Hoe verhelp ik dat er vliegjes/muggen(eitjes)/kikkervisjes(?) in de drinkton belanden? Ik heb namelijk een hele drinkton moeten wegdoen omdat dat soort muggen(eitjes)/vliegjes/kikkervisjes mijn hele drinkton groen maken en vol zitten met dat soort beesten.. Ik wou er al een netje over doen maar daar kunnen ze blijkbaar tussen..Help?
2x/week legen en schrobben of afdekken, maar dan kunnen de paarden er niet meer uit drinken. Regenton hier is ook niet voor niets weer voorzien van deksel (met gat waar net buis dakgoot door past).
Waterbakken voor de paarden regelmatig schoonmaken hoort bij standaard bezigheden. Het is wel een reden voor mij om drinkbak (90L speciekuip) binnen te zetten (of in elk geval in de schaduw), want dan trekt het veel minder muggen, etc. aan. Wateropvang is iets lastiger schoon te houden, dus daar is afdekken handiger en ook beter mogelijk omdat de paarden er niet bij hoeven. Enkel ik en met handen krijg je deksels makkelijker ergens af.
Wij hebben vorstvrije waterbakken op stal. Zit een grote drijver (bal) in die de bak afsluit. Hierdoor kan er ook geen troep, vliegjes en andere zooi in komen. Ideaal, alleen ik zag net dat er wel een flink prijskaartje aan hangt.
Heel goed schoonhouden, echt zeer regelmatig schoonschrobben. Hier doen we de bakken binnen al eens in de 2 weken. Die buiten iedere week, zomers 2x per week. Dat is de enige manier waarop je het een beetje weghoudt.
Het enige dat helpt is water verversen en regelmatig de bak schoonmaken. Helaas een steeds terugkomende bezigheid. Als het vliegen zijn die erop drijven kan het trouwens geen kwaad. Die schep je er gewoon even vanaf. Als er beestjes in rond zwemmen heb je mogelijk muggenlarven en dan moet je bak leeg en schoon.
Groen komt van algen en dat zijn of draadalgen. Die haal je eruit en vervuilen je water niet. Glibberig groene laag aan de zijkant tegen de bak aan moet je wel schoonmaken.
assebassie
Geplaatst: 08-04-16 19:10
vissen erin die insecten eten, is geen grapje hoor, schijnt te helpen.
Zo'n grote, betonnen drinkton? Ik heb daar eens een heuse vijver van gemaakt, met twee visjes voor de muggenlarven en slakjes voor de algen en wat waterplantjes voor de waterkwaliteit. Werkte ontzettend goed! Het water bleef schoon en kraakhelder, en een jaar later had ik honderden slakjes