Pony verhuizen, tips gevraagd.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

girll88

Pony verhuizen, tips gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-16 16:05

Hallo,

Omdat ik niet tevreden ben met het huidige pension waar ik met mijn pony sta, heb ik besloten hem te verhuizen.
Ik heb de pony nu 2 jaar in mijn bezit en hij woont nu 2 jaar op dit pension.
Ik heb hem als bijna 3 jarige gekocht en hij heeft hiervoor nooit een ander huisje gehad en is altijd bij zijn moeder geweest.
Door de verhuizing heeft hij veel stress gehad en hierdoor een maagzweer gekregen.
Nu ben ik een beetje bang dat we dit straks weer allemaal gaan krijgen. Hebben jullie tips om het voor hem allemaal wat makkelijker te maken?

Hij gaat nu naar een pension naast zijn pension, dus hij gaat al een paar keer heen om wat rond te snuffelen en dan wandelen we weer naar huis. Ook blijft hij eerst op zijn eigen voer staan. Hebben jullie verder nog tips?

Saaams

Re: Pony verhuizen, tips gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 16:06

Zelf doen alsof er niks aan de hand is en gewoon laten wennen.

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 16:07

Ik denk dat je behalve veel structuur verder niet zoveel extra kan doen. Probeer de structuur zoveel mogelijk hetzelfde te houden vergeleken met je oude stal! Eet momenten, momenten dat hij naar buiten kan, dat jij komt etc. In hoeverre je daar invloed op hebt. Goed dat je al een aantal keer heen en weer bent gegaan, dan is het iig bekend terrein :)

girll88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-16 07:48

Het gaat er op de nieuwe stal wel heel anders aan toe dan onze oude stal. Gelukkig is er vorige maand ook al iemand van ons oude pension verhuist naar de nieuwe, dus hij kent in ieder geval al 1 paard. Verder ben ik bang dat hij inderdaad maar moet wennen.
Gelukkig is nu niet alles anders, hij blijft in de zelfde omgeving met de zelfde eigenaar. Dus hopelijk valt het allemaal mee en went het snel.
Ik hoop dat hij het hier goed naar zijn zin krijgt, en dat hij niet ziek word. Zijn gezondheid is toch 1 van de redenen waarom ik heb besloten te verhuizen.

horsebeauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 11:23

Ik denk dat je hem langzaam moet laten wennen aan zijn nieuwe omgeving. Eerste week gewoon rustig aan zonder al te veel van hem te verwachten.

geenpaardhr

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 11:52

Om maagzweren te voorkomen zou ik ervoor zorgen dat hij de hele dag toegang heeft tot ruwvoer. Misschien kan hij verhuizen als ze op de wei staan en dan samen met zijn kennis, zodat ze samen kunnen wennen?

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 11:58

Overleg eens met je dierenarts. Klinkt cliche, maar hier bij verhuizing paard in overleg tijdelijk ondersteuning voor de maag gegeven oa. Is prima verlopen.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 12:00

Ik denk dat het in je voordeel werkt dat je in dezelfde omgeving blijft. Als ik het goed begrijp ga je naar de buren en kan hij de paarden van de vorige stal misschien zelfs nog wel zien.

Ik vreesde ook voor stress met de verhuizing van mijn paard. Ik zou er voor zorgen dat hij voldoende ruwvoer krijgt en ben zelf om deze reden Havens Gastro gaan voeren. Dat is een nieuw product van Havens met dierenartsen gemaakt, ter voorkoming en ondersteuning bij een maagzweer.
Daarnaast nog de vitalbix (vitaminebrok) voor de zekerheid, omdat stress zorgt voor een verminderde weerstand. En magnesium om m wat relaxter te krijgen en voor de spieren ivm de nieuwe training die hij krijgt

Mijn relaxte paard, is na 5-6 weken nog steeds niet helemaal op zn plek. Als ik met hem ga wandelen (enige wat ik nu kan) ziet hij eerst overal spoken, als hij dan even kan grazen is hij daarna weer zichzelf.
Structuur bieden en even proberen extra aandacht te geven (jij bent het enige dat je paard straks echt kent) zijn zaken die het misschien minder stressvol maken.