Welke ondergrond voor verharde paddock?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

magda_90

Welke ondergrond voor verharde paddock?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-16 18:04

Topic namens een kennis van mij, we zaten te brainstormen en toen opperde ik om Bokkers mee te laten denken. :)

Kennis heeft een woonboerderij met veel grond gekocht en wil haar twee paarden naar huis halen. Haar idee is om een grote inloopstal te maken, verharde paddock, zandpaddock (eventueel dienst als rijbak) en weiland. Bij goed weer hebben de paarden beschikking over stal, verharde paddock, zandpaddock en weiland. Bij minder weer gaat het weiland dicht, bij slechter weer de zandpaddock dicht en bij extreem slecht weer gaan ze op stal.

Nu dus die verharde paddock. Gaat mogelijk 20 bij 40 m worden, komen twee slowfeeders en een waterbak. Maar welke ondergrond is geschikt? Draineerd goed en is niet glad? Wat hebben jullie en wat vind jij de voor- en nadelen daarvan?

Bedankt alvast. :)

Minimus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 18:07

Wat leuk dat ze haar paarden naar huis kan halen!

Had je al aan grastegels gedacht? Als je daar dan een laagje zand over heen strooit is het toch zacht, maar wordt het niet zo modderig. Als je echt all-out wilt gaan zou je de ondergrond nog eens kunnen draineren, vervolgens die grastegels erop en dan een laagje zand :)

Edit: niet de betonnen grastegels, de plastic variant :)

Ibbel

Re: Welke ondergrond voor verharde paddock?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 18:23

Geklopt puin of asfaltfreesafval (wat een woord om te typen) zijn ook geschikt. Storten, aantrillen, laagje zand of grond er over (grond als je gras wilt, zand als je het kaal wilt) en klaar. Geen omkijken meer naar.

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 18:28

Goede raad voor het verhard stuk. Een,heel groot stuk betegelen. Zo groot mogelijk. Ga je veel plezier aan hebben. Kunnen ze lekker met droge voeten staan . Wij gaan dit jaar ook nog een,groot stuk bij betegelen. Stabilise leggen, boordstenen en dan tegels. Ideaal

Minimus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 18:34

Ik geloof dat er al voor een verharde paddock gezorgd werd als ik de openingspost zo lees :)

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-16 19:09

Klopt inderdaad, ongeveer 20x40 m verharden en 20x40 m met zand. Dan nog een gigantisch grasland (5 gigantische weilanden), maar waarschijnlijk gaat een deel verhuurd worden aan grondbewerkers.

Jullie benoemen nu opties met zand, zij is echter op zoek naar de voor- en nadelen en ervaringen met stoeptegels, versus betonplaten versus andere opties voor verharding.

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 19:23

Stelconplaten kan, kies dan de geruwde versie. Iets duurder, maar ze glijden er minder op uit.
Voor de zandpaddock kun je natuurlijk gewoon zand laten storten, maar je kan er ook paddockroosters onder leggen zodat het langer goed blijft.

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 19:26

magda_90 schreef:
Klopt inderdaad, ongeveer 20x40 m verharden en 20x40 m met zand. Dan nog een gigantisch grasland (5 gigantische weilanden), maar waarschijnlijk gaat een deel verhuurd worden aan grondbewerkers.

Jullie benoemen nu opties met zand, zij is echter op zoek naar de voor- en nadelen en ervaringen met stoeptegels, versus betonplaten versus andere opties voor verharding.

Stoeptegels moet lukken. Zolang ze niet glad zijn. De ruwere versie is geschikter. Daar schijven ze niet gemakkelijk op uit. Wij hebben klinkers liggen in stabilise Maar 20op 40 is een prachtig stuk. Gaat uw vriendin enorm veel plezier aan hebben. De zand paddock bij ons wordt dit jaar gedrainneerd en daar bovenop wit zand. Veel plezier met alles plannen enzo. Super leuk om je eigen stekje te verwezenlijken en te hebben.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 19:45

Ik had stoeptegels in mijn verharde paddock, in een zandbed maar niet aangetrild.
Voor mijn shetlanders ging dit perfect maar voor mijn grote paard was het drama en ging de boel verzakken. Wel goed laten aanleggen dus.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 22:41

40x60 tegels is je minimale maat, of klinkers. Maar als er genoeg budget is, zou ik het professioneel laten leggen incl. juiste onderlagen. Leg alles wat hoger (let op dat het niet de stal in loopt!) en doe hetzelfde met de zandpaddock zodat die ook eigenlijk altijd bruikbaar is.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 09:35

ik heb klinkers en dat bevalt mij heel goed. Wel een enorme kostenpost, maar zeker een aanrader.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-16 10:27

tamary schreef:
40x60 tegels is je minimale maat, of klinkers. Maar als er genoeg budget is, zou ik het professioneel laten leggen incl. juiste onderlagen. Leg alles wat hoger (let op dat het niet de stal in loopt!) en doe hetzelfde met de zandpaddock zodat die ook eigenlijk altijd bruikbaar is.

De broer is stratenmaker waardoor het wel netjes aangelegd gaat worden.

Bedankt voor alle berichten.

Als je een zandbak maakt en daaromheen bestraat, wat zou dan een mooie afscheiding zijn tussen straat en zand om het zand in de bak te houden?

Maasbree90

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 11:00

magda_90 schreef:
tamary schreef:

De broer is stratenmaker waardoor het wel netjes aangelegd gaat worden.

Bedankt voor alle berichten.

Als je een zandbak maakt en daaromheen bestraat, wat zou dan een mooie afscheiding zijn tussen straat en zand om het zand in de bak te houden?

Hebben wij thuis ook, we hebben een iets hogere rand van zo'n stenen bielzen om de zandbak heen. Ziet er netjes uit en is heel praktisch!

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 11:16

Wij hebben stelcon platen, de kleine (80/120 cm) ruwe versie zonder rand. Ze liggen op getrild zand. Het ligt er nu zeker 15 jaar in en is al die tijd, op af en toe schoonmaken na, onderhoudsvrij geweest. Het is eigenlijk nooit glad door modder oid, soms bij sneeuw die smelt en opvriest, maar dan wordt alles glad.

Enige jammere is dat we de oppervlakte niet dubbel zo groot hebben gemaakt. :Y)

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 09:48

Ik heb een verharde paddock van 20 x 20 van betonroosters uit de koeienstal. Had altijd al een kleiner stuk en vorig jaar werden de roosters vervangen in stal en meteen de paddock groter gemaakt. Nog nooit spijt gehad! Ondergrond afgegraven, wit zand erin en aftrillen. Hierop de roosters gelegd, volledig onderhoudsvrij.