig is zorg ik ervoor dat in ieder geval zijn beentjes (en buikje) weer schoon zijn na het rijden. En als hij erg heeft gezweet ga ik er meestal even met een harde borstel overheen, zodat de ergste viezigheid weg is. Maar ik poets niet heel uitgebreid na het rijden. Ik poets vooraf altijd heel uitgebreid. Schijnheilig

boemel

Berichten: 8405
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 17:04

Even snel een borstel over de zweetplekken en als ze zand aan de benen heeft poets ik dat ook weg. Verder niets.

masja

Berichten: 4026
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Melderslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 18:14

Ik haal alleen het zand van haar benen na het rijden als die droog zijn. Verder hou ik haar staart en manen bij... Dat is makkelijke na het rijden dan ervoor.

Tamara

Berichten: 10444
Geregistreerd: 20-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 18:17

Ik poets vooraf uitgebreid en na het rijden haal ik er nog ff een borstel overheen. ff het opgedroogde zweet eraf poetsen, als ik buiten heb gereden ook nog ff hoefjes krabben. En zeker als ie in de rui is nog ff wat losse haren wegpoetsen, dat ie er iig weer een beetje netjes bij staat!

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 18:22

Ik juist andersom. Voor het rijden even snel een borstel erover heen (hij is dan nog schoon van de vorige dag, en in de paddock heeft hij ook altijd een deken op). Na het rijden laat ik hem opdrogen en poets ik hem lekker uitgebreid. *LOL*

Tayga

Berichten: 2226
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 18:36

Mijn paard wordt ook veel uitgebreider gepoetst na het rijden, want ik wil dan nog ff in het licht rijden. 's Zomers verschilt het nog al en al het warm is gaat hij lekker onder de tuinslang Haha!

djangogirl

Berichten: 2486
Geregistreerd: 15-04-03
Woonplaats: Amstelveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 18:57

ik doe het altijd even snel. Gewoon even een borstel eroverheen om de losgeschuurde haren enzz eraf te halen en zn haren weer even reht te maken Knipoog en hoefjes krabben

Melissa

Berichten: 5812
Geregistreerd: 23-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 19:00

ik doe het meestal wel ook omdat ze als ze hebben gezweet die haren niet overeind kunnen zetten.
En houd er niet van dat je al die zweetplekken ziet!

Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 19:11

Afspuiten doe ik overigens wel erg vaak. In de winter vanzelfsprekend wat minder ivm de eventuele vorst. Maar als Murf een beetje hard getraind heeft gaat hij onder de sproeier na het rijden (meestal spuit ik hem 4/5keer per week af)

iwayalover

Berichten: 7755
Geregistreerd: 02-02-03
Woonplaats: Boxmeer(Noord-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 19:57

Annetje schreef:
Ik doe het soms, ik rijd op een manege en niet iedereen poetst de paarden daar goed, dan krijg je dus allemaal zand in het shabrak en dat gaat tijdens het rijden in de vacht zitten.
De meeste kinderen die poetsen hun paard voor de les niet meer als ze zien dat hij al gelopen heeft. Daarom poets ik ze soms wel, maar dan alleen ff snel waar het zadel ligt.


Idd Ik ook.

Soms vind ik het wel effe ontspannend om het paard waar ik op gereden heb effe te poetsen na het rijden. En ik doe het ook vaker als het paard in de rui is.